Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2023128787 |
Gegevens van de aanvrager: | Agentschap Wegen en Verkeer met als adres Lange Kievitstraat 111-113 bus 41 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lindendreef ZN te 2020 Antwerpen en Lindendreef 1 2020 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 12 sectie M nrs. 196P en 321A2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, vegetatiewijzigingen |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen van een hoogspanningscabine met vellen van 2 hoogstammige bomen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/102173
Vergunde toestand
- geen vergunde toestand aangeleverd.
Bestaande toestand
- aan de rand van het Nachtegalenpark, ter hoogte van de bestaande parking en boven de Craeybeckxtunnel:
Nieuwe toestand
- aan de rand van het Nachtegalenpark, ter hoogte van de bestaande parking en boven de Craeybeckxtunnel:
- grondoppervlakte van 8,45 m bij 5,4 m (45,63 m²);
- een hoogte van 3,4 m;
- groenkleurige (RAL6003) betonnen gevelafwering met groen (RAL6003) gelakte stalen buitenschrijnwerk en ventilatieroosters.
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van een hoogspanningscabine;
- vellen van 2 hoogstammige bomen.
Omschrijving vegetatiewijzigingen
Voor de inplanting van de cabine en toegangsweg is het noodzakelijk om de aanwezige begroeiing (bomen, struiken en lage beplanting) te rooien. In totaal wordt een oppervlakte van 301m² ontbost, waaronder 2 hoogstammige bomen (stamomtrek en soort aangeduid op plan).
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen | 19 december 2023 | 20 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 22 december 2023 | 18 januari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie |
| 28 december 2023 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 22 december 2023 | 11 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 22 december 2023 | 16 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Team Stadsbouwmeester/ Integrale Kwaliteitskamer | 29 januari 2024 | 6 februari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Buurtpark Groenenborg, goedgekeurd op 12 februari 2015. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor groen - (gr) en artikel 2: zone voor maatschappelijke functies - (ma).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
§1. Het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak. Het vernieuwde hoofddak wordt niet als groendak voorzien.
Er wordt geen groendak voorzien.
Sectorale regelgeving
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De hoogspanningscabine wordt voorzien in parkgebied. Omwille van de positionering van de cabine naast het dak van de Craeybeckxtunnel, valt de functionele inpasbaarheid positief te adviseren.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag heeft betrekking op de bouw van een betoncabine die in de lengte opgesplitst wordt in een hoog- en laagspanningsruimte. Beide ruimten hebben hun eigen dubbele toegangsdeur op de lange zijden van de cabine. De cabine heeft een breedte van 5,40 m, een lengte van 8,45 m en een hoogte van 3,40 m. Rondom de cabine worden waterdoorlatende betonstraatstenen geplaatst en ook de toegangsweg van de Lindendreef naar de cabine wordt met betonstraatstenen aangelegd.
De cabine wordt naast het dak van de Craeybeckxtunnel gepositioneerd, halverwege tussen de bestaande dienstgebouwen. Gezien de ligging binnen het projectgebied Nachtegalenpark en de lopende initiatieven binnen het plangebied werd in het kader van de aanvraag advies gevraagd bij Atelier Stadsbouwmeester. Hun advies is ongunstig en luidt als volgt:
“Atelier Stadsbouwmeester is reeds enige tijd bezig met het afstemmen van de verschillende ruimtevragen binnen het projectgebied Nachtegalenpark. Er wordt vastgesteld dat er tot op heden voornamelijk individuele oplossingen gezocht werden voor individuele ruimtevragen met een mogelijke versnippering en onbedachtzame ruimte inname van het park tot gevolg.
