Terug
Gepubliceerd op 26/02/2024

2024_CBS_01356 - Omgevingsvergunning - OMV_2023157098. Happaertstraat 33 en Kleine Markt 14. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01356 - Omgevingsvergunning - OMV_2023157098. Happaertstraat 33 en Kleine Markt 14. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_01356 - Omgevingsvergunning - OMV_2023157098. Happaertstraat 33 en Kleine Markt 14. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023157098

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jim Dierickx met als adres Jan Van Rijswijcklaan 3 te 2018 Antwerpen en mevrouw Melanie Nolens met als adres Happaertstraat 33 bus 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Happaertstraat 33 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 4 sectie D nr. 1535N

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          09/05/2018: aktename melding (OMV_2018048670) verbouwen van een appartement;

-          14/06/2013: vergunning (35623#7526) voor het verbouwen van een appartement;

-          15/02/2013: vergunning (3553#8738) voor het verbouwen van een appartement op de eerste verdieping;

-          24/06/2005: vergunning (197#20040793) voor het verbouwen van een woning en achtergebouwen.

 

Vergunde toestand

-          functie Happaertstraat 33 en Kleine Markt 14:

  • winkel op het gelijkvloers;
  • 2 woongelegenheden op de verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • Happaertstraat 33:

-          volume aan de straatzijde van 3 bouwlagen met plat dak;

-          centraal volume van 2 bouwlagen met een zadeldak;

-          volume tegen Kleine Markt 12 van 3 bouwlagen, deels met plat en deels met zadeldak;

-          dakterras;

  • Kleine Markt 14: 3 bouwlagen met half schilddak;

-          gevelafwerking:

  • gevels bepleisterd in witgrijze kleur;
  • houten buitenschrijnwerk donkergrijs geschilderd;
  • hoekramen op de eerste en tweede verdieping in donkergrijs aluminium.

 

Bestaande toestand

in overeenstemming met de vergunde toestand uitgezonderd:

-          gevelafwerking:

  • de hoogte van de ramen van de tweede verdieping wordt van 2,40 m terug gebracht naar 2 m;
  • van de hoekramen werd de hoekpilaster weggelaten;
  • deze ramen worden net als de andere ramen uitgevoerd in hout, donkergrijs geschilderd.

 

Nieuwe toestand

in overeenstemming met de bestaande toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de voorgevel;

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

13 december 2023

16 januari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een gevelwijziging zonder wijzigen van de functie.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het pand is gelegen in CHE-gebied. De aanvraag omvat de regularisatie van een aantal wijzigingen ten opzichte van de laatste vergunning. Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is ongunstig:

“In aanloop naar de bouwaanvragen die vanaf 2012 werden ingediend, werd het pand meerdere malen bezocht door de stedelijke dienst Monumentenzorg.

De aanwezigheid van een oudere kern, vermoedelijk 16de- of 17de-eeuws, kon onder meer worden waargenomen door de aanwezigheid van moer- en kinderbalken. Ook de aanwezige trekankers in de voorgevel verraden de historische balkenstructuur.

In 2013 werd een vergunning verleend voor de verbouwing van het appartement op de eerste verdieping. De aanvraag omvatte onder meer de voorziening van 2 nieuwe ramen op de hoek van de voor- en de zijgevel. De nieuwe ramen werden voorgesteld volgens de kenmerkende gevelgeleding van de neoclassicistische stijl waarin de voorgevel is opgetrokken. Er werden geen wijzigingen aangevraagd aan de moer- en kinderbalkenstructuur. De stedelijke dienst Monumentenzorg verleende een gunstig advies onder de voorwaarde dat de historische waardevolle elementen bewaard werden en zorgvuldig werden gerestaureerd.

Ten opzichte van de laatst vergunde toestand werden de 2 ramen op de hoek vervangen door een hoekraam. Recente foto’s tonen daarbij dat de volledige zijgevel inclusief historische strijkbalk werd gesupprimeerd. Ook de trekankers ter hoogte van de hoektravee zijn verwijderd.

 

De verschijningsvorm van de hoekramen wijkt sterk af van de historische kenmerken uit de CHE-omgeving en resulteren dus eerder in een verstoring van de erfgoedwaarden. De sloop van de historische zijgevel inclusief strijkbalk en trekankers gaat voorbij aan de expliciete voorwaarden tot behoud van de historische elementen en is in strijd met de voorschriften uit de bouwcode inzake de wenselijkheid van behoud (CHE-gebied).”

 

Helaas zijn de meeste wijzigingen aan de historische structuur, zoals de sloop van de zijgevel, strijkbalk en trekankers, onomkeerbaar. Wat betreft de gewijzigde hoekramen dient opgemerkt dat ook de vergunde ramen atypisch waren voor de historische context van de binnenstad. De vergunde toestand vertoont meerdere modernistische ingrepen, zoals de glazen pui op het gelijkvloers en het serrevormige trapvolume aan het dakterras. In dat opzicht is er een zekere harmonie terug te vinden in het totale gevelbeeld. De gewijzigde gevels komen dan ook voor vergunning in aanmerking.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 november 2023

Volledig en ontvankelijk

13 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

11 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

12 maart 2024

Verslag GOA

16 februari 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.