Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

2024_VB_00110 - OCMW patrimonium. Sociale Dienstverlening. Zorghostel. Trapstraat 13, 2060 Antwerpen - Inrichting en herlocatie. Wijziging opdracht. Eindafrekening. Correctiebestelling - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 29/03/2024 - 10:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_VB_00110 - OCMW patrimonium. Sociale Dienstverlening. Zorghostel. Trapstraat 13, 2060 Antwerpen - Inrichting en herlocatie. Wijziging opdracht. Eindafrekening. Correctiebestelling - Goedkeuring 2024_VB_00110 - OCMW patrimonium. Sociale Dienstverlening. Zorghostel. Trapstraat 13, 2060 Antwerpen - Inrichting en herlocatie. Wijziging opdracht. Eindafrekening. Correctiebestelling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 28 juni 2018 (jaarnummer 444) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het bouwontwerp en het aangepaste projectbudget (raming werken + raming ereloon architect) goed. 

Op 1 maart 2019 (jaarnummer 1675) besliste het college de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager voor het verbouwen van een bestaand gebouw naar zorghostel - fase 2, gelegen in de Trapstraat 13 te 2060 Antwerpen.

Op 24 juni 2019 (jaarnummer 72) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het bestek GAC_2019_00782 voor "Trapstraat 13, Antwerpen Totaalrenovatie Zorghostel" goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure werd uitgeschreven. 

Op 27 november 2020 (jaarnummer 336) keurde het vast bureau de gunning goed voor "Trapstraat 13, Antwerpen. Totaalrenovatie Zorghostel", op basis van bestek GAC_2019_00782, aan Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318, tegen een bedrag van 1.507.801,94 EUR inclusief btw.

Op 24 juni 2022 (jaarnummer 162) keurde het vast bureau de correctiebestelbon goed van 116.608,03 EUR + 6.996,48 EUR (6% btw) = 123.604,51 EUR inclusief btw ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen. 

Op 16 juni 2023 (jaarnummer 152) keurde het vast bureau de wijziging opdracht en de vastlegging krediet voor herzieningen goed van 269.977,22 EUR + 16.198,63 EUR (6% btw) = 286.175,85 EUR inclusief btw ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen.

Op 15 september 2023 (jaarnummer 241) keurde het vast bureau de correctiebestelbon goed van 90.749,43 EUR + 5.444,97 EUR (6% btw) = 96.194,40 EUR inclusief btw en herzieningen ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt.  De wijziging blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 84 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Een aantal werken waren niet opgenomen in het uitvoeringsdossier en waren noodzakelijk om tijdens de uitvoering van de werken door de aannemer te worden opgenomen. 

Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 KB Uitvoering)

Verrekening/

post

Motivatie

In min 

exclusief btw

In meer

exclusief btw

Termijnverlenging

004b

Een aantal deuropeningen werden verhoogd naar 2m50. Boven deze openingen dienden nieuwe lateien te worden voorzien.

 

  3.060,00

5

042a

In de deuropeningen werden blokkaders geplaatst. De dagkanten van de deuropeningen dienden voorafgaand te worden bepleisterd.

-1.303,10

10.275,00

7

047b

Een aantal aanpassingen werden noodzakelijk om aan te sluiten op de nieuwe pas van de geëgaliseerde vloer op de verdiepingen: een aantal deuren werden ingekort, een aantal deurdorpels werden vernieuwd, een aantal deurdorpels werden verhoogd met een arduinen strip.

 

16.376,66

8

048a

Niet enkel de middenstijl van de inkomdeur van Trapstraat 13 diende plaatselijk te worden hersteld en verstevigd (VRK 049). Overige zwakke slechte houten delen van de deur dienden eveneens te worden vervangen door nieuwe houten delen.  

 

1.145,00

0

054b

In de wc’s en badkamers werden toiletrolhouders geplaatst.

 

  1.840,00

0

056a

De douchekuipen werden met een opstand geplaatst. De opstanden dienden te worden bekleed met een bouwplaat alvorens te worden betegeld.

 

1.360,00

2

057a

Er werd een bredere maat van handdoekhouders geplaatst (45 cm breed in plaats van 25 cm breed).

