Terug
Gepubliceerd op 08/04/2024

2024_CBS_02903 - Omgevingsvergunning - OMV_2023147025. Allewaertstraat 16. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/04/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02903 - Omgevingsvergunning - OMV_2023147025. Allewaertstraat 16. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_02903 - Omgevingsvergunning - OMV_2023147025. Allewaertstraat 16. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023147025

Gegevens van de aanvrager:

de heer PAUL APERS met als adres Allewaertstraat 16 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Allewaertstraat 16 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3701C2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/03/2019: proces-verbaal (11002_2019_8852_VPV) voor het uitvoeren van werken in strijd met de verkregen vergunning  2016563;

-          15/07/2016: vergunning (2016563) voor het verbouwen van een eengezinswoning.

 

Vergunde toestand

-          eengezinswoning;

-          4 bouwlagen onder mansarde dak in gesloten bebouwing;

-          mansardeverdieping met uitspringende ramen vooraan;

-          houten garagepoort.

 

Nieuwe toestand

-          intern verbouwde eengezinswoning;

-          verplaatste lift, gewijzigde verticale circulatie, gesupprimeerde vide en terras plus de inrichting van 2 hobbykamers en een logeerkamer;

-          inrichting van een tussenverdieping boven de garage als fitnessruimte;

-          plaatsing van een gelijkvloerse veranda achteraan;

-          voorgevel in een lichtkleurige bepleistering met buitenschrijnwerk en garagepoort in antracietkleurig hout;

-          ramen van de mansarde vooraan niet uitspringend uitgevoerd zoals vergund. 


Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume met een veranda;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

13 december 2023

26 januari 2024

Geen advies

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

13 december 2023

1 maart 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad op volgende punten:

-          Artikel 2.1.2 en 2.1.3 Harmonieregel en Referentiebeeld, Bouwvolume, Bouwlijn, Bouwdiepte: de verandaconstructie is niet in harmonie met het referentiebeeld.

-          Artikel 2.1.6 Gevelopbouw en gevelgeleding: de ramen van de dakverdieping vooraan moeten worden uitgevoerd als uitspringende ramen waarvan de volledige constructie ligt binnen de verdeling van de onderliggende ramen. 

-          Artikel 2.2.5 Onbebouwde ruimte en tuinen: de onbebouwde ruimte verkleint na het plaatsen van de veranda.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:

  • Er moet geïnfiltreerd worden;
  • De hemelwaterput mag niet als een bufferput aanzien worden.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.


Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht: in functie van de harmonie met de kenmerken van de omgeving werd in de vorige vergunning als voorwaarde opgelegd om de ramen van de dakverdieping vooraan uit te voeren als uitspringende ramen waarvan de volledige constructie ligt binnen de verdeling van de onderliggende ramen. Deze voorwaarde werd niet uitgevoerd.
  • Artikel 6 en 10: de verandaconstructie is niet in harmonie met het referentiebeeld.
  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: na het plaatsen van de tussenverdieping  bezit de garage een hoogte van slechts 2.05 m in plaats van de minimaal vereiste 2.20 m, en de fitnesruimte bezit een hoogte van slechts 2.05 m in plaats van de minimaal vereiste 2.60 m.
  • Artikel 24 Minimale lichtinval en luchttoevoer: na het supprimeren van de vide ontvangt de gelijkvloerse zithoek onvoldoende lichtinval.
  • Artikel 27 Open ruimte: na het plaatsen van de veranda is er nog 22 m² open en onbebouwde ruimte over op het maaiveldniveau in plaats van de minimaal vereiste 20 % van de perceelsoppervlakte wat gelijk is aan 29.2 m².
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag wenst een eengezinswoning uit te breiden met een bijkomende verandaconstructie in de tuinzone. De woonfunctie blijft inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De even zijde van de Allewaertstraat kenmerkt zich door rijwoningen met drie bouwlagen onder zadel- of mansardedak. Ook komen er rijwoningen met 2 bouwlagen onder zadel- of mansardedak voor. De kenmerkende bouwdiepte van het hoofdvolume bedraagt ca. 9,8 m. Daarachter bevinden zich entresols met variërende bouwdieptes met 2 bouwlagen over de helft van het perceel. De gelijkvloerse bouwdiepte varieert, maar ligt maximaal op 18 m. Daarachter bevinden zich tuinen.

 

De eengezinswoning is met 3 bouwlagen onder mansardedak één van het hoogste gebouwen aan deze straatzijde. Samen met de 3 bouwlagen hoge entresol vormt dit pand het meest omvangrijke bouwvolume in de omgeving.

