Terug
Gepubliceerd op 29/01/2024

2024_CBS_00620 - Bestek GAC_2023_02745. Studieopdracht slimme elektriciteitsmeters – Analyse en ondersteuning Proof of Concept in de steden Antwerpen en Hasselt - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/01/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_00620 - Bestek GAC_2023_02745. Studieopdracht slimme elektriciteitsmeters – Analyse en ondersteuning Proof of Concept in de steden Antwerpen en Hasselt - Bestek en procedure - Goedkeuring 2024_CBS_00620 - Bestek GAC_2023_02745. Studieopdracht slimme elektriciteitsmeters – Analyse en ondersteuning Proof of Concept in de steden Antwerpen en Hasselt - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De steden Antwerpen en Hasselt implementeren een Proof of Concept (PoC) voor het aanrekenen van een correcte vergoeding voor de elektriciteit die gebruikt wordt op markt/evenementen-pleinen. Hierbij wordt een systeem van slimme elektriciteitsmeters geïnstalleerd. Hiervoor willen we expertise inroepen die ondersteuning biedt doorheen het ganse project, specifiek voor volgende opdrachten: 

  • FASE 1: het uitvoeren van een analyse van de “AS IS” processen; noden en gebruikers in kaart brengen; onderzoeksvragen beantwoorden; mogelijke “TO BE” scenario’s beschrijven. Hierbij wordt een Enterprise Architecture opgemaakt. Belangrijke onderdelen hierbij zijn technische innovatie, kosten/baten, opschaalbaarheid en het formuleren van de ideale oplossing binnen de juridische en technische context. 
  • FASE 2: op basis van de resultaten van de studie input leveren voor de opmaak van gunningscriteria en technische bepalingen van een bestek voor het uitvoeren van de PoC. Het mee beoordelen van de ingediende offertes, begeleiding tijdens de onderhandelingsfase en de opmaak van een verslag van nazicht van de offertes.
  • FASE 3: advies verstrekken tijdens de uitvoering van het project en het uitvoeren van een tussentijdse evaluatie van de Proof of Concept.
  • FASE 4: het evalueren van de implementatie van de PoC en het opmaken van een draaiboek voor de verdere uitrol. 

Juridische grond

In toepassing van artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht (zonder belasting over de toegevoegde waarde) lager ligt dan de door het artikel 11, eerste lid, 3° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 bepaalde drempel van 215.000 EUR.

In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat. Hoewel de sluiting van de opdracht betrekking heeft op de volledige opdracht, is de aanbestedende overheid enkel gebonden door de vaste gedeelten. De uitvoering van de voorwaardelijke gedeelten is afhankelijk van een beslissing van de aanbestedende overheid die aan de opdrachtnemer wordt meegedeeld overeenkomstig de in de opdrachtdocumenten bepaalde modaliteiten. De uitvoering van het voorwaardelijk gedeelte mag de algemene aard van de opdracht niet wijzigen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

De geschiktheid van de inschrijver wordt beoordeeld aan de hand van minimaal 3 referentieprojecten die werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben afzonderlijk een waarde van minimaal 10.000 euro (exclusief btw). 

Elke referentie moet minstens betrekking hebben op één van de opgegeven vakgebieden, maar elk vakgebied dient wel aan bod te komen in het geheel van de referenties.

Van de opgegeven referenties mogen er maximaal 2 van niet-opgeleverde projecten bij zijn voor opdrachten die minimaal 1 jaar geleden werden opgestart.

De vakgebieden zijn:

  • Het opzetten van een nieuwe enterprise architecture met als doel de processen te stroomlijnen
  • Het implementeren van nieuwe technologieën in bestaande processen
  • Het uitvoeren van een exhaustieve, strategische en economische analyse voor het uitvoeren van een project binnen een strak juridisch en technisch kader met meerdere stakeholders 
  • Projecten die kennis aantonen van de energiemarkt.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de  volgende gunningscriteria: 

  1. prijs voor het volledig traject op een totaal van 35 punten.
  2. prijs voor het voorwaardelijk gedeelte op een totaal van 5 punten.
  3. kwaliteit op een totaal van 60 punten. 

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS08 - Markten en foren
2LWS0801 - Uitbouw markten en foren
2LWS080102 - Het marktaanbod is afgestemd op de behoeften van de klant

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2023_02745 voor de "Studieopdracht slimme elektriciteitsmeters – Analyse en ondersteuning Proof of Concept in de steden Antwerpen en Hasselt" goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Studieopdracht slimme elektriciteitsmeters – Analyse en ondersteuning Proof of Concept in de steden Antwerpen en Hasselt


Budgetplaats: 5373010000
Budgetpositie: 613 (erelonen)
Functiegebied: 2LWS080102A00000
Subsidie: SBT11405
Fonds: INTERN
Begrotingsprogramma: 2SA060500
Budgetperiode: 2400 en 2500

volgt later



Bijlagen

  • 02745_20240117_bestek.pdf
  • 02745_20240115_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf