Terug
Gepubliceerd op 26/02/2024

2024_CBS_01366 - Omgevingsvergunning - OMV_2023131118. Molenstraat 67. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 23/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01366 - Omgevingsvergunning - OMV_2023131118. Molenstraat 67. District Antwerpen - Weigering 2024_CBS_01366 - Omgevingsvergunning - OMV_2023131118. Molenstraat 67. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023131118

Gegevens van de aanvrager:

Daniël Pairon - Sophie Raemdonck met als adres Begijnenvest 8 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Molenstraat 67 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 1520N17

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van een pand met functie dancing, restaurant en café naar een meergezinswoning met 18 kamerwoningen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          08/09/2017: vergunning (20171529) voor het regulariseren van twee handelshuizen naar reca.

 

Vergunde toestand

-          functie dancing, restaurant en café:

  • restaurant;

-          bouwvolume:

  • hoekgebouw uit 3 bouwlagen met plat dak en 2 bouwlagen met zadeldak; 
  • perceel volledig bebouwd, uitgezonderd koer van 5 m² achteraan;

-          gevelafwerking:

  • dorpels natuursteen;
  • gevelpleister in lichte kleur geschilderd.

 

Bestaande toestand

-          wijkt af van de vergunde toestand.

Nieuwe toestand

-          functie wonen: 

  • meergezinswoning met 18 kamerwoningen;

-          bouwvolume:

  • achterbouw deels gesloopt;
  • hoekgebouw uit 4 bouwlagen met plat dak;
  • uitgebreid volume;
  • gewijzigde scheidingsmuren;
  • tuin van 36 m²;

-          gevelafwerking:

  • dorpels natuursteen;
  • gevelpleister wit;
  • buitenschrijnwerk zwart aluminium.

Inhoud van de aanvraag

-          deels slopen van de achterbouw;

-          wijzigen van de functie dancing, restaurant en café naar wonen;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

14 december 2023

8 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal

14 december 2023

10 januari 2024

Geen advies

Fluvius System Operator/ Fluvius

14 december 2023

3 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

14 december 2023

29 januari 2024

Ongunstig

Proximus/ Proximus

14 december 2023

23 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

14 december 2023

20 december 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

14 december 2023

22 december 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

14 december 2023

15 december 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht

De vierde bouwlaag is niet kenmerkend en niet in harmonie met het referentiebeed.

De draagkracht van het perceel wordt zowel qua bouwvolume als qua programma overschreden.

  • Artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte

De bouwhoogte en bouwdiepte is niet in harmonie met het referentiebeeld.

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten

De vrije hoogte in de fietsenberging in de kelder is slechts 1,68 meter terwijl deze minstens 2,20 meter moet zijn.

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer

De lichtdoorlatende oppervlakte in kamerwoningen 003 en 103 is minder dan 10 % van de netto-vloeroppervlakte van de ruimtes

  • Artikel 27 Open ruimte

Er is na de functiewijziging minder dan 20 % open ruimte voorzien op het perceel.

  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen

De fietsstalplaatsen zijn niet goed of vlot bereikbaar.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote fluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag wenst een gebouw met recafunctie te wijzigen naar een kamerwoningproject.

Aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing werd advies gevraagd omtrent het verdwijnen van de recafunctie. Het advies leest als volgt:

 

“Gunstig advies voor de functiewijziging van (voormalige, vergunde) reca-ruimte naar studentenhuisvesting/kamerwoningen, in een pand gelegen buiten de afgebakende kernwinkelgebieden en strategische horecakernen (verspreide bewinkeling). Gelet op het principe van clustering in afgebakende kernen, is behoud van commerciële ruimte in de zone voor verspreide bewinkeling niet op te leggen en kan er woonruimte voorzien worden.”

 

Het advies over de functiewijziging kan bijgetreden worden. Wonen is functioneel inpasbaar in de omgeving en een functiewijziging kan vanuit stedenbouwkundig oogpunt gunstig geadviseerd worden. De voorgestelde inrichting met uitsluitend kamerwoningen overschrijdt de draagkracht van het perceel en die van de omgeving. Uit onderstaande beoordeling zal blijken dat een programma met 18 kamerwoningen stedenbouwkundig niet verdedigbaar is.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Molenstraat 67 is in huidige toestand een tweeledig hoekgebouw. Het linkerdeel is opgebouwd met 3 bouwlagen onder plat dak en bevindt zich in de Molenstraat. Het rechterdeel bevindt zich op de hoek met de Molenstraat en de Aarschotstraat en heeft 2 bouwlagen onder schilddak.

 

De oneven zijde van de Molenstraat kenmerkt zich overwegend door rijwoningen met 3 bouwlagen onder een plat dak. Aaneengesloten bebouwing met 4 bouwlagen onder een plat dak is voorkomend in de omgeving maar de kroonlijsthoogte van deze panden is niet veel hoger dan die van rijwoningen met een neoklassieke gevelopbouw. Het rechterbuurpand telt 4 bouwlagen en vormt een uitzondering in de Aarschotstraat. In de Aarschotstraat zijn 4 bouwlagen niet kenmerkend.

 

Voorliggende aanvraag voorziet in het verwijderen van het hellend dak en het toevoegen van bijkomende bouwlagen. Op het hoekvolume van 2 bouwlagen verdwijnt het hellend dak en worden 2 bijkomende bouwlagen onder plat dak voorzien. Het hoger volume van 3 bouwlagen onder plat dak in de Molenstraat wordt van 1 bijkomende bouwlaag onder plat dak voorzien. Een doorlopende kroonlijst verbindt beide optoppingen tot 1 volume.  

Dit vormt een schaalbreuk voor de omgeving en ook de nieuwe kroonlijst ligt hoger dan wat in de omgeving kenmerkend is. Het voorgestelde aantal bouwlagen is bijgevolg niet in harmonie met het referentiebeeld. De aanvraag is strijdig met artikel 6 en 10 van de bouwcode.

 

Voorliggende aanvraag is strijdig met artikel 27 van de bouwcode dat een minimum van 20 % open ruimte op het maaiveldniveau oplegt om de leefbaarheid binnen bouwblokken te vergroten. De aanvraag voorziet slechts in 17 % open ruimte.

 

Qua bouwdiepte dient het bouwvolume aan te sluiten op de bouwdieptes in de Molenstraat en het hoofdvolume van de Aarschotstraat.

Ter hoogte van het buurperceel in de Molenstraat wordt over 2 bouwlagen een bouwdiepte van 12,50 m aangehouden. Pas vanaf de 2de verdieping wordt een aansluiting met de linkerbuur gezocht waar de bouwdiepte van het hoofdvolume 8,92 m bedraagt.

Op de bouwdiepte van 8,57 m van de rechterbuur in de Aarschotstraat wordt wel correct aangesloten. De aanvraag voorziet hier echter een achtergevel die niet parallel met de voorgevel loopt maar in lijn ligt met de voorgestelde bouwdiepte in de Molenstraat. De volumetoename van 4 bouwlagen hoog en bouwdiepte die hierdoor achteraan ontstaat, is niet alleen onaanvaardbaar in de oksel van het bouwblok maar beperkt ook de mogelijkheid om voldoende open ruimte op het perceel te realiseren.

 

De voorgestelde kamerindeling- en inrichting is niet kwalitatief. De 18 kamers hebben onderling voldoende vloeroppervlakte, maar velen ervan hebben afgeschuinde vlakken waardoor er enorm veel onbruikbare restruimte aanwezig is. Een ruime gemeenschappelijke contactruimte aan een gemeenschappelijke tuin is aanvaardbaar en noodzakelijk maar enkel aanwezig op de gelijkvloerse verdieping. Het is wenselijk om ook op de verdiepingen gemeenschappelijke contactruimtes te voorzien.

 

Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van het pand en van de omgeving met de omvorming van reca naar 18 woongelegenheden wordt overschreden. De aanvraag dient geweigerd te worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De tweeleding in het hoekgebouw bestaande uit een hoger en lager volume is in huidige toestand duidelijk af te lezen. Ook de aanwezigheid van 2 voordeuren en de heldere gevelopbouw met verschillende raamopeningen benadrukken deze tweeledigheid van het gebouw.

