Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023039613 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA SUIT SUPPLY BELGIE met als adres Havenlaan 86C bus 204 te 1000 Brussel |
Ligging van het project: | Frankrijklei 123-123A te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 10 sectie K nrs. 2741L, 2742X2 en 2742Y2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, kleinhandelsactiviteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een winkelruimte |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09/11/2007: vergunning (3152#612) voor het herinrichten van een winkel;
- 16/12/1955: toelating (18#34698) voor het bijbouwen van een WC;
- 03/07/1906: toelating (1906#1219) voor een gesloten balkon.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- hoofdgebouw: 5 bouwlagen en een terug getrokken bouwlaag met platte daken;
- bijgebouw: 1 bouwlaag met plat dak;
- bouwdiepte op het gelijkvloers: 38,90 m;
- bouwdiepte op de verdiepingen: 16,20 m;
- kroonlijsthoogte: 18,98 m;
- hoogste dakrand: 21,98 m;
- volledig dicht gebouwd perceel;
- 3 bouwlagen met een zadeldak;
- bouwdiepte op het gelijkvloers: 17,79 m;
- kroonlijsthoogte: is 14,20 m;
- nokhoogte: 16,96 m;
- oppervlakte van de tuin: 204 m²;
- oppervlakte: 58 m²;
- kroonlijsthoogte: 4,66 m;
- nokhoogte: 6 m;
- torentje aan het koetshuis: kroonlijsthoogte van 8,10 m en nokhoogte van 11,10 m;
- oppervlakte tuin: 117 m²;
- gevelafwerking:
- gevels: betonpanelen, geschilderd in gebroken wit;
- gevelpui: bepleisterd in een zwarte kleur;
- buitenschrijnwerk: hout, wit geschilderd;
- gevels in neoclassicistische stijl: bepleisterd in een witte kleur, met onderaan plint in blauwe hardsteen;
- buitenschrijnwerk: hout, wit geschilderd;
- erker: hout, wit geschilderd;
- gevels: rode gevelsteen;
- buitenschrijnwerk: hout, geel geschilderd;
- bovenste ramen van het torentje: blauw geschilderd.
Bestaande toestand
wijkt af ten opzichte van de laatst vergunde toestand:
- gelijkvloerse perceelsbrede aanbouw.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- uitbreiding achteraan op het gelijkvloers;
- terras achter het gebouw: 50 m².
Inhoud van de aanvraag
- slopen van constructies in de tuin;
- aanleggen van verhardingen;
- uitbreiden van de winkelruimte waarbij de functie van kantoren wijzigt naar handel;
- uitbreiden van het volume;
- wijzigen van de voorgevel.
Omschrijving kleinhandelsactiviteiten
Op deze locatie is geen voorgeschiedenis aanwezig op het vlak van sociaal-economische vergunning of kleinhandelsvergunning. Tot op heden was de handelszaak kleiner dan 400 m² netto en viel deze niet onder de criteria van de wetgeving inzake handelsvestigingsbeleid.
De aanvraag betreft een functiewijziging en het samenvoegen van 2 panden: Frankrijklei 123 en Frankrijklei 123A (hoekpand herenkledingzaak Suit Supply). Het pand op het adres Frankrijklei 123 is een leegstaand kantoorgebouw en de gelijkvloerse ruimte hiervan wordt opgenomen onder de handelsactiviteit van het hoekpand (herenkledingzaak Suit Supply/Frankrijklei 123A). De overige verdiepingen van het adres Frankrijklei 123 worden ingevuld als opslag-, kantoor- en personeelsruimte.
