Terug
Gepubliceerd op 26/02/2024

2024_CBS_01343 - Omgevingsvergunning - OMV_2023080672. Montensstraat 60 en Plantin en Moretuslei 285. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01343 - Omgevingsvergunning - OMV_2023080672. Montensstraat 60 en Plantin en Moretuslei 285. District Borgerhout - Goedkeuring 2024_CBS_01343 - Omgevingsvergunning - OMV_2023080672. Montensstraat 60 en Plantin en Moretuslei 285. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023080672

Gegevens van de aanvrager:

BV FRECo met als adres Lage Kaart 79 te 2930 Brasschaat

Gegevens van de exploitant:

BV FRECo (0691981073) met als adres Lage Kaart 79 te 2930 Brasschaat

Ligging van het project:

Plantin en Moretuslei 285 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 24 sectie A nr. 327Y6

waarvan:

 

-     20220707-0028

afdeling 24 sectie A nr. 327Y6 (Eurobuilding IIOA)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het verbouwen van een kantoorgebouw naar 95 kamers voor arbeidskrachten, de exploitatie van een airco en het lozen van huishoudelijk afvalwater

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     07/04/2023: nog niet uitgevoerde voorwaardelijke vergunning (OMV_2022094561) voor het wijzigen van de functie kantoren naar verblijfsrecreatie;

-     15/03/2019: voorwaardelijke vergunning (OMV_2018158342) voor het bekleden en isoleren van de gevels;

-     13/12/2018: welstandscommissie;

-     26/10/2018: weigering (OMV_2018089937) voor het isoleren van de gevels en het wijzigen van de gevelbekleding;

-     28/01/1991: vergunning (1991228) voor een bureelgebouw -9/10/1990- artikel 51 bouwhoogte bouwdiepte.

 

Vergunde toestand

-     functie: kantoren en vrije beroepen voor heel het gebouw (Eurobuilding);

-     bouwvolume: vrijstaand gebouw van 6 bouwlagen en een teruggetrokken daklaag met plat dak;

-     bouwhoogte tot bovenzijde technische dakuitbouw op 25,6 m;

-     vrije hoogte gelijkvloerse verdieping: 3,95 m;

-     vrije hoogte 4de verdieping: 2,68 m;

-     vrije hoogte 6de verdieping: 3,10 m.

-          gevelafwerking:

-     teruggetrokken daklaag en circulatiekoker in wit-grijze gevelsteen;

-     overige geveldelen in mokka crèmekleurige natuurstenen gevelbekleding;

-     aluminium buitenschrijnwerk in RAL 7003 (mosgrijs).

-          inrichting: 

-     bovengrondse parkeerplaats in openlucht voor 18 wagens;

-     ondergrondse parkeerplaats;

-     de tuinzone is aan de straatzijde afgesloten door middel van een hekwerk van 2,5 m hoogte.

 

Bestaande toestand

-     in overeenstemming met de laatst vergunde toestand, uitgezonderd van:

-     functie: 

-     rechts op de gelijkvloerse verdieping dienstverlening (kapsalon) en dareca (broodjeszaak);

-     kantoren en vrije beroepen voor de overige delen van het gebouw (Eurobuilding).

-     bouwvolume:

-     een zuidwestelijk dakterras op de 6de verdieping;

-     de interne hoogtes gewijzigd naar 3,63 m op het gelijkvloers, 2,78 m op de verdiepingen en 2,7 m op de daklaag.

-          inrichting:

-          16 bovengrondse parkeerplaatsen (in openlucht);

-          2 m hoog hekwerk aan de Plantin en Moretuslei.

 

Nieuwe toestand

-     functie: 95 kamers voor arbeidskrachten plus gemeenschappelijke delen (het gedeelte rechts op de gelijkvloerse verdieping -dienstverlening- maakt geen deel uit van de aanvraag);

 

-     bouwvolume conform vergunde toestand met: 

-     2 extra externe evacuatietrappen tegen de westelijke buitengevel;

-     vrije hoogte gelijkvloerse verdieping: 3,63 m;

-     vrije hoogte 4de verdieping: 2,78 m;

-     vrije hoogte 6de verdieping: 2,7 m;

-     een externe vluchtweg op het dak ter hoogte van de 6de verdieping;

-     een nieuwe evacuatietrap vanuit de kelder tegen de perceelsgrens.

