Terug
Gepubliceerd op 08/04/2024

2024_CBS_02946 - Omgevingsvergunning - OMV_2024017850. Jozef De Weerdtstraat 34. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/04/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02946 - Omgevingsvergunning - OMV_2024017850. Jozef De Weerdtstraat 34. District Ekeren - Goedkeuring 2024_CBS_02946 - Omgevingsvergunning - OMV_2024017850. Jozef De Weerdtstraat 34. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2024017850

Gegevens van de aanvrager:

de heer Sefiani met als adres Jozef De Weerdtstraat 34 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Jozef De Weerdtstraat 34 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 343M14

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning en inrichten van een zorgwoning op de gelijkvloers verdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          30/12/1997: vergunning (872#1141) voor het uitbreiden van het praktijkgedeelte van een woning met dokterspraktijk.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • wonen - dokterswoning met garage achteraan het perceel;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 2 bouwlagen met schuin dak;
  • aanbouwen van 1 tot 2 bouwlagen met platte daken en terras;
  • dakkapel aan straatzijde;
  • garage/tuinberging van 1 bouwlaag met plat dak;

-          gevelafwerking:

  • bruingrijze baksteen met delen in blauwe hardsteen;
  • schrijnwerk in antracietgrijs aluminium;
  • kroonlijst in hout;

-          inrichting:

  • wenteltrap naar dakterras.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig de vergunde toestand, met uitzondering van de verruimde verharding in de achtertuin en in roodbruine gevelsteen afgewerkte gevels.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • wonen - eengezinswoning met gelijkvloerse zorgwoning en werkruimte;

-          bouwvolume:

  • bijgebouwde dakkapel aan achterzijde;
  • beperkt uitgebreid volume op +1, inclusief dakterras achteraan rechts, met optrekken van scheidsmuur aldaar (diepte: 17,14 m, hoogte: 6,45 m);

-          gevelafwerking:

  • buitenschrijnwerk in antracietgrijs aluminium en wit hout;
  • kroonlijst in witte pvc.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van een woning, met uitbreiding op 1ste verdieping;

-          beperkt uitbreiden van het dakvolume door middel van een extra dakkapel;

-          isoleren en opnieuw afwerken van de achtergevel;

-          plaatsen van een poort tussen de oprit en de achtertuin;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 10 – Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: betreffende aspecten dienen in overeenstemming te zijn met het referentiebeeld in de onmiddellijke omgeving. In dit geval wordt, voor het inrichten van een dakterras op +1, de scheidsmuur plaatselijk op- en doorgetrokken tot een hoogte van 6,45 m en een diepte van ruim 17 m, dit terwijl dergelijke diepte en hoogte gecombineerd niet voorkomend is in het gehele bouwblok (op deze hoogte doorgaans beperkt tot 13 m of minder);
  • artikel 16 – Technische uitsprongen: op basis van de aangeleverde foto’s kan worden geconcludeerd dat er klimaatbeheersingstoestellen aan de zijgevel werden aangebracht (dewelke bovendien zichtbaar zijn vanop de openbare ruimte). Deze voldoen eenduidig niet aan de bepalingen van dit artikel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn onvoldoende gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet het verbouwen van een woning en gelet op de ligging van het pand in een meer dan ontwikkeld woongebied volgens het gewestplan, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

met zorgunit en gelet op de ligging van het pand in een meer dan ontwikkeld woongebied volgens het gewestplan, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De geplande volumetrie is grotendeels aanvaardbaar vanuit ruimtelijk oogpunt, dit aangezien in grote lijnen wordt voldaan aan de algemeen voor dit type van panden gehanteerde richtlijnen en maatvoering (17 m gelijkvloers, 13 m op eerste verdieping).

Echter blijkt dat voor het inrichten van een dakterras op de 1ste verdieping achteraan, de scheidsmuur aan de rechterzijde (en dit op het niveau van net een 1ste verdieping) wordt doorgetrokken tot een diepte van meer dan 17 m, waardoor gezondigd wordt tegen het hierboven vermelde principe. Nergens in het bouwblok komt op deze hoogte een scheidsmuurprofiel van deze omvang voor waardoor er geen sprake is van een correcte interpretatie van het referentiebeeld. Het extra te voorziene deel van de scheidsmuur is op deze hoogte bijgevolg niet aanvaardbaar.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook voorwaardelijk gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gehanteerde materialen, roodbruine gevelsteen, donkergrijs en wit schrijnwerk en zwarte dakpannen, zijn ontegensprekelijk aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en zijn bovendien reeds in ruime mate voorkomend in de onmiddellijke omgeving, waardoor er zonder fout sprake is van een correcte visuele inpassing in de gebouwde context.

Op basis van de aangeleverde foto’s kan vastgesteld worden dat er zich buitenunits/technische uitsprongen tegen de zijgevel bevinden. Op de plannen zijn die niet terug te vinden, noch in bestaande noch in nieuwe toestand. Uiteraard dienen ze te voldoen aan de bepalingen van artikel 16 van de Antwerpse bouwcode of dienen ze desnoods verwijderd te worden (zoals wordt aangegeven op de tekeningen nieuwe toestand).

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg, met uitzondering betreffende de niet eenduidige situatie van de buitenunits, gunstig.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De buitenunits/technische uitsprongen die zich heden ter hoogte van de zijgevel bevinden dienen te voldoen aan de bepalingen van artikel 16 van de Antwerpse bouwcode en dienen desnoods verwijderd te worden (zoals wordt aangegeven op de tekeningen nieuwe toestand).

2. De scheidsmuur aan de rechterzijde dient beperkt te blijven tot zijn huidige toestand: het nieuwe deel ter hoogte van de 1ste verdieping wordt dus uitgesloten uit de vergunning.

3. Het terras op de 1ste verdieping, geheel achteraan, dient omwille van privacy-redenen qua inrichting beperkt te worden tot op een minimale afstand van 1,90 m van de perceelsgrens rechts.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 februari 2024

Volledig en ontvankelijk

20 februari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 april 2024

Verslag GOA

28 maart 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De buitenunits/technische uitsprongen die zich heden ter hoogte van de zijgevel bevinden dienen te voldoen aan de bepalingen van artikel 16 van de Antwerpse bouwcode en dienen desnoods verwijderd te worden (zoals wordt aangegeven op de tekeningen nieuwe toestand).

2. De scheidsmuur aan de rechterzijde dient beperkt te blijven tot zijn huidige toestand: het nieuwe deel ter hoogte van de 1ste verdieping wordt dus uitgesloten uit de vergunning.

3. Het terras op de 1ste verdieping, geheel achteraan, dient omwille van privacy-redenen qua inrichting beperkt te worden tot op een minimale afstand van 1,90 m van de perceelsgrens rechts.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.