De aanvraag betreft dus een beperkte uitbreiding (circa +30%) van een bestaande winkelruimte. De bestaande toestand is een winkelruimte van netto 383 m² in de categorie 2 ‘persoonsuitrusting’. Met de samenvoeging vergroot de handelsruimte met 131 m² netto en is er in totaal een handelsruimte van netto 514 m² in de categorie 2 ‘persoonsuitrusting’.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 20 november 2023 | 12 december 2023 | Geen advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 20 november 2023 | 20 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 20 november 2023 | 1 december 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 20 november 2023 | 20 november 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 20 november 2023 | 24 november 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 20 november 2023 | 19 december 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
Het te regulariseren terras (50 m2) is aangesloten op de riolering zonder dat er een infiltratievoorziening van 1.250 liter is geplaatst.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Er dient minstens één pashokje te voldoen aan artikel 12 en artikel 22 tot en met 26 van de verordening. Er wordt een pashokje met grotere dimensies voorzien (160 x 180 cm) dit pashokje voldoet echter niet aan de overige voorschriften uit bovenstaande artikels (deurbreedte,…).
Het hoogteverschil tussen het ‘lage’ en ‘hoge’ deel van de winkel betreft 37 cm. Er wordt een helling voorzien met een percentage van 18,5 %. Een helling van 37 cm mag echter slechts overbrugd worden met een helling met maximaal percentage van 6,25 %. Naast de helling moet ook een trap of lift aanwezig zijn.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
De locatie van de voorziene pashokjes in de Frankrijklei 123 zijn niet aangepast aan de historische planopbouw van het pand. Het aanwezige buitenschrijnwerk is niet meer historisch.
De ramen van de Frankrijklei 123 zijn in het verleden zonder correcte historische profilering vervangen. Het buitenschrijnwerk is niet in harmonie met de architectuur van het pand.
De Frankrijklei 123 heeft geen voldoende levendige plint doordat er paskamers voor de gelijkvloerse ramen geplaatst worden.
De dubbele deur ter hoogte van de afvalberging draait open over het openbaar domein.
De vloer van de ruimte ter hoogte van de overgang tussen de twee panden wordt opgehoogd. Daardoor heeft het handelspand op deze plaats geen vrije plafondhoogte van 2,60 m maar slechts 2,48 m. Ook de nieuwe personeelsruimte in het koetshuis heeft onder de passerelle geen minimale plafondhoogte van 2,20 m.
Het is onduidelijk of de gelijkvloerse afvalberging voorzien is van voldoende verluchting.
Bij functies anders dan wonen en met een bruto-vloeroppervlakte van meer dan 500 m² moet laden en lossen op het eigen terrein voorzien worden. Er is geen laad- en loszone voorzien op eigen terrein.
Het te regulariseren terras grenzend aan de tuin, is niet aangelegd in een helling van 1 à 2%, om het regenwater hiernaar te laten afwateren en op natuurlijke wijze te laten infiltreren.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd. Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Met voorliggende aanvraag wenst de aanvrager een aangrenzend pand met kantoorfunctie te betrekken bij zijn handelsruimte. Het gelijkvloers daarvan wordt grotendeels toegevoegd aan de winkelruimte en wordt uitgebreid in functie van deze winkel.
Op de verdiepingen en in het vrijstaand bijgebouw worden sanitaire voorzieningen en ruimtes voor personeel en stock ingericht, maar deze zijn niet toegankelijk voor het publiek.
De omvorming naar handelspand kan gunstig geadviseerd worden. De stedelijke dienst Business en Innovatie heeft de aanvraag gunstig beoordeeld voor de kleinhandelsactiviteiten.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De werken gebeuren grotendeels binnen het bestaande en vergunde volume. Echter wenst de aanvrager na de sloop van enkele bijgebouwen te slopen ook een gelijkvloerse uitbreiding te realiseren. De aanbouw van dit pand is – in tegenstelling tot de laatst vergunde toestand – voorzien over de volledige breedte van het perceel, tot een bouwdiepte van 18 meter. Deze bouwdiepte is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening vermits er voldoende ruimte overblijft om een kwalitatieve tuinzone te behouden en de bouwdiepte slechts beperkt afwijkt van deze van de naburige panden. Bovendien heeft het extra bouwvolume geen negatieve effecten voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen.
Na de sloop van de aanwezige tuinsconstructies ontstaat een ruime tuinzone tussen de panden ter hoogte van de straat en het vrijstaande bijgebouw ter hoogte van de achterste perceelsgrenzen.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op een pand dat is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid en Onroerend Erfgoed, G. Bourgeois van 29 maart 2019. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed zorgt ervoor dat er een eenduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten.
De stedelijke dienst Monumentenzorg bracht volgend advies uit:
“Er werd een plaatsbezoek georganiseerd.
Men wenst een verbinding te maken tussen het hoekpand en nr. 123. De opening wordt in de achterste ruimte gelijkvloers voorzien zoals besproken. De muur rond het koetshuis wordt afgebroken en het koetshuis wordt als personeelsruimte mee in gebruik genomen. Bijkomend worden er ruimtes ingericht met paskamers.
De stedelijke dienst Monumentenzorg stelt zich vragen bij de realisatie van de nieuwe paskamers op de gelijkvloerse verdieping voor de ramen in de voorgevel zijde Frankrijklei. Volumes voor ramen zijn beeldverstorend en nefast voor de beleving van het pand langs de buitenzijde. De paskamers kunnen ongetwijfeld op een betere manier worden ingepland in de ruimtes zonder visueel storend te zijn vanaf de straatzijde.
Achteraan ter hoogte van de traphal wordt de centrale gang ingekort door het plaatsen van deuren en het verwijderen van een muur in functie van paskamers. De centrale gang in combinatie met de zijdelings gelegen royale traphal vormt een geheel met een symmetrische opbouw en het is wenselijk deze indeling te behouden. In de bestaande keukenberging en keuken die mee omgevormd worden tot winkelruimte is er voldoende plaats om zonder impact op de erfgoedwaarde van het interieur de pashokjes te realiseren.
Volgende voorwaarden worden opgelegd:
- De pashokjes in nr. 123 zo te voorzien dat de symmetrische opbouw van de gang en traphal behouden kan blijven en zonder dat er pashokjes voor de ramen van de gelijkvloerse voorgevel geplaatst moeten worden.
- Uitsluiten schrijnwerk in de voorgevel van nr. 123 gelet op de vlakke uitvoering ervan.”
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg wordt bijgetreden.
Gezien er voldoende ruimte aanwezig is om de pashokjes zonder impact op de erfgoedwaarde van het interieur te realiseren, worden de ingrepen ter hoogte van dit deel van de bestaande gang uitgesloten uit de vergunning.
Daarnaast heeft de Frankrijklei 123 geen voldoende contact meer met de straat conform artikel 12 van de bouwcode, doordat de paskamers voor de gelijkvloerse ramen geplaatst worden. Ook om deze reden wordt de realisatie van de paskamers in de gelijkvloerse ruimtes ter hoogte van de voorgevel uitgesloten uit de vergunning.
Gezien de profilering van de bestaande ramen ervoor zorgt dat het buitenschrijnwerk niet in harmonie is met de architectuur van het pand conform artikel 6 van de bouwcode, worden ze ook hierom uitgesloten uit de vergunning.
Verder zijn de toegepaste materialen van de voorgevels inpasbaar binnen de stedelijke context van het perceel.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van de winkelruimte. Het gelijkvloers van het naastliggend gebouw wordt mee opgenomen in de bestaande winkel. Het aantal werknemers blijft gelijk, de verbouwing betreft een reorganisatie van de interne werking om het comfort voor de klanten te verbeteren. Voor een winkel in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden. De werkelijke parkeerbehoefte is 0
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
|
Artikel 31 van de bouwcode stelt dat het laden en lossen bij functies anders dan wonen en met een bruto-vloeroppervlakte van meer dan 500 m² op het eigen terrein voorzien moet worden. Dit is niet voorzien in de voorliggende aanvraag. Uit het advies van de stedelijke dienst Business en Innovatie blijkt echter dat leveringen gebeuren via bestelwagens (geen groot vrachtverkeer). Daarnaast is het laden en lossen tijdelijk van aard (circa 30 min) aan de Maria-Henriettalei en wordt er gesignaleerd tijdens het laden en lossen. Tijdens de leveringen blijft er voldoende passeerruimte over op het voetpad (circa 1,5 meter) en blijft het fietspad ongehinderd. De leveringen kunnen eveneens gebeuren door de bestelwagen op de bovengrondse parkeerstroken of in de ondergrondse parking te parkeren. Parkeren kan bovengronds en ondergronds in de parkeergarage aan de Nationale Bank. Op basis van deze motivering kan een afwijking op artikel 31 van de bouwcode gegeven worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvrager breidt de bestaande winkel op een kwalitatieve manier uit door de toevoeging van het naastgelegen pand. Ook de ingrepen in de tuinzone verhogen de verblijfskwaliteit.