-     gevelafwerking: 

-     gevels in natuursteen (mokka crème) met grijsbruin, aluminium buitenschrijnwerk.

-     inrichting: 

-     11 bovengrondse autostalplaatsen in openlucht plus een groenzone met picknicktafels;

-     ongewijzigde, ondergrondse parking.

 

Inhoud van de aanvraag 

-     de functiewijziging van de hoofdfunctie kantoren en vrije beroepen naar woonfunctie met 95 kamers voor arbeidskrachten;

-     het doorvoeren van interne constructieve werken;

-     het inrichten van een dakterras;

-     het wijzigen van de gevels met aanbouw van 2 externe evacuatietrappen;

-     het toevoegen van een evacuatietrap vanuit de kelder naar het maaiveld;

-     het rechtergedeelte van de gelijkvloerse verdieping maakt geen deel uit van de aanvraag.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 7 april 2023 verleende het college een vergunning voor het omvormen van het kantoorgebouw naar verblijfsrecreatie, met warmtepompen en het lozen van huishoudelijk afvalwater (kenmerk OMV_202094561).

 

Inhoud van de aanvraag

In een kantoorgebouw wil de aanvrager 95 kamers inrichten voor arbeidskrachten. Hieraan zijn de exploitatie van warmtepompen en het lozen van huishoudelijk afvalwater verbonden.

 

Aangevraagde rubriek(en)
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

4.000 m³

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

189 kW

  

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen

14 september 2023

30 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

Aquafin

14 september 2023

31 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken - ASTRID

14 september 2023

26 september 2023

Gunstig

Fluvius System Operator

14 september 2023

2 oktober 2023

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

14 september 2023

30 oktober 2023

Ongunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

23 november 2023

17 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

14 september 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

14 september 2023

20 september 2023

Geen bezwaar

Proximus

14 september 2023

10 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

De Lijn Entiteit Antwerpen

14 september 2023

19 september 2023

Gunstig

Water-link

14 september 2023

31 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

23 november 2023

8 december 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

14 september 2023

18 september 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen

14 september 2023

21 september 2023

Stadsbeheer/ Stadsreiniging/ sorteerstraatjes

14 september 2023

15 september 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

14 september 2023

13 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ SOK

14 september 2023

14 september 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

14 september 2023

18 september 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-     Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

-     artikel 20 Trappen (evacuatietrappen): 

§4. Aan beide zijden van de trappen moet een trapleuning aangebracht worden, die doorloopt ter hoogte van eventuele tussenbordessen. Voor het begin en aan het einde van de trap moet de trapleuning minstens 40 cm horizontaal verderlopen. Als de leuning in het ijle stopt, moet ze worden afgerond naar de grond of naar de wand. Er zijn geen leuningen;

-     artikel 22 Algemene bepalingen (Toegangen en deuropeningen): 

de deur naar de bureauruimte op de gelijkvloerse verdieping, alle kamerdeuren, de deuren naar de liftsassen op alle niveaus, alsook de tussendeur op niveau 6 die uitgeeft op de gang naar de kamers, beschikken niet over een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minimaal 90 cm;

-     artikel 24 Toegangen en deuropeningen: praktisch geen enkele kamerdeur beschikt over een vrije en vlakke draairuimte voor de deur. Hetzelfde geldt voor de deuren naar de sanitaire blokken.

-     artikel 25 Vrije en vlakke wand- en vloerbreedte naast deur:
de deur naar de gang op de gelijkvloerse verdieping en de deur naar de fitness hebben aan de krukzijde geen 50 cm vrije en vlakke wand- en vloerbreedte ter beschikking.