Atelier stadsbouwmeester ondersteunt de geldende beleidsdocumenten waarin onder meer aangestuurd wordt op een grotere doorwaadbaarheid en toegankelijkheid van de parkstructuur door o.a. het wegnemen van hekwerken rondom de verschillende deelgebieden, het inzetten en verbeteren van groene corridors etc.. Op dit moment heeft het ontwerpteam PTArchitecten en Overlant landschapsarchitecten in opdracht van AG Vespa de taak om deze beleidsdocumenten te synthetiseren tot één overkoepelend verhaal. Gebaseerd op de uitgangspunten van de synthesekaart en op vraag van het ZNA wordt er door Atelier Stadsbouwmeester simultaan gewerkt aan een toekomstvisie voor de site van ZNA Middelheim (zie schema’s in bijlage). Ook gesprekken met de Universiteit Antwerpen m.b.t. de campussen op de site, zitten in een opstartfase.
De huidige aanvraag van AWV voorziet in de inplanting van een hoogspanningscabine met een toegangsweg ten Zuiden van Parking 2 van het ZNA, gelegen aan de Lindendreef. Het huidige voorstel is in voorgaande optiek een voorafname die mogelijks een hypotheek legt op de lopende studies en de reeds vooropgestelde uitgangspunten. Het uitgetekende voorstel zorgt voor een ontbossing en de introductie van infrastructuur op een locatie waar we op termijn een groene doorwaadbare zone voor ogen hebben vanuit de woonwijk aan de Prins Boudewijnlaan via de site ZNA Middelheim tot in het parkgebied. De aanzet voor deze groenstructuur is hier reeds aanwezig en waardevol, waardoor de voorgestelde ingrepen zowel op korte als op lange termijn indruisen tegen de beoogde ruimtelijke kwaliteit. Bovendien bestendigt deze nieuwe infrastructuur parking P2 van het ZNA (alsook de bestaande weginfrastructuur) dewelke we op termijn wensen om te vormen tot een volwaardige parkzone, dit conform de bestemming zoals opgenomen in het gewestplan.
Conclusie:
Het huidige voorstel en bijhorende inrichting doet afbreuk aan de huidige groenzone gelegen binnen de bestemming “park” (cfr. het gewestplan) en strookt niet met de toekomstvisie zoals opgenomen in de ruimtelijke studie voor de site ZNA Middelheim vanuit atelier stadsbouwmeester.”
Dit advies wordt deels bijgetreden. Het valt inderdaad te betreuren dat de inplanting op langere termijn niet inpasbaar is in de toekomstvisie. Uit een overleg met AWV is echter gebleken dat er weinig mogelijkheden zijn om in de huidige fase van het ontwerp en de studie nog een alternatieve locatie te zoeken. Er moeten op technisch vlak een heel aantal parameters gehaald worden die nefast beïnvloed zouden worden en daardoor ook het hele project op de helling zouden zetten. Anderzijds kan de bezorgdheid van team Stadsbouwmeester omtrent een inpassing binnen de toekomstige groenstructuur ook gevolgd worden. Omwille van die reden wordt er in voorwaarden opgelegd om het toegangspad naar de distributiecabine te voorzien in grasdallen die extensief beheerd dienen te worden. De grasdallen mogen enkel ingezaaid worden met Engels raaigras. Dit zoals ook opgenomen is in het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos en de stedelijke groendienst. Verder zal er ook opgelegd worden dat de distributiecabine aan het zicht onttrokken moet worden door het aanplanten van een groenblijvende haag rondom de volledige contour van de omringende verharding rond de cabine. Enkel de aansluiting met het toegangspad mag vrijgehouden worden.