-1.600,72

2.108,51

0

058b

In de technische ruimten Utility en Lockers werden ventilatiekanalen verplaatst om aan te sluiten tegen de roosters en werden bijkomende brandkleppen geplaatst. In het totaal werden er minder brandkleppen geplaatst dan voorzien.

-5.268,81

2.110,46

2

059a

De inkomdeur van Trapstraat 11 werd plaatselijk hersteld.  De zwakke slechte houten delen van de deur werden vervangen door nieuwe houten delen.  

 

1.145,00

0

060a

Het verloop van de ventilatiebuizen op zolder werd aangepast aan de eisen voor brandveiligheid. In plaats van rechtstreeks door het dak werden de ventilatiebuizen via brandwerende schachtkoppen afgeleid naar de schouwen. 

 

3.276,47

3

062a

In de technische ruimten op de gelijkvloers Utility en Lockers werden brandwerende omkastingen tot tegen de brandkleppen geplaatst.

-425,70

1.165,00

1

068a

Verschillende aanpassingen aan het meubilair werden uitgevoerd: hoeken werden in verstek uitgevoerd, extra platen werden voorzien, de plinten werden in hardplastiekplaten uitgevoerd in plaats van in roestvrijstaal, er werden minder lades voorzien, handgrepen werden in beuk uitgevoerd in plaats van in afrormosia.

-933,00

6.737,80

0

072a

De bestaande elektriciteitskast werd verplaats van de kelder naar het technisch lokaal op het gelijkvloers.

 

2.349,87

2

073

De uitvoeringswijze van de egalisatie van de bestaande vloeren diende te worden onderzocht. Om deze periode te overbruggen werd een termijnverlenging van 35 dagen toegekend.

 

 

35

074a

Vanuit het lokaal Utility 2.5 werd de zolder bereikbaar gemaakt. In de wand werd een opening met een brandwerend luik voorzien.

 

1.019,00

0

075a

Via een luik in de vloer in de doorgang van Trapstraat 11 is de kelder bereikbaar. Op vraag van de brandweer werd de gelijkvloers brandwerend afgesloten van de kelder door de plaatsing van een brandwerende deur onderaan de trap.

 

4.255,00

2

076

De deur op het einde van de doorgang van de Trapstraat 11 naar de binnenkoer werd voorzien van een elektrische sluitplaat.

 

869,00

0

077a

De dampkappen in de keukens van de doorstroomstudio’s werden voorzien van koolstoffilters.

 

240,00

0

078a

Er werden voor 21 lengte meter bijkomende kabelgoten voorzien. De inplantingen van de schakelaars en de verlichtingsarmaturen in de keukens in de twee doorstroomstudio’s werden aangepast. Om de leiding naar de branddetector in het plafond van studio 7 op de 1° verdieping te kunnen voorzien werd de bovenliggende vloer uitgefreesd.

 

2.675,19

4

080

Studio 1 op de 2° verdieping werd in 2016 gerenoveerd ná een brand. De wanden en plafonds van deze studio werden eveneens geschilderd.

 

423,00

1

081a

De deur op het einde van de doorgang van de Trapstraat 11 werd aan de binnenzijde voorzien van een boltrekker. De deuren van de fietsenberging en de vuilberging op het gelijkvloers werden ingekort om aan te sluiten op de nieuwe verhoogde vloerpas. De brandwerende deuren van de schachten werden voorzien van identieke cilinders.

 

622,16

1

082a

In het lokaal Utility 2.15 werd geen brandwerend verlaagd plafond voorzien. De inplantingen van de brandkleppen en de brandwerende omkastingen worden hieraan aangepast.

 

2.360,00

2

083

Voor de extra periode van de ingebruikname van het openbaar domein werd een retributie aan de Stad Antwerpen betaald.

 

20.484,92

0

084

Om de 3 badgelezers van de firma Safehouse te kunnen aansluiten werden bijkomende kabels geplaatst. Een gedeelte van de deuromlijstingen werden hiervoor gedemonteerd en na plaatsing van de kabels gehermonteerd.

 

3.582,00

2

085

De thermostatische kranen werden vervangen naar manueel instelbare thermostatische kranen.

 

1.597,20

1

086

Om aan te sluiten op de nieuwe pas van de geëgaliseerde vloer op het gelijkvloers werden 6 deuren aan de onderzijde bijgeschaafd. 