De aanvraag voldoet niet aan de gewestelijke hemelwaterverordening. Het te regulariseren terras (50 m2) is aangesloten op de riolering zonder dat er een infiltratievoorziening van 1.250 liter aanwezig is. Er wordt ook opgemerkt dat het terras niet voldoet aan artikel 39 van de bouwcode omtrent infiltratie- en buffervoorzieningen. Dit artikel stelt dat terrassen grenzend aan de tuin aangelegd dienen te worden in een helling van 1 à 2 %, om het regenwater hiernaar te laten afwateren zodat het op natuurlijke wijze kan infiltreren in de bodem. Gezien het terras wel voorzien is van een helling naar de lijnafwatering die tussen tuin en terras aanwezig is wordt als voorwaarde opgenomen om ofwel de afvoer van de lijnafwateringsgoot aan te sluiten op een infiltratievoorziening met een inhoud van minstens 1.250 liter, ofwel de afwateringsgoot te supprimeren zodat het water rechtstreeks kan afstromen naar de tuin zonder in de riolering terecht te komen.
De aanvraag wijkt af van de gewestelijke verordening toegankelijkheid.
- Er dient minstens één pashokje aanwezig te zijn dat voldoet aan de voorschriften uit deze verordening. Niet alleen moet het betreffende pashokje grotere dimensies hebben maar dit moet ook voldoen aan de overige voorschriften. Als voorwaarde voor vergunning wordt daarom opgelegd dat dit pashokje dient te voldoen aan artikel 12 en artikels 22 tot en met 26 van de verordening toegankelijkheid.
- Op vlak van niveauverschillen legt deze verordening op dat niveauverschillen groter dan 18 cm enkel overbrugd mogen worden door een helling met een maximaal percentage van 6,25 %. In de voorliggende aanvraag voorziet men een helling met een percentage van 18,5 %. Daarnaast dienen er ook een trap of lift voorzien te worden om het hoogteverschil te overbruggen. Gezien de aanvraag een ruime winkel betreft, wordt het voorzien van een helling en trap conform de regels van de verordening toegankelijkheid opgenomen als voorwaarde voor vergunning.
Op zich kan het bestaande gewijzigde buitenschrijnwerk in de voorgevel aan de Maria-Henriettalei ter hoogte van de linkerbuur gunstig beoordeeld worden. Enkel blijkt dat de dubbele deur opendraait over het openbare domein, wat strijdig is met artikel 14 van de bouwcode. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgenomen dat de draairichting van deze deuren aangepast moet worden, waarbij de deuren enkel naar buiten mogen opendraaien in noodsituaties (wanneer dit noodzakelijk is om te voldoen aan de eisen van de brandweer). In alle overige situaties dienen ze naar binnen te draaien.
Men wenst een personeelsruimte in te richten in het losstaande bijgebouw. Een deel van deze ruimte heeft geen minimale plafondhoogte van 2,2 meter waardoor de aanvraag afwijkt van artikel 21 van de bouwcode. Gezien er in deze ruimte ook een grote vide aanwezig is en de plafondhoogte voortkomt uit het historische opbouw van het pand, kan een afwijking op dit artikel toegestaan worden.