 

De voorliggende aanvraag tracht één gebouw met uniforme uitstraling te realiseren maar resulteert in een onevenwichtige gevelopbouw.

Allereerst zijn de verschillende gevelopeningen per bouwlaag niet op elkaar afgestemd. De gevelopeningen op de derde verdieping verschillen van elkaar onderling in hoogte en breedte, wat een onrustige gevelritmiek oplevert. Dit verschil wordt versterkt door de verscheidenheid aan indelingen van buitenschrijnwerk. Daarenboven worden doorvalbeveiliging in glas voorzien maar door het historische niveauverschil tussen de vloerpassen van de 2 voormalige panden zijn deze niet noodzakelijk op een deel van de vierde bouwlaag.

 

Deze onderliggende verschillen tussen de raamopeningen zorgen voor een onevenwichtig gevelbeeld waarbij de duidelijke pandsgewijze opbouw van de 2 panden en de duidelijke percelering van de rijwoningen verdwijnt.

Om de architecturale kwaliteit van de straatgevel te bewaken dienen een aantal ontwerpdetails zoals de gevelopbouw, gevelgeleding en uitwerking van het buitenschrijnwerk afgestemd te worden op de bestaande gevel en zijn omgeving. Geoordeeld wordt dat deze hoofdkenmerken van het gebouw in de voorliggende aanvraag niet in harmonie zijn met het referentiebeeld.

De aanvraag dient geweigerd te worden.  

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De voorgestelde kamerindeling- en inrichting is niet kwalitatief. De 18 kamers hebben onderling voldoende vloeroppervlakte, maar velen ervan hebben afgeschuinde vlakken waardoor er enorm veel onbruikbare restruimte aanwezig is. Een ruime gemeenschappelijke contactruimte aan een gemeenschappelijke tuin is aanvaardbaar en noodzakelijk maar enkel aanwezig op de gelijkvloerse verdieping. Het is wenselijk om ook op de verdiepingen gemeenschappelijke contactruimtes te voorzien.

 

Kamerwoningen 003 en 103 hebben onvoldoende lichttoetreding conform artikel 24 van de bouwcode. Dit is onaanvaardbaar.

 

Door de Brandweer werd een ongunstig advies afgeleverd. Dit advies maakt gewag van een aantal tekortkomingen in de voorliggende aanvraag. Deze tekortkomingen kunnen niet in voorwaarden worden opgelegd en vereisen essentiële aanpassingen aan de voorliggende aanvraag.

De aanvraag dient geweigerd te worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van restaurant naar kamerwoningen.

 

Het restaurant wordt ingericht naar 18 kamerwoningen en een gemeenschappelijke leefruimte

 

Voor kamerwoningen is de norm 0.15ppl/kamer. Voor 18 kamerwoningen komt dat neer op een behoefte van 3

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 3

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3 – 0 = 3

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3 – 0 = 3.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 0 parkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

 

De bestaande behoefte van het restaurant is 0 omdat het om een beperkte oppervlakte gaat (< 500 m²).

 

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 0

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3 – 0 = 3.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.

 

De fietsenberging werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke Mobiliteitsdienst.

 

De dienst Mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:

-          De trap moet voorzien worden van een fietsgoot.

-          Onderaan de trap moet een vrije ruimte van 1m70 beschikbaar zijn om met je fiets vlot van en op de trap te geraken

-          Achter elke fiets in een fietsstalplaats moet een vrije uitrijruimte van 1m70 beschikbaar zijn.

 

Het bovenstaande advies wordt bijgetreden vanuit ruimtelijk oogpunt en zouden bij een mogelijke vergunning bij de voorwaarden opgenomen worden. De fietsenberging is niet vlot bereikbaar en toegankelijk. Zo is de helling te steil, de deur en trapbreedte te smal en is er onvoldoende circulatieruimte aan het einde van de trap om met je fiets vlot de berging in te kunnen. Een fietsenberging conform artikel 29 van de bouwcode is noodzakelijk. De kelder is te laag en voldoet niet aan artikel 21 van de bouwcode.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften, een goede ruimtelijke ordening en het ongunstig advies van de brandweer.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 oktober 2023

Volledig en ontvankelijk

14 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

12 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

13 maart 2024

Verslag GOA

14 februari 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.