Deze locaties zullen gemonitord worden aan de hand van de data die door de aanbieders worden aangeleverd en in functie van drukte en evenementen. Na het uitvoeren van de locaties zal het hele gebied een 'no park zone' worden daar waar dat vandaag nog niet het geval is.
Gemeenteraadsbesluit van 29 maart 2021 (jaarnummer 165) waarin de exploitatie van deelsystemen zonder vaste stallingsinfrastructuur wordt geregeld en waarin is opgenomen dat het college ruimtelijke spreiding kan vastleggen.
Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
Stad Antwerpen wil dat de deelvoertuigen meer rond multimodale knooppunten en andere strategische locaties worden geclusterd.
Afstemming evenementen en aanleg openbaar domein/werfsignalisatie
Om ervoor te zorgen dat de organisatie van evenementen in de stad mogelijk blijft, is het belangrijk dat er permanent afstemming is tussen het evenemententeam en de dienst die het beleid rond deelmobiliteit coördineert. In het kader van evenementen kunnen dropzones tijdelijk onbeschikbaar worden gemaakt. Het evenemententeam stelt dan een alternatieve locatie voor. Het aanspreekpunt voor mobiliteit adviseert en neemt op met de aanbieders van deelmobiliteit.
Ook voor wegenwerken en werven (bijvoorbeeld) vrijhouden doorgangscorridor voetgangers bij wegenwerken) zijn gelijkaardige afspraken nodig.
Leefbaarheid / openbare veiligheid
Er wordt in de vermelde zones in het toeristische gebied / district Antwerpen voorzien in vakken met aparte pictogrammen of kleuren per deelvervoersmiddel op de grond om het straatbeeld zo overzichtelijk mogelijk te houden en ze onderling van elkaar te scheiden.
Bij de concrete inplanting wordt ook rekening gehouden met het bewaken van afdoende doorstroming van het openbaar domein cfr de politiecodex en de brandveiligheid.
Met de politie en stedelijke toezichters worden de nodige afspraken gemaakt rond contactpersonen die men (vlot) kan bereiken bij hinderlijk gestalde vervoersmiddelen en bij voorkeur verloopt de regulering maximaal via de software van de deelmobiliteitsaanbieder.
BeeldtaalDe dropzones worden vormgegeven door middel van een witte, geschilderde kader met de kenmerkende pijlen van Slim naar Antwerpen.
In het vak zal een stempel staan met het woord 'Dropzone' vergezeld van een pictogram van het voertuigtype dat daar is toegelaten. Dit pictogram wordt herhaald op het infobord dat naast het vak wordt geplaatst. De dropzones voor specifieke voertuigen zijn voorzien van een verticale aanduiding om de stallingsrichting en het aangewezen aantal aan te geven.
Bepaling locaties
Bij de bepaling van deze locaties werd maximaal rekening gehouden met de nabijheid van een multimodaal knooppunt of een belangrijke attractiepool.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om in district Antwerpen op volgende locaties dropzones in te richten:
De budgetten voor de uitvoering van de dropzones zijn voorzien op 5151000000/225/2LMS010301A00000/2SA020200/2400 en 5151000000/225/2LMS010303A00000/2SA020200/2400.
Het college keurt het proefproject goed om op onderstaande locaties in district Antwerpen dropzones in te richten: