Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023086440 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Hecer Tekin met als adres Villalaan 14 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Gegevens van de exploitant: | de heer Hecer Tekin met als adres Villalaan 14 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Rotterdamstraat 22 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 5 sectie E nr. 1284S |
waarvan: |
|
- 20230622-0040 | afdeling 5 sectie E nr. 1284S (2317_ROT) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het verbouwen van een handelspand, het wijzigen van de functie van het gelijkvloers van detailhandel naar dienstverlening en de exploitatie van een wassalon |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 22/01/1923: toelating (1923#14720) voor binnenveranderingen.
Vergunde toestand
Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven;
Toestand bij inwerkingtreding gewestplan Antwerpen:
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- volledig gelijkvloers bebouwd;
- uitpanding terras ter hoogte van de dakverdieping;
- functie gelijkvloers gewijzigd van detailhandel naar dienstverlening;
- plint in blauwe bepleistering;
- wit buitenschrijnwerk;
- raam aan de rechterzijde van het gelijkvloers gesupprimeerd;
- ramen op het gelijkvloers voorzien van opbouwrolluiken;
- ramen voorzien van zaakgebonden publiciteit;
- lijsten aan de raamdorpels, rondom het buitenschrijnwerk op de eerste verdieping en de doorlopende lijst in de voorgevel met de Olijftakstraat gesupprimeerd.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie van het gelijkvloers van detailhandel naar dienstverlening;
- uitbreiden van het volume;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat de exploitatie van een automatisch wassalon. Hoewel dit wassalon al lang ter plaatse aanwezig is, zijn er geen eerdere milieuvergunningen. De exploitatie wordt dan ook aanzien als een nieuwe inrichting.
Aangevraagde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
46.1°b) | wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW. | 9 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 16 augustus 2023 | 11 oktober 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 16 augustus 2023 | 30 augustus 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 16 augustus 2023 | 31 augustus 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- 1 Algemene voorschriften
- Het project overschrijdt de ruimtelijke draagkracht, zie 1.4 Ruimtelijke draagkracht.
- Bij de voorgestelde uitwerking van de gevel ontstaat geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur en het bestaande weefsel.
Rond 2013 werd de gevel gewijzigd zonder vergunning. Hierbij werd een gevelopening op het gelijkvloers gesupprimeerd. De plint, raamdorpels en de gevellijsten, die deze gevel determineren, werden verwijderd. Verder werden er ook wijzigingen in de gevel aangebracht in functie van reclame en werden opbouwrolluiken toegevoegd.
- De oppervlakte van complementaire functie bij de woning wordt vergroot, alsook het aantal slaapkamers.
Het aantal voorgestelde slaapkamers is niet in verhouding met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner.
De woongelegenheid biedt hierdoor onvoldoende wooncomfort, alsook door de ontbrekende fietsenberging en buitenruimte in verhouding met het aantal voorgestelde slaapkamers.
De te verwachten overlast is te groot tegenover de draagkracht van de omgeving.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat.
Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1.000 jaar onder huidig klimaat.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse Codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De functie dienstverlening (wassalon) op de gelijkvloerse verdieping is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060. Het pand is gelegen in de zone verspreide bewinkeling. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is en dat optimalisatie ervan gunstig wordt geadviseerd.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume zoals voorgesteld. Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving. De geplande daklaag is niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen
Rond 2013 werd de gevel van voorliggende aanvraag gewijzigd zonder vergunning. Hierbij werd een gevelopening op het gelijkvloers gesupprimeerd. De plint, raamdorpels en de gevellijsten, die deze gevel determineren, werden verwijderd. Om vervlakking en detaillering in het straatbeeld tegen te gaan en de architecturale kwaliteit van de straatwand te bewaken is het aangewezen deze ontwerpdetails te behouden. Deze details hebben immers ook een functie. Zo beschermt een natuurstenen plint tegen beschadigingen.
Om een verarming van het materiaal tegen te gaan wordt in voorwaarde opgelegd een natuurstenen plint te voorzien tot onder de gevelopeningen met daarboven een doorlopende lijst die ook de dorpel van het raam vormt. Op de eerste verdieping moeten de raamdorpels als doorlopende lijst worden voorzien. De gevelopeningen op de tweede verdieping zijn te voorzien van uitstekende dorpels in natuursteen. De gevelopening rechts moet terug opengemaakt worden en is te voorzien van wit buitenschrijnwerk met bovenlicht. Het supprimeren van het raam op het gelijkvloers wordt uitgesloten van vergunning.
Verder werden er ook wijzigingen in de gevel aangebracht in functie van reclame. Ook werden opbouwrolluiken toegevoegd. De detaillering van deze reclame en opbouwrolluiken zijn erg onduidelijk gezien ze niet in de snedes werden uitgewerkt. Hierbij dient opgemerkt dat zaakgebonden publiciteit niet voor gevelopeningen mag geplaatst worden of gevelornamenten bedekken. Ook de plaatsing van rolluiken dient doordacht te gebeuren in de gevelopeningen. Dit is niet het geval in voorliggende aanvraag. De reclame en rolluikkasten in de gevelopeningen worden dan ook uitgesloten uit vergunning. In voorwaarde wordt opgelegd het buitenschrijnwerk van deze gevelopeningen te voorzien van een bovenlicht in doorzichtig glas.
Het voorgestelde materiaalgebruik, witte bepleistering met wit PVC of aluminium buitenschrijnwerk voor de voorgevel en zwarte leien met zwart PVC of aluminium schrijnwerk komt in aanmerking voor een gunstig advies.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De oppervlakte van complementaire functie bij de woning wordt vergroot, alsook het aantal slaapkamers.
Het aantal voorgestelde slaapkamers is niet in verhouding met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. De woongelegenheid biedt hierdoor onvoldoende wooncomfort, alsook door de ontbrekende fietsenberging en buitenruimte in verhouding met het aantal voorgestelde slaapkamers. De te verwachten overlast is te groot tegenover de draagkracht van de omgeving.
In functie hiervan wordt opgelegd de verblijfsruimten op niveau 03 te voorzien als leefruimte.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van het gelijkvloers van handel naar een wassalon. De bovenliggende wooneenheid blijft behouden. Gezien de beperkte oppervlakte (26 m²) en de functie die gericht is op de buurt moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Op de hoek van de Rotterdamstraat en de Olijftakstraat te Antwerpen bevindt zich een eengezinswoning met een handelsgelijkvloers. Met voorliggende aanvraag wordt de exploitatie van een automatisch wassalon gevraagd (rubriek 46.1.b – 9 kW). Er zijn geen andere rubrieken van toepassing.
Van de gevraagde exploitatie wordt geen hinder verwacht.
De vergunningverlenende overheid is verplicht om een advies in te winnen bij het Agentschap Onroerend Erfgoed als de vergunningsaanvraag betrekking heeft op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan een beschermde archeologische site, een beschermd monument, een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht (decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed artikel 6.4.4§3). Dat is hier niet het geval.
Voor de gevraagde exploitatie dienen geen bijkomende adviezen gevraagd te worden. Dit blijkt uit de toepassing van de beoordelingsschema’s van de watertoets.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de Vlarem-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
46.1°b) | wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW. | 9 kW |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 juni 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 16 augustus 2023 |
Start 1e openbaar onderzoek | 26 augustus 2023 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 24 september 2023 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 7 november 2023 |
Start laatste openbaar onderzoek | 17 november 2023 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 16 december 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 28 januari 2024 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 27 april 2024 |
Verslag GOA | 28 maart 2024 |
Naam GOA | Wim Van Roosendael en Bieke Geypens |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De affiche werd niet aangeplakt uiterlijk op de dag voor de begindatum van het openbaar onderzoek en tot en met de laatste dag daarvan conform de bepalingen van artikel 20 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
26 augustus 2023 | 24 september 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17 november 2023 | 16 december 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
46.1°b) | wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW; (inrichting 2317_ROT) | 9 kW |