Op 28 juni 2018 (jaarnummer 444) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het bouwontwerp en het aangepaste projectbudget (raming werken + raming ereloon architect) goed.
Op 1 maart 2019 (jaarnummer 1675) besliste het college de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager voor het verbouwen van een bestaand gebouw naar zorghostel - fase 2, gelegen in de Trapstraat 13 te 2060 Antwerpen.
Op 24 juni 2019 (jaarnummer 72) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het bestek GAC_2019_00782 voor "Trapstraat 13, Antwerpen Totaalrenovatie Zorghostel" goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure werd uitgeschreven.
Op 27 november 2020 (jaarnummer 336) keurde het vast bureau de gunning goed voor "Trapstraat 13, Antwerpen. Totaalrenovatie Zorghostel", op basis van bestek GAC_2019_00782, aan Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318, tegen een bedrag van 1.507.801,94 EUR inclusief btw.
Op 24 juni 2022 (jaarnummer 162) keurde het vast bureau de correctiebestelbon goed van 116.608,03 EUR + 6.996,48 EUR (6% btw) = 123.604,51 EUR inclusief btw ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen.
Op 16 juni 2023 (jaarnummer 152) keurde het vast bureau de wijziging opdracht en de vastlegging krediet voor herzieningen goed van 269.977,22 EUR + 16.198,63 EUR (6% btw) = 286.175,85 EUR inclusief btw ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen.
Op 15 september 2023 (jaarnummer 241) keurde het vast bureau de correctiebestelbon goed van 90.749,43 EUR + 5.444,97 EUR (6% btw) = 96.194,40 EUR inclusief btw en herzieningen ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Artikel 84 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Een aantal werken waren niet opgenomen in het uitvoeringsdossier en waren noodzakelijk om tijdens de uitvoering van de werken door de aannemer te worden opgenomen.
Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 KB Uitvoering)
Verrekening/ post | Motivatie | In min exclusief btw | In meer exclusief btw | Termijnverlenging |
004b | Een aantal deuropeningen werden verhoogd naar 2m50. Boven deze openingen dienden nieuwe lateien te worden voorzien. |
| 3.060,00 | 5 |
042a | In de deuropeningen werden blokkaders geplaatst. De dagkanten van de deuropeningen dienden voorