Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023121021 |
Gegevens van de aanvrager: | NV Moortgat Real Estate met als contactadres Breendonk-Dorp 58 te 2870 Puurs-Sint-Amands |
Ligging van het project: | Hopland 67 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nr. 258D |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van het appartement op de tweede verdieping tot een duplex-appartement |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 03/10/1947: toelating (18#23425) voor gevelverandering en neonlichtreclame.
Bestaande toestand
- functie: gemengd gebouw:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie: gemengd gebouw:
- bouwvolume: ongewijzigd;
- gevelafwerking: ongewijzigd behoudens:
Inhoud van de aanvraag
- samenvoegen van de tweede verdieping en de zolderverdieping tot een duplex-appartement;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 13 oktober 2023 | 10 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 13 oktober 2023 | 26 oktober 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 13 oktober 2023 | 14 november 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel 2: zone voor wonen - (wo2).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning met reca-functie op het gelijkvloers blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de omgeving, zoals bepaald in het RUP Binnenstad.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De bestaande toestand is een café op het gelijkvloers, een meergezinswoning met twee studio’s op de eerste en tweede verdieping, en een zolderruimte op de verdieping onder het dak.
In voorliggende aanvraag worden de tweede verdieping en de zolderverdieping samengevoegd tot één duplexappartement met twee slaapkamers, zonder vermeerdering van het aantal woongelegenheden en zonder volume-uitbreiding. Hierdoor wordt de woonkwaliteit verbeterd zonder gevolgen naar schaal, ruimtegebruik en dichtheid.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het schrijnwerk op de eerste, tweede en derde verdieping wordt vervangen door schrijnwerk in zwart geschilderd hout.
Het is echter belangrijk op te merken dat de bestaande voorgevel niet overeen komt met deze van de laatst vergunde toestand uit 1947, die meer geornamenteerd van aard is. Het geldende RUP Binnenstad benadrukt met artikel 2.1.1 echter de culturele, historische en esthetische waarde van de binnenstad. Dit betekent dat de wijziging van laatst vergunde toestand steeds aan de wenselijkheid van het behoud moet getoetst worden.
Om deze reden werd ook het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Hun advies luidt als volgt:
“Onvergund versoberd neoklassiek hoekpand, ooit één geheel met het pand nummer 65. De pui dateert uit 1947.
Men wenst het pand te verbouwen. Het gelijkvloers en de eerste verdieping blijven ongewijzigd. De tweede verdieping wordt verbonden met de zolder waardoor er een duplexappartement ontstaat.
Uit aanvullend fotomateriaal is gebleken dat de erfgoedwaarde van de interieurelementen beperkt is op +2 en +3 waardoor de wijzigingen aan de indeling aanvaardbaar zijn. De grootste impact is voor de trap, een 19de-eeuwse klassieke balustertrap. Deze wordt aangepast tussen de tweede en derde verdieping. Dit is jammer maar aanvaardbaar op voorwaarde dat de rest van de oorspronkelijke trap behouden blijft.
Het originele houten schrijnwerk met diamantkop op de verdiepingen (voorgevel) wordt vervangen. Hiervoor vragen we als stedelijke dienst Monumentenzorg de nodige aandacht. Schrijnwerk is immers een erfgoedkenmerk bij uitstek aangezien het essentieel bijdraagt tot de belevingswaarde van de voorgevel. Om geen afbreuk te doen aan de historiciteit pleiten wij in de eerste plaats voor het behoud van het oorspronkelijk schrijnwerk. Authenticiteit is immers een belangrijk uitgangspunt in de monumentenzorg. Om toch aan betere comforteisen tegemoet te komen wordt er vaak wel toegelaten om dubbel glas te plaatsen in de bestaande sponning.
Pas wanneer behoud niet mogelijk blijkt (aan te tonen aan de hand van een onderbouwd dossier gestoffeerd met foto’s), kan er geopteerd worden voor de vervanging van het schrijnwerk naar oorspronkelijk model, dit zowel wat betreft materiaalgebruik, profilering, detaillering en afwerking. In dit geval houten schrijnwerk. Deze uitgangspunten hanteert de dienst Monumentenzorg bij de advisering van bouwaanvragen voor panden gelegen in een beschermd stads- of dorpsgezicht of panden opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed.
Indien er kan aangetoond worden dan het schrijnwerk aan vervanging toe is, dienen er detailtekeningen aangeleverd te worden van het nieuwe schrijnwerk:
- horizontale en verticale sneden over de profielen van het oorspronkelijk raam (schaal max. 1/5);
- aanzicht van de buitenzijde van het oorspronkelijk raam (schaal max. 1/20);
- foto-inventaris van alle belangrijke knooppunten en onderdelen van het oorspronkelijk raam;
- horizontale en verticale sneden over de profielen van het nieuwe raam (schaal max. 1/5);
- aanzicht van de buitenzijde van het nieuwe raam (schaal max. 1/20).
Indien gewenst kunnen er ook detailtekeningen bij onze dienst bekomen worden.
Het is niet duidelijk of de versobering van de voorgevel vergund werd. Op de laatste bouwaanvrag uit 1947 staat de geornamenteerde gevel nog opgetekend. Hierop is de samenhang met het nummer 65 nog goed zichtbaar. Er dient onderzocht of er met enige gevelaanpassingen opnieuw meer samenhang tussen beide panden kan bekomen worden. Tot die tijd dient de voorgevel uitgesloten van vergunning indien niet vergund.
Op basis van bovenstaande motivering worden volgende voorwaarden opgelegd:
- Indien er wordt aangetoond dat het schrijnwerk in de voorgevel aan vervanging toe is, dienen er detailtekeningen van het nieuwe schrijnwerk aangeleverd.
- De voorgevel wordt uitgesloten van vergunning indien onvergund en er wordt bekeken in hoeverre de voorgevel opnieuw een samenhang kan vertonen met het nummer 65 bij een volgende gevelverfraaiingscampagne.
- De oorspronkelijke 19de-eeuwse balustertrap bewaard blijft tot de tweede verdieping”
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg wordt bijgetreden. De voorgevel en de aangevraagde wijziging van het buitenschrijnwerk worden uitgesloten uit de vergunning. Indien de aanvrager deze alsnog wilt wijzigen, dient deze een aparte omgevingsaanvraag in te dienen waarin wordt aangetoond dat het schrijnwerk aan vervanging toe is en waarin de in het advies vermelde documentatie wordt aangeleverd betreffende het nieuwe schrijnwerk.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag omvat tenslotte het isoleren van de achtergevel, alsook de binnenkant van het dak. Daarnaast zal ook een brandkoepel in het dak aangebracht worden. Het aanbrengen van de isolatie wordt gezien als het energiezuinig renoveren van de woning, waarbij er bijgedragen wordt aan de klimaatambities.
Het advies van de brandweer moet worden nageleefd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 18 september 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 13 oktober 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 12 december 2023
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 11 maart 2024 |
Verslag GOA | 9 februari 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.