De vergunde bouwdiepte bedraagt 17,8 m en ligt in lijn met de gelijkvloerse bouwdiepte van andere rijwoningen in de directe omgeving.

 

Naast het regulariseren van reeds uitgevoerde of anders uitgevoerde vergunningsplichtige werken ten opzichte van de vorige vergunning (AN0/B/2016563) voorziet de aanvraag om de gelijkvloerse bouwdiepte uit te breiden met een verandaconstructie. De nieuwe bouwdiepte komt zo op 20,7 m te liggen.

Omdat deze nieuwe bouwdiepte niet kenmerkend is voor de omgeving en niet in harmonie is met het referentiebeeld wordt door de aanvragers een afwijking op artikel 10 van de bouwcode gevraagd.

Er is echter geen stedenbouwkundige motivatie voorhanden om af te wijken op de harmonieregel. De kenmerkende bouwdiepte bedraagt maximaal 18 m en wordt met de nieuwe constructie overschreden. Daarnaast is het maximaal toelaatbare bouwvolume van het gebouw reeds bereikt.

 

De verandaconstructie in de tuin zorgt er voor dat de bebouwde grondoppervlakte toeneemt. Hierdoor is de volume-uitbreiding ook strijdig met artikel 2.2.5 van het RUP-Binnenstad. Dit artikel stelt dat onbebouwde ruimte gelijk moet blijven of moet vergroten. Daarnaast leidt de nieuwe constructie ertoe dat onvoldoende open ruimte op het perceel overblijft om in overeenstemming te zijn met artikel 27 van de bouwcode. In nieuwe toestand blijft slechts 22 m² i.p.v. de minimale 29 m² open ruimte over.

Voorgesteld wordt dan ook om de verandaconstructie uit te sluiten van vergunning.

 

Op de 1ste verdieping werd de vide ter hoogte van de inkomzone gesupprimeerd ten voordele van meer vloeroppervlakte op de verdieping. Ondanks dat deze ingreep een invloed heeft op de daglichtoetreding op het gelijkvloers, is deze aanvaardbaar.

 

Op de 2de verdieping verdwijnt het vergunde terrasje op het plat dak van de uitbouw en wordt als groendak ingericht. Deze ingreep kan gunstig geadviseerd worden.

 

De bouwdichtheid wijzigt niet, de werken gebeuren in functie van een beter intern ruimtegebruik. Mits het uitsluiten van de verandaconstructie is het voorstel ruimtelijk aanvaardbaar. 

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

In de vergunning uit 2016 (AN0/B/2016563) werd als voorwaarde opgenomen om de dakkapellen van het mansardedak als staande dakkapellen uit te voeren. Huidige aanvraag wenst de bestaande toestand te regulariseren. De raamopeningen aan de voorzijde zijn ingesneden en liggen daardoor dieper in het dakvlak. Typerend bij Antwerpse mansardedaken is net dat dakkapellen staand op de kroonlijst worden uitgevoerd.

 

De stedelijke dienst Monumentenzorg heeft evenwel geen bezwaar tegen voorgestelde wijzigingen. Deze hebben geen impact op de erfgoedwaarde van het gebouw en de omgeving.

Aanvullend kan vastgesteld worden dat de linkerbuur een gelijkaardige uitvoering heeft. Ze is dus niet vreemd in deze context.

Een regularisatie van de bestaande dakkapellen kan bijgevolg gunstig geadviseerd worden.


Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Aan de straatzijde werd boven de garage een tussenverdieping voorzien ten bate van een fitnessruimte. Deze ruimte meet 2,05 m en komt hierdoor niet als verblijfruimte in aanmerking (bouwcode, art. 21). Door de tussenverdieping komt ook de vrije hoogte in de garage op 2,05 m te liggen. De tussenverdieping van 19 m2 beschikt ook niet over voldoende vrije hoogte om als bergruimte benut te worden (bouwcode, art. 21). Het voorzien van een tussenverdieping wordt daarom van de vergunning uitgesloten.

 

Gezien de veranda van de vergunning uitgesloten wordt, is er geen wijziging aan de vergunde riolering of afwatering op het perceel.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het voorzien van een tussenverdieping boven de garage wordt van de vergunning uitgesloten.

2. Het voorzien van de verandaconstructie wordt van de vergunning uitgesloten.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 november 2023

Volledig en ontvankelijk

13 december 2023

Start openbaar onderzoek

22 december 2023

Einde openbaar onderzoek

20 januari 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

27 maart 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

26 april 2024

Verslag GOA

26 maart 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

22 december 2023

20 januari 2024

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het voorzien van een tussenverdieping boven de garage wordt van de vergunning uitgesloten.

2. Het voorzien van de verandaconstructie wordt van de vergunning uitgesloten.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.