Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Voorontwerp en mobiliteitsvoorwaarden | Goedkeuring college | 14 juli 2023 | 4956 |
Voorontwerp | Advies districtsraad | 16 oktober 2023 | 52 |
Inspraak | Infovergadering bewoners | 13 september 2023 | |
Advies | Coördinatie openbaar domein | 18 september 2023 |
Op de Antwerpsesteenweg, tussen Krugerstraat en Kioskplaats (1,52 km), wordt een volledige heraanleg voorzien met een nieuwe trambedding, gescheiden riolering en een volledige heraanleg van de publieke ruimte.
Het college keurde op 14 juli 2023 (jaarnummer 4956) het voorontwerp en de mobiliteitsvoorwaarden goed.
Het districtsraad adviseerde op 16 oktober 2023 (jaarnummer 52) het voorontwerp gunstig mits voorwaarden.
Het studiebureau Sweco Belgium heeft een definitief ontwerp opgemaakt, Aquafin in samenwerking met water-link (bouwheer).
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Antwerpsesteenweg is een bovenlokale straat.
Het studiebureau Sweco Belgium maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht.
De Antwerpsesteenweg is onderdeel van een hoofdroute voor de brandweer, waardoor de brandweer hoge eisen stelt aan haar doorstroming en bereikbaarheid van woningen en zijstraten. De brandweer vraagt een rijweg van 6m breed in elke richting (rijweg + bedding). Ter hoogte van tramhaltes moet de bedding steeds 6m berijdbaar zijn, de rijweg mag 3.30m breed zijn indien de veiligheidsstrook vrij blijft van obstakels. De hoofdroute in het laatste deel van de Van De Perrelei vervalt waardoor deze straat doodlopend gemaakt kan worden.
De Lijn vraagt tramperrons van 60m waar mogelijk zodat een hele route verkregen wordt waar tramstellen van 60m ingezet kunnen worden. In het ontwerp werden 3 perrons van 51m voorzien en 1 perron van 54m, dit in afstemming met de deuren van de trams. Door de lange perrons zijn de halteplaatsen ter hoogte van de Draaiboomstraat niet meer mogelijk, zijstraten zijn niet meer bereikbaar voor de brandweer, waardoor halteplaatsen geherpositioneerd moesten worden. Binnen het project wordt het aantal halteplaatsen herleid van 3 in elke richting naar 2 in elke richting.
Het aantal oversteken werd verminderd van 22 in het voorontwerp naar 15 in het definitief ontwerp.
Het pleintje dat ontstaat ter hoogte van de Steynstraat/Hertog Van Brabantlei wordt maximaal ingericht als groen rustpunt op de as. Op deze plek wordt de aanplant van 3 toekomstbomen gerealiseerd. Op de as werd de inplanting van bomen herbekeken om de parkeerbalans te optimaliseren.
Op strategische plaatsen worden laad- en loszones voorzien met venstertijden.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 149 plaatsen in de bestaande toestand naar 136 plaatsen in de nieuwe toestand.
Asverschuivingen, drempels en de lange tramperrons liggen aan de oorzaak van het parkeerverlies. Deze maatregelen zijn noodzakelijk voor de veiligheid op de as.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
In het plan worden in totaal 160 bomen voorzien. In de bestaande toestand zijn er 122 bomen waarvan er 22 behouden blijven, al deze bomen zijn Carpinus betulus ‘Fastigiata’. Er worden 138 nieuwe bomen aangeplant waarvan 3 toekomstbomen:
Boom categorie | Boomsoort | Aantal |
Toekomstboom | Quercus robur | 2 |
Toekomstboom | Tilia platyphyllos | 1 |
Small-boom langs voetpad | Ulmus 'New Horizon' | 64 |
Small-boom oversteekplaats | Alnus × spaethii 'Spaeth' | 40 |
Small-boom tramperron | Fraxinus pennsylvanica 'Zundert' | 22 |
Ondersteuner | Prunus padus | 2 |
Ondersteuner | Prunus x gondouinii 'Schnee' | 2 |
Ondersteuner | Euonymus europaeus | 2 |
Ondersteuner | Crataegus monogyna | 3 |
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Antwerpsesteenweg ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.
Het infomoment voor de bewoners ging door op 13 september 2023.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2400 en 2500/5153000000/224/2LMS010402M02817/2SA020200.
De districtsraad adviseert het voorontwerp 20 maart 2023 voor heraanleg publieke ruimte, trambedding en riolering in de Antwerpsesteenweg, district Hoboken, gunstig mits volgende opmerkingen:
De plannen die tijdens de commissie werden toegelicht vertonen grote verschillen met de plannen die ter advies werden voorgelegd.
In het advies dat volgt baseren we ons op de plannen zoals toegelicht tijdens de commissie.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het DO op voorwaarden dat:
Het college keurt het definitief ontwerp van 20 december 2023 voor heraanleg publieke ruimte, trambedding en riolering in de Antwerpsesteenweg, district Hoboken, goed
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT | Opdracht geven aan Aquafin in samenwerking met Water-link om:
|
SW/Mobiliteit | Definitief signalisatieplan opmaken |