 

660,00

1

087a

Om een positieve keuring elektriciteit te bekomen diende op vraag van de keurder een vermogensschakelaar te worden te worden geplaatst.

Om de werkzaamheden op het gelijkvloers te kunnen uitvoeren werd uit voorzorg het elektrisch bord naar de kelder verplaatst. Het terugplaatsen van het bord naar de gelijkvloers is in VRK 072a opgenomen.

 

3.790,18

3

2+2+088

In het aanbestedingsdossier zijn een aantal werkzaamheden opgenomen geweest die niet werden uitgevoerd. Sommige daarvan werden in voorgaande verrekeningen in mindering gebracht. Al de overige werden in deze verrekening samengevoegd.

-71.724,44

 

0

TOTAAL

 

-81.255,77 EUR

95.527,42 EUR

82

 

Samenvatting 
De wijzigingen van de opdracht kunnen als volgt kan worden samengevat: 

Omschrijving 

In min 
exclusief btw 

In meer 
exclusief btw 

Totaal Onvoorzienbare omstandigheden (art 38/2 AUR) -81.255,77 EUR95.527,42 EUR
6% btw -4.875,35 EUR5.731,65 EUR
Algemeen totaal-86.131,12 EUR101.259,07 EUR


Eindafrekening

De eindafrekening kan als volgt kan worden samengevat:

Omschrijving

Bedrag in EUR exclusief btw

Gunningsbedrag 6% btw

1.422.454,66 EUR

Wijziging opdracht in meer 6% btw

384.328,00 EUR

Wijziging opdracht in min 6% btw

-157.948,78 EUR

Prijsherziening 6%

327.821,78 EUR

TOTAAL exclusief 6%btw

1.976.655,66 EUR

6% btw

118.599,34 EUR

ALGEMEEN TOTAAL INCLUSIEF BTW

2.095.255,00 EUR

Vastgelegd budget, inclusief btw

2.013.776,70 EUR

Restbudget, inclusief btw

13.328,91 EUR


De wijzigingen van de opdracht en de eindafrekening worden ter goedkeuring voorgelegd aan het vast bureau.
De uitvoeringstermijn wordt met 82 werkdagen verlengd zonder bijkomende kosten.

Besluit 2019_VB_00006 - Organisatiebeheersing - Aanpassing principes bestellen en goedkeuren voor het OCMW – Bekrachtiging van 11 januari 2019.
Het vast bureau bekrachtigt om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen namens het OCMW als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):

  • uitgaven exploitatie en investering, 5.500,00 EUR: goedkeuring door de algemeen directeur na decentraal visum:
    • de algemeen directeur kan bovengenoemde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden van de administratie van stad en OCMW Antwerpen;
    • de medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan te allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring;
  • uitgaven exploitatie en investering, > 5.500,00 EUR: goedkeuring door het vast bureau na centraal visum.

Algemene financiële opmerkingen

Voor deze opdracht werden volgende bestelbonnen vastgelegd: 

Bestelbon

Omschrijving

Budget in EUR, inclusief btw

4004028467
Gunning
1.030.251,22 EUR
Rest saldo : 0,00 EUR
4004030440
Budgetoverdracht 477.550,72 EUR
Rest saldo : 0,00 EUR
4104008944Correctiebestelling123.604,51 EUR
Rest saldo: 0,00 EUR
4104009253Correctiebestelling286.175,85 EUR
Rest saldo: 2,12 EUR
4104009349
Correctiebestelling
96.194,40 EUR
Rest saldo: 13.326,79 EUR


De aannemer heeft nog recht op een bedrag van 94.807,20 EUR inclusief btw.
Via opeenvolgende facturen werd hem reeds een totaalbedrag van 2.000.447,79 EUR inclusief btw betaald.
Het resterende bedrag van 81.478,29 EUR inclusief btw (= 94.807,20 EUR - 13.328,91 EUR) is niet voorzien en dient te worden vastgelegd.

De uitgave bedraagt 76.868,31 EUR + 4.611,98 EUR (6%btw) = 81.478,29 EUR inclusief btw en herzieningen en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2024. Er is voldoende krediet beschikbaar.

Beleidsdoelstellingen

4 - Harmonieuze stad
2HMS04 - Sociale zaken
2HMS0403 - De stad is regisseur van een ketenaanpak dak- en thuisloosheid en zorgt dat geen enkele Antwerpenaar op straat hoeft te slapen
2HMS040301 - Dak- en thuisloosheid
2HMS040301P08401 - Dambruggestr304_Zorghoste

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht P08401 aan Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318.

Artikel 2

Het vast bureau keurt de wijziging van de onvoorzienbare omstandigheden in meer goed voor een bedrag van 95.527,42 EUR + 5.731,65 EUR (6% btw) = 101.259,07 EUR inclusief btw.

Artikel 3

Het vast bureau neemt kennis van de wijziging in min voor een bedrag van -81.255,77 EUR - 4.875,35 EUR (6% btw) = -86.131,12 EUR inclusief btw

Artikel 4

Het vast bureau keurt de termijnverlenging van 82 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.

Artikel 5

Het vast bureau keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 1.976.655,66 EUR + 118.599,34 EUR (6% btw) = 2.095.255,00 inclusief btw. 

Artikel 6

Het  vast bureau keurt het bijkomend krediet goed van 76.866,31 EUR + 4.611,98 EUR (6% btw) = 81.478,29 EUR inclusief btw en herzieningen ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen.

Artikel 7

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
P08401
Inrichting en herlocatie. Wijziging Opdracht, correctiebestelling
Zorghostel
Trapstraat 13, 2060 Antwerpen

Alpas nv
Steenkaaistraat 19, 9200 Dendermonde
Ondernemingsnummer: 0429.446.318
Rekeningnummer: BE67 2930 5853 3087

81.478,29 EUR inclusief 6% btw en herzieningenbudgetplaats:4322000000
budgetpositie:221
functiegebied:2HMS040301P08401
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:2OA040909
budgetperiode: 2400
4104009654

Bijlagen

  • VRK 004b Plaatsen lintelen ter hoogte van nieuwe deuropeningen.pdf
  • VRK 042a Pleisteren dagkanten.pdf
  • VRK 047b Voorbereidende werken egalisatie.pdf
  • VRK 048a Structureel herstel inkomdeur 1_o.pdf
  • VRK 054b Toiletrolhouders Gealuna_o.pdf
  • VRK 056a Opstanden douchekuipen bekleden met bouwplaat.pdf
  • VRK 057a Handdoekhouder Gealuna.pdf
  • VRK 58b Extra brandkleppen in de ruimten Utility en Lockers.pdf
  • VRK 059a Structureel herstel inkomdeur 2_o.pdf
  • VRK 060a Aanpassen ventilatie op zolder-schachtuitlopen.pdf
  • VRK 062a RF omkasting extra brandkleppen Ytility en Lockers.pdf
  • VRK 068a Aanpassingen aan verschillende meubelen_o.pdf
  • VRK 072a Verplaatsen ASLB bord van kelder naar gelijkvloers.pdf
  • VRK 073 Termijnsverlenging in het kader van de egalisatieproblematiek_o.pdf
  • VRK 074a Leveren en plaatsen van brandstabiel luik (EI30) in wandopening tussen Utility 2.15 en zolder_o.pdf
  • VRK 075a Stalen deur EI60 in kelder.pdf
  • VRK 076 Elektrische sluitplaat op deur naar binnenkoer vanuit Trapstraat 11.pdf
  • VRK 077a Leveren en plaatsen van koolstoffilters op dampkappen.pdf
  • VRK 078a Diverse verrekeningen elektriciteit.pdf
  • VRK 080 Herschilderen van studio 1 - 2de verdiep na brand.pdf
  • VRK 081a Diverse bijkomende werken aan deuren.pdf
  • VRK 082a Verplaatsen van brandkleppen in Utility 2.15.pdf
  • VRK 083 Retributie.pdf
  • VRK 084 Leveren en plaatsen van bijkomende signaalkabels.pdf
  • VRK 085 Vervangen thermostatische kranen.pdf
  • VRK 086 Afschaven onderkanten deuren.pdf
  • VRK 087a Diverse verrekeningen elektriciteit.pdf
  • Trapstraat 13 Zorghostel fase 2_ lijst verrekeningen.xlsx
  • Trapstraat 13 Zorghostel fase 2_ eindstaat.xlsx