Visueel-vormelijke elementen
De buitenzijde van de betoncabine inclusief dakrand wordt afgewerkt met een donkergroene structuurverf. De toegangsdeuren en verluchtingsroosters worden uitgevoerd in staal en gelakt in dezelfde donkergroene kleur. Dankzij deze kleur en de aanplanting van een groenblijvende haag zoals opgenomen in de voorwaarden zal de cabine opgaan in de groene omgeving en blijft de visuele impact beperkt. De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van de visueel-vormelijke elementen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Aangezien de hoogspanningscabine in parkgebied geplaatst wordt en hiervoor 2 hoogstammige bomen dienen geveld te worden, werd advies opgevraagd bij de stedelijke groendienst. Hun advies is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt:
“Voor het bouwen van een hoogspanningscabine wordt in parkgebied beperkt ontbost (301 m²), inclusief vellen van twee hoogstammige bomen. Het gaat over de bosrand langs de parking, met een beperkte impact op het grotere parkgebied.
Als verharding rond de cabine werd voor een monoliet verharding gekozen. De toegangsweg naar de cabine in waterdoorlatende betonstraatstenen, moet in grasdallen aangelegd te worden, zodat de toegangsweg terug kan vergroenen, maar de cabine wel bereikbaar is bij calamiteiten.
De bestaande Plataan aan de nieuwe toegangsweg moet absoluut behouden blijven. Snoei is beperkt toegestaan in functie van de werfzone. Bij aanvang van de werken moet AWV een wortelonderzoek van de Plataan laten uitvoeren, om te bekijken of extra maatregelen nodig zijn om de boom verder te beschermen. Het rapport wordt besproken met SB/Groendienst.
Voorwaarden:
- Boscompensatievoorstel ANB volgen;
- Toegangsweg naar de hoogspanningscabine in grasdallen voorzien, zodat deze extensief beheerd kunnen worden;
- Enkel rond de hoogspanningscabine mag een monoliet verharding voorzien worden;
- De Plataan moet absoluut behouden blijven en beschermd worden, vóór de aanvang van de werken, met een vast hekwerk type Heras. Binnen dit hekwerk mag geen opslag, transport, werkzaamheden, ... plaatsvinden;
- Vlak voor de start van de werken, moet AWV een wortelonderzoek bij de Plataan laten uitvoeren door een erkende boomspecialist. Uit dit wortelonderzoek zal blijken of extra maatregelen nodig zijn ter bescherming van de boom;
- De groendienst 14 dagen op voorhand verwittigen wanneer het wortelonderzoek zal plaatsvinden;
- Het verslag van het wortelonderzoek en de te nemen maatregelen die hieruit volgen, met de groendienst afstemmen.”
De voorwaarden in het advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden en dienen opgenomen te worden als voorwaarden voor vergunning.
De aanvraag wijkt af op artikel 38 van de bouwcode aangezien er geen groendak geplaatst wordt op de cabine. Deze afwijking wordt aangevraagd omdat de cabine een prefab constructie betreft die niet beschikbaar is met groendak en omdat een groendak in deze context – in parkgebied en ver van andere bebouwing - weinig meerwaarde zou bieden. Deze motivering wordt aanvaard en indien de aanvraag gunstig beoordeeld zou worden, zou de afwijking toegestaan worden.
Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De voorwaarden zoals opgenomen in het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos dienen opgevolgd te worden.
2. De voorwaarden zoals opgenomen in het advies van de stedelijke groendienst dienen opgevolgd te worden.
3. De distributiecabine dient aan het zicht onttrokken te worden door het aanplanten van een groenblijvende haag rondom de volledige contour van de omringende verharding rond de cabine. Enkel de aansluiting met het toegangspad mag vrijgehouden worden.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 19 december 2023 |
Start openbaar onderzoek | 3 januari 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 1 februari 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste adviesdatum | 7 februari 2024 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
3 januari 2024 | 1 februari 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De voorwaarden zoals opgenomen in het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos dienen opgevolgd te worden.
2. De voorwaarden zoals opgenomen in het advies van de stedelijke groendienst dienen opgevolgd te worden.
3. De distributiecabine dient aan het zicht onttrokken te worden door het aanplanten van een groenblijvende haag rondom de volledige contour van de omringende verharding rond de cabine. Enkel de aansluiting met het toegangspad mag vrijgehouden worden.