Terug
Gepubliceerd op 29/01/2024

2024_CBS_00509 - Omgevingsvergunning - OMV_2023137315. Volkstraat 16 en 16A. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/01/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_00509 - Omgevingsvergunning - OMV_2023137315. Volkstraat 16 en 16A. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_00509 - Omgevingsvergunning - OMV_2023137315. Volkstraat 16 en 16A. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023137315

Gegevens van de aanvrager:

de heer Sander Bulteel met als adres Wouter Volcaertstraat 6 te 2640 Mortsel

Ligging van het project:

Volkstraat 16 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3645L

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie diensten naar handel en toevoegen van een extra appartement

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          06/11/1980: vergunning (18#83815) voor het verbouwen van een appartementsgebouw met winkel;

-          18/05/1962: toelating (18#43952) voor het wijzigen van de winkelpui.

 

Vergunde  toestand

-          meergezinswoning met 3 appartementen en een gelijkvloerse wasserij met koer;

-          6 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;

-          4de verdieping met dicht gemetselde ramen en zolder ingericht als bergruimte;

-          voorgevel in bruine baksteen met houten buitenschrijnwerk.

 

Nieuwe toestand

-          meergezinswoning met 4 appartementen en een gelijkvloerse handelsruimte met koer;

-          4de verdieping met open gemaakte ramen en zolder ingericht als duplex appartement;

-          dakterras achteraan op de 4de verdieping;

-          dakterras links achteraan op de 1ste verdieping uitgebreid en volledig voorzien van een afdak;

-          gelijkvloerse fietsenberging voor 3 fietsen;

-          voorgevel in bruine baksteen met donkerkleurig buitenschrijnwerk in PVC.

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 3 naar 4;

-          wijzigen van de gelijkvloerse functie ‘diensten’ naar ‘handel’;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Fluvius System Operator

23 november 2023

29 november 2023

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

23 november 2023

29 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

23 november 2023

5 december 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

23 november 2023

24 november 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

23 november 2023

30 november 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

23 november 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, artikel  2: zone voor wonen - (wo2) en artikel  8: zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van  het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en luchttoevoer: de dakvlakvensters van beide slaapkamers en de bureauruimte op de dakverdieping zijn te klein. Bovendien is het niet beoordeelbaar of ze op een aanvaardbare hoogte zijn geplaatst om te mogen meetellen bij de daglichtberekening.
  • Artikel 27 Open ruimte: na de functiewijziging van het gelijkvloers is er slechts 12 m² open, onbebouwde ruimte op het maaiveldniveau in plaats van de minimaal vereiste 25 m² of 20 % van de totale perceel oppervlakte.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

 

Functionele inpasbaarheid

De gelijkvloerse functie wijzigt van dienstverlening naar een handelsfunctie. De woonfunctie op de bovenliggende verdiepingen wijzigt niet.

 

Gezien de gelijkvloerse functiewijziging van dienstverlening naar een handelsfunctie werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing brengt onderstaand advies uit:

“Gunstig advies voor het wijzigen van de functie dienstverlening (wassalon) naar detailhandel op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone kernwinkelgebied centrum Antwerpen (zuid) en de strategische horecakern Zuid.  De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zones er gestreefd wordt naar een goede mix tussen de functies handel, reca en diensten om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijftijd van de bezoekers te verhogen en het risico op leegstand te beperken.”

Dit gunstig advies wordt vanuit ruimtelijk oogpunt bijgetreden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Naast interne constructieve werken die een beter en efficiënter ruimtegebruik beogen,  wijzigt het bouwvolume nagenoeg niet.

Omwille van de gelijkvloerse functiewijziging moet conform artikel 27 van de bouwcode minimaal 20 % van het perceel op het niveau van het maaiveld open ruimte zijn. In de voorliggende aanvraag blijft de vergunde open ruimte van 12,10 m2 achteraan het perceel behouden. Deze oppervlakte stemt overeen met ca. 10 % van de perceelsoppervlakte en is bijgevolg strijdig met artikel 27 van de bouwcode.

Gelet op het feit dat het perceel gelegen is in kernwinkelgebied en geen woonbestemming op het gelijkvloers omvat, kan een afwijking op artikel 27 van de bouwcode gerechtvaardigd worden. 

 

Een bijkomende wooneenheid wordt voorzien.

De vijfde bouwlaag wordt samen met de dakverdieping tot een duplexwoning met 2 slaapkamers omgevormd. Een private buitenruimte van 7,3 m2 houdt voldoende afstand ten opzichte van de linkerperceelsgrens en wordt tegen de blinde scheimuur van het rechterbuurpand voorzien.

Er worden bijgevolg vanop het terras geen storende zichten gecreëerd naar de aangrenzende eigendommen. Het terras is niet storend voor de privacy en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het programma zoals voorgesteld. Door het uitbreiden van het woonprogramma met 1 woonentiteit wordt de draagkracht van de site niet overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

In vergunde toestand zijn de gevelopeningen van de vijfde verdieping dichtgemaakt. Ook zijn enkele raamopeningen van de rechtertravee van een gemetste borstwering voorzien. De aanvraag voorziet in het terug openmaken van de oorspronkelijke raamopeningen en een invulling met  uniform buitenschrijnwerk met T-verdeling.

De gelijkvloerse pui blijft nagenoeg ongewijzigd.

De stedelijke dienst monumentenzorg heeft geen bezwaar tegen de voorgestelde ingrepen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Na opmeting wordt vastgesteld dat de raamopeningen in het zadeldak te klein zijn om te voldoen aan artikel 24 van de bouwcode. De dakvlakramen geven uit op een leefruimte en moeten voldoende groot zijn om daglichttoetreding toe te laten. In voorwaarden wordt opgenomen om te voldoen aan artikel 24 van de bouwcode.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.   

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden en de functiewijziging van diensten naar handel.

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

 

Voor het bijkomende appartement is de behoefte 1.

De handelsoppervlakte is beperkt (< 500m²) er wordt dan ook geen behoefte bepaald.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

 

‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 0 = 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 0 parkeerplaatsen.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 0 = 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De dakvlakramen in het zadeldak moeten voldoen aan de eisen gesteld in artikel 24 van de bouwcode.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 november 2023

Volledig en ontvankelijk

23 november 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

22 januari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

21 februari 2024

Verslag GOA

19 januari 2024

Naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De dakvlakramen in het zadeldak moeten voldoen aan de eisen gesteld in artikel 24 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.