-     artikel 27 Parkeerplaatsen:

Als een constructie beschikt over één tot en met honderd eigen parkeerplaatsen, moet minstens 6% van het totale aantal parkeerplaatsen een aangepaste parkeerplaats zijn. Er worden geen aangepaste parkeerplaatsen voorzien.

-     artikel 28 Onthaal:
het is onduidelijk op de plannen of aan de receptie op de gelijkvloerse verdieping een verlaagd gedeelte voorzien is conform de voorschriften;

-     artikel 29/2 Publiek toegankelijke toiletten:
geen enkel sanitair blok is voorzien van minstens één integraal toegankelijk toilet conform artikel 30 en 31 van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-     Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-     artikel 6 Harmonie en draagkracht:

een kamerwoning voor 183 bewoners kan bezwaarlijk kenmerkend worden genoemd voor de omgeving;

-     artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: 
uit de geveltekeningen is niet duidelijk af te leiden of iedere kamer beschikt over minstens één opengaand venster van minstens 1 m²;

-     artikel 26 Afvalverzameling:

-     de afvalberging in de kelder is onvoldoende groot voor het beoogde programma;

-     de afvalberging wordt niet voorzien van een verluchting (volgens aangeleverde plannen).

-     artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: 
er worden geen fietsstalplaats voorzien. 

-     artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
§3.5. inrichting: Per 10 autostalplaatsen dient er telkens één elektriciteitsvoorziening voorzien te worden ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens. De plannen bevatten te weinig informatie om te bepalen of wordt voldaan aan dit artikel. 

-     artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen en artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen op het openbaar rioolstelsel: 
volgens het kelderplan wordt de afvoer van fecaliënwater rechtstreeks aangeboden aan de straat, hetgeen niet is toegestaan. De tussenafstand van de gescheiden afvoeren is niet tussen de 0,2 en 0,5 m. De DWA en RWA aansluiting naar de straat zijn niet op eigen terrein voorzien van een toezichtsput, zo dicht mogelijk bij de voorste perceelgrens;

-     artikel 43 Septische putten: 

§1. het is verplicht om bij nieuwbouw, herbouw en/of verbouwingen waar het afvoerstelsel van afval- en hemelwater kan aangepast worden een septische put te voorzien.

Er is geen septische put voorzien.

-     artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders: 

de afvoeren van de gemeenschappelijke kitchenettes en de grootkeuken zijn niet voorzien van een vetafscheider.

 

Sectorale regelgeving

-     MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-     Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-     Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-     Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid 

Voorliggende aanvraag betreft de functiewijziging van kantoren naar woonfunctie in de vorm van een kamerwoning met 95 kamers voor in totaal 183 bewoners.

 

Omwille van deze functiewijziging werd er advies gevraagd aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie. Dit advies luidt als volgt: “De aanvraag omvat de omvorming en functiewijziging van een kantoorgebouw naar een meerkamerwoning in het kader van de nieuwe regelgeving voor de huisvesting van (buitenlandse) werknemers in functie van de diverse grote werken in en rond Antwerpen.

Dit project past binnen de beleidsvisie ruimtelijke economie inzonderheid wat betreft het aspect verweving maar zeker ook om degelijke huisvesting te bieden voor deze werkkrachten.

Belangrijk aandachtspunt is wel dat er met de nodige voorzichtigheid moet omgesprongen worden met dit type van functiewijzigingen (tijdelijke werkkrachten en/of studentenhuisvesting) inzonderheid vertrekkende vanuit kantoren / bedrijfsruimte. Er is immers ook een noodzaak aan kwalitatieve kantoren / werkplekken in de stad die vandaag zwaar onder druk staan en nauwelijks worden voorzien.

Voor het dossier kan gunstig advies gegeven worden.”

