Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2023139146 |
Gegevens van de aanvrager: | NV Telenet Group met als contactadres Liersesteenweg 4 te 2800 Mechelen |
Ligging van het project: | Binnensingel ZN te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | oprichten van een buispyloon 25m met antennes voor telecommunicatie |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Vergunde toestand
- groenzone tussen de Ring R1 en de Binnensingel met infrastructuur in de vorm van verlichtingspalen;
- verlichtingspaal n°A2334-211 met een hoogte van 15 m.
Bestaande toestand
- in overeenstemming met de vergunde toestand.
Nieuwe toestand
- groenzone tussen de Ring R1 en de Binnensingel met infrastructuur in de vorm van verlichtingspalen;
- verlichtingspaal wordt vervangen door een buispyloon met een hoogte van 25 m;
- buispyloon bevat antennes voor mobiele telecommunicatie met bijhorende infrastructuur en verlichtingsarmatuur;
- aan de voet van de pyloon worden technische installaties van Telenet voorzien.
Inhoud van de aanvraag
- oprichten van een buispyloon voor telecommunicatie;
- voorzien van bijhorende technische installaties.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 22 december 2023 | 18 januari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 22 december 2023 | 8 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties | 22 december 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 22 december 2023 | 13 februari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie, (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Rodekruislaan, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 30 mei 2006. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: parkzone met recreatief medegebruik.
(Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgende punt:
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is niet overeenstemming met volgende bepaling van de bouwcode:
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
De aangevraagde technische constructies worden tussen het voetpad en het perceel van het park ingericht. Ook al ligt deze locatie niet binnen het perceel van het park, toch ligt het conform het gewestplan wel binnen de parkzone. De beoordeling dient rekening te houden met de context van het park.
De 3 technische kasten hebben een variërende hoogte tot maximaal 2,30 meter ten opzichte van het maaiveld. De breedte van de zone waarin de kasten staan betreft circa 2,7 meter. De buispyloon met schotelantennes heeft een hoogte van circa 25 meter.
De technische constructies worden voorzien op circa 1,9 meter van het voetpad en zullen bijgevolg zeer zichtbaar zijn vanuit het openbaar domein.
Er wordt binnen de voorliggende aanvraag niet aangetoond of er onderzocht is om een locatie te vinden die meer uit het zicht onttrokken is. Ook worden er geen maatregelen genomen om de lagere technische installaties uit het zicht te onttrekken, of deze binnen een kwalitatief ontworpen volume onder te brengen.
De huidig voorliggende uitwerking van de technische kasten heeft een ongunstige invloed op het straatbeeld. Dit geeft een slordige en willekeurige uitstraling. Het feit dat het gaat om een cluster zeer verschillende technische installaties die niet uit het zicht onttrokken worden, noch enige visuele samenhang hebben, zorgt ervoor dat de draagkracht van deze locatie tussen het park en het voetpad overschreden wordt.
Het huidige voorstel is niet aanvaardbaar. Er dient gezocht te worden naar een meer kwalitatieve positionering die een kleinere invloed heeft op de omgeving en een meer kwalitatieve visuele uitstraling.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt de vraag gesteld of er onderzocht werd of deze technische installaties noodzakelijk als nieuwe constructies voorzien worden en deze niet verwerkt worden binnen of op één van de hogere omliggende gebouwen rondom het park.
De stedelijke dienst Publieke Ruimte verleende volgend advies: “Publieke Ruimte wenst noch een pyloon, noch de bijbehorende infrastructuur in een bruikbare parkzone.
De pyloon en bijhorigheden hebben een negatieve impact op de beeldkwaliteit en het gebruik van de publieke ruimte.
Het is eerder aangewezen om de antennes op een gebouw te voorzien.”
Advies van het college
Ongunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning, omwille van de onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 14 december 2023 |
Start 1e openbaar onderzoek | 3 januari 2024 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 1 februari 2024 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 20 februari 2024 |
Start laatste openbaar onderzoek | 1 maart 2024 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 30 maart 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste adviesdatum | 10 april 2024 |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
3 januari 2024 | 1 februari 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1 maart 2024 | 30 maart 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een ongunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.