Het is daarnaast ook onduidelijk of de afvalberging die ingericht werd op het gelijkvloers voorzien is van voldoende verluchting conform artikel 26 van de bouwcode. Dit wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid
Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten
De panden zijn gelegen in de zone voor verspreide bewinkeling, in de nabijheid weliswaar van het afgebakende kernwinkelgebied centrum Antwerpen (Zuid) en de strategische horecakern Theaterbuurt. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat voor deze zone gelijkvloers vergunde handelsruimte kan behouden blijven (zone C). Er is een beperkte uitbreiding voorzien (kleiner dan 150 m²). De locatie is zeer sterk ontsloten op een multimodale manier, wat een belangrijk criterium in de visienota is. Het project past daarmee in de geformuleerde visie rond kleinhandel.
Het project maakt deel uit van het gewestplan Antwerpen. Hierin staat de omgeving van het project aangeduid als woongebied. Woongebieden zijn bestemd “voor wonen, alsmede handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven”. De voorgestelde uitbreiding lijkt verenigbaar met deze omgeving waardoor voorliggende aanvraag voldoet aan de eisen van het gewestplan.
De aanvraag is niet gelegen op een bedrijventerrein.
Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten
De consument doet zijn aankopen bij voorkeur op locaties die zeer goed ontsloten en bereikbaar zijn. Op deze manier kan gesteld worden dat het aanbod zeer toegankelijk is voor consumenten. Nabijheid (inclusief bereikbaarheid en parkeren), gemak en comfort spelen een belangrijke rol. Gezien de ligging zeer centraal in het centrum, een woonwijk en een aantal dienstverleningen, past deze handelsfunctie perfect in zijn omgeving. Er is omliggend heel wat bewoning die op eenvoudige wijze de handelszaak kunnen bezoeken.
Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden
De herenkledingzaak Suit Supply is al geruime tijd gevestigd in dit hoekpand. Het pand ligt centraal in een dichtbebouwde woonwijk en sluit aan op het centrum van Antwerpen. Nabij dit pand zijn de strategische horecacluster Theaterbuurt als ook het kernwinkelgebied centrum Antwerpen (zuid) gevestigd. Ook het lokale kernwinkelgebied Mechelsesteenweg ligt achter de hoek. Omliggend is heel wat andere commerciële activiteit gevestigd.
Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit
De leveringen gebeuren via bestelwagens (geen groot vrachtverkeer). Het laden en lossen is tijdelijk van aard (circa 30 min.) en gebeurt aan de Maria-Henriettalei. Er wordt gesignaleerd tijdens het laden en lossen. Tijdens de leveringen blijft er volgens de aanvrager voldoende passeerruimte over op het voetpad (circa 1,5 meter), het fietspad blijft ongehinderd. De leveringen kunnen eveneens gebeuren door de bestelwagen op de bovengrondse parkeerstroken of in de ondergrondse parking te parkeren. Parkeren kan bovengronds en ondergronds in de parkeergarage aan de Nationale Bank. Op het vlak van openbaar vervoer is een groot knooppunt voor de winkel, met trams, bussen e.d. Er zijn geen aanzienlijke mobiliteitsproblemen te verwachten gelet op de beperkte uitbreiding.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Advies over de kleinhandelsactiviteiten
Op basis van doelstelling 1 t.e.m. 4 geeft de dienst Investdesk gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten met het oog op de uitbreiding van een bestaande herenkledingzaak Suit Supply aan de Frankrijklei 123-123A in 2018 Antwerpen tot een totale netto handelsoppervlakte van 514 m² in de categorie 2 ‘persoonsuitrusting’.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 5 september 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 20 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 19 januari 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 18 april 2024 |
Verslag GOA | 20 maart 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Advies over de kleinhandelsactiviteiten
Op basis van doelstelling 1 t.e.m. 4 geeft de dienst Investdesk gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten met het oog op de uitbreiding van een bestaande herenkledingzaak Suit Supply aan de Frankrijklei 123-123A in 2018 Antwerpen tot een totale netto handelsoppervlakte van 514 m² in de categorie 2 ‘persoonsuitrusting’.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.