 

De functie kamerwoning van deze schaal is, in afwijking op de kenmerken van de omgeving, aanvaardbaar gelet op de typologie van het gebouw, de vrijstaande ligging en de ligging aan een in- en uitvalsweg van de stad.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Visueel-vormelijke elementen 

Het volume, bestaande uit 6 bouwlagen en een teruggetrokken daklaag, blijft behouden. De werken situeren zich voornamelijk binnen het bestaande volume in functie van de functiewijziging tot verblijfsrecreatie. De enige werken met volume-uitbreiding worden voorzien in functie van de brandevacuatie. Ter hoogte van de westgevel worden er twee evacuatietrappen voorzien. Deze trappen worden op dezelfde manier uitgewerkt als de bestaande evacuatietrap en dus afgestemd op het geheel en aanvaardbaar gelet op de ligging aan de ‘zijgevel’.

Ter hoogte van de westelijke perceelsgrens wordt er een nieuw volume gecreëerd als vluchtroute vanuit de kelder. Dit volume is zeer beperkt (hoogte = 1 m) met een minimale impact op de omgeving.

De werken betreffende volume, schaal en visueel vormelijke elementen zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen 

De Vlaamse codex Wonen van 2021 legt een minimumoppervlakte van een kamer vast op 12 vierkante meter. Dit is de minimummaat (geen streefwaarde) voor deze woongelegenheid.

In afwijking hiervan geldt er een minimale oppervlakte van 8 m² voor een kamer die verhuurd wordt of te huur of ter beschikking gesteld wordt aan arbeidskrachten.


De stad heeft een politiereglement voor het verhuren van kamers voor de tijdelijke huisvesting van arbeidskrachten.

Aan al de vereisten van de Vlaamse codex Wonen van 2021 én het politiereglement voor het verhuren van kamers voor de tijdelijke huisvesting van arbeidskrachten (vergunningsplicht, inrichting kamerwoning, beheerkamerwoning, enzovoort) dient te worden voldaan.

In het reglement voor het verhuren van kamers voor de tijdelijke huisvesting van arbeidskrachten wordt het volgende opgenomen in artikel 5 bij het hoofdstuk ‘Inrichting kamerwoning’: ‘Het is verplicht om voor kamerwoningen die huisvesting bieden aan twintig bewoners of meer, per twintig mogelijke bewoners een afgescheiden recreatieruimte te voorzien, onafhankelijk van de keuken en/of de eetkamer.’

De gelijkvloerse fitness en de koffiehoek op de verdiepingen 1 tot en met 5 komen hiervoor in aanmerking.

Gelet op het vastgestelde tekort in functie van deze verhuurvergunning (6 recreatieruimte in plaats van 9 voor 183 bewoners) én in functie van de voorgestelde indeling, zal worden opgelegd ook de centrale één-persoonskamer op de verdiepingen 1, 3 en 5 te voorzien als koffiehoek.

 

De open ruimte wordt deels ingericht als tuinzone voor de gebruikers van de kamers. Dit komt het gebruiksgenot van deze kamers ten goede.

 

De aanvraag wijkt af op verschillende andere punten van de verordening toegankelijkheid en de bouwcode.

Bijgevolg zal in voorwaarden worden opgelegd een aantal elementen zo te voorzien zodat deze voldoende aan de bepalingen van de verschillende artikels van de verordening toegankelijkheid en de bouwcode.

 

Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte) 

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 14 parkeerplaatsen. 

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van functie kantoren en vrije beroepen naar woonfunctie met 95 kamers voor arbeidskrachten. 

Bij kamerwoningen is de parkeernorm 0,15 per kamer. 

In dit geval gaat het om 95 kamers: 95 x 0,15 = 14,25. 

De werkelijke parkeerbehoefte is 14. 

 

De plannen voorzien in 56 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

(Er zijn 14 extra parkeerplaatsen die zich achter andere plaatsen bevinden, deze kunnen wel meegeteld worden vermits men elkaar kan vragen om wagens te verplaatsen indien nodig.)

  

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 56.

 

Dit aantal is toereikend. 

  

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. 

  

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. 

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. 

  

 

Ontsluiting/bereikbaarheid:

Vermits de toegang voor de parkeergarage niet breed genoeg is om wagens te laten kruisen, dient er een verkeerslichtenregeling te komen. 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor dit project dienen er 61 (1/3 van het aantal bewoners) overdekte, afsluitbare fietsstalplaatsen voorzien te worden. Deze werden nergens op de plannen ingetekend. 

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Een kantoorgebouw op de hoek van de Plantin en Moretuslei en de Montensstraat wordt omgebouwd naar gebouw met ‘kamers voor arbeidskrachten’ met oppervlaktes tussen 9 m² en 26 m². Elke verdieping wordt voorzien van gemeenschappelijke keukens, zitkamers en wasplaatsen.

 

Een deel van het gelijkvloers heeft andere eigenaars en functies (kapsalon en bakkerij) en maakt geen deel uit het project.

 

Het gebouw is voorzien van bovengrondse en ondergrondse parkeerplaatsen. De bovengrondse parkeerruimte in openlucht wordt eveneens ingericht als afzet- en ophaalpunt voor arbeiders. De keerlus wordt achteraan het gebouw op eigen terrein voorzien om het openbaar domein minder belasten.

 

Volgende ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn verbonden aan het project: 

-     lozen van huishoudelijk afvalwater;

-     warmtepompen.

Het gebouw is voorzien van warmtepompen waardoor geen fossiele brandstoffen meer gebruikt zouden worden. Er is geen gasaansluiting in het gebouw.

 

Water

 

Het afvalwater dat gegenereerd wordt is huishoudelijk afvalwater van douches, lavabo’s, keukens, reinigen en dergelijke en fecaal water. Op elk verdieping wordt een ruimte voorzien voor met wasmachines voor privégebruik door de bewoners. Volgens het dossier wordt het fecaal water op het terrein voorbehandeld in een septische put. De overloop hiervan sluit aan op de afvoer van het huisvuilwater. Het afvalwater wordt geloosd via één aansluiting op het openbaar rioleringsstelsel in de Plantin en Moretuslei, verbonden met het RWZI van Deurne. De exploitant schat tot 4.000 m³/jaar te lozen. De industriële keuken opgenomen in het in 2022 vergunde project, wordt niet meer voorzien. De septische put waarvan sprake is niet getekend op de uitvoeringplannen of stedenbouwkundige plannen. De inhoud ervan wordt niet meegegeven. De exploitant geeft aan dat de rioleringstoestand niet wijzigt. Gelet op de functiewijziging van het gebouw van kantoorruimte naar ‘permanente’ bewoning kan een toename van het afvalwater en een wijziging van de aard verwacht worden. Het is aangeraden de exacte rioleringstoestand en de aanwezigheid en inhoud van de septische putten te verifiëren.

 

Warmtepompen

Voor de warmtevraag van het project wordt gebruik gemaakt van negen warmtepompen met elk een drijfkracht van 21 kW. Er wordt geen gebruik gemaakt van fossiele brandstoffen. De buitenunits van de warmtepompen bevinden zich op het dak van het gebouw. In de onmiddellijke omgeving bevinden er zich geen woongelegenheden die potentieel hinder kunnen ondervinden. Er wordt geen geluidsoverlast verwacht van de technische installaties. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De voorwaarden in het hydraulisch en technisch advies van waterlink, in samenwerking met Aquafin, zijn na te leven.
  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. De trapleuningen zijn te voorzien conform de bepalingen van artikel 20 van de verordening toegankelijkheid.
  1. Deuren, draairuimtes en wand- en vloerbreedte zijn te voorzien conform de bepalingen van artikel 22, artikel 24 en artikel 25 van de verordening toegankelijkheid.
  1. Aangepaste parkeerplaatsen zijn te voorzien conform de bepalingen van artikel 27 van de verordening toegankelijkheid.
  1. De gelijkvloerse receptie is te voorzien conform de bepalingen van artikel 28 van de verordening toegankelijkheid.
  1. Op elke verdieping is minstens één integraal toegankelijk toilet te voorzien conform de bepalingen van artikel 29/2 van de verordening toegankelijkheid.
  1. Iedere kamer is te voorzien van minstens één opengaand venster conform de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.
  1. De afvalberging is te voorzien conform de bepalingen van artikel 26 van de bouwcode.
  1. Minstens 61 overdekte, afsluitbare fietsstalplaatsen zijn te voorzien conform de bepalingen van artikel 29 van de bouwcode.
  1. Per 10 autostalplaatsen is telkens één elektriciteitsvoorziening te voorzien ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens conform de bepalingen van artikel 30 van de bouwcode.
  1. De riolering is te voorzien conform de bepalingen van artikel 40 van de bouwcode.
  1. Een septische put en een vetafscheider zijn te voorzien conform de bepalingen van artikel 43 en artikel 44 van de bouwcode.
  1. Een verkeerslichteninstallatie is te voorzien die de toegang tot de ondergrondse parking veilig regelt.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De centrale één-persoonskamer op de verdiepingen 1, 3 en 5 zijn te voorzien als koffiehoek.
  2. Voor het verhuren van kamers voor de tijdelijke huisvesting van arbeidskrachten moet voldaan zijn aan alle vereisten, opgelegd door het politiereglement voor het verhuren van kamers voor de tijdelijke huisvesting van arbeidskrachten.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits de algemene en sectorale voorwaarden worden nageleefd, kunnen de hinder en risico’s voor mens en milieu tot een aanvaardbaar niveau beperkt worden. Er wordt voorwaardelijk gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

4.000 m³

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW.

189 kW

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

  1. De bestaande rioleringstoestand dient in kaart gebracht te worden en indien nodig, aangepast aan de nieuwe invulling van het gebouw.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

14 september 2023

Start openbaar onderzoek

23 september 2023

Einde openbaar onderzoek

22 oktober 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

28 december 2023 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

27 maart 2024

Verslag GOA

21 februari 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

23 september 2023

22 oktober 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De voorwaarden in het hydraulisch en technisch advies van waterlink, in samenwerking met Aquafin, zijn na te leven.
  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. De trapleuningen zijn te voorzien conform de bepalingen van artikel 20 van de verordening toegankelijkheid.
  1. Deuren, draairuimtes en wand- en vloerbreedte zijn te voorzien conform de bepalingen van artikel 22, artikel 24 en artikel 25 van de verordening toegankelijkheid.
  1. Aangepaste parkeerplaatsen zijn te voorzien conform de bepalingen van artikel 27 van de verordening toegankelijkheid.
  1. De gelijkvloerse receptie is te voorzien conform de bepalingen van artikel 28 van de verordening toegankelijkheid.
  1. Op elke verdieping is minstens één integraal toegankelijk toilet te voorzien conform de bepalingen van artikel 29/2 van de verordening toegankelijkheid.
  1. Iedere kamer is te voorzien van minstens één opengaand venster conform de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.
  1. De afvalberging is te voorzien conform de bepalingen van artikel 26 van de bouwcode.
  1. Minstens 61 overdekte, afsluitbare fietsstalplaatsen zijn te voorzien conform de bepalingen van artikel 29 van de bouwcode.
  1. Per 10 autostalplaatsen is telkens één elektriciteitsvoorziening te voorzien ten behoeve van elektrische oplaadpunten voor wagens conform de bepalingen van artikel 30 van de bouwcode.
  1. De riolering is te voorzien conform de bepalingen van artikel 40 van de bouwcode.
  1. Een septische put en een vetafscheider zijn te voorzien conform de bepalingen van artikel 43 en artikel 44 van de bouwcode.
  1. Een verkeerslichteninstallatie is te voorzien die de toegang tot de ondergrondse parking veilig regelt.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De centrale één-persoonskamer op de verdiepingen 1, 3 en 5 zijn te voorzien als koffiehoek.
  2. Voor het verhuren van kamers voor de tijdelijke huisvesting van arbeidskrachten moet voldaan zijn aan alle vereisten, opgelegd door het politiereglement voor het verhuren van kamers voor de tijdelijke huisvesting van arbeidskrachten.

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

  1. De bestaande rioleringstoestand dient in kaart gebracht te worden en indien nodig, aangepast aan de nieuwe invulling van het gebouw.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

4.000 m³

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

189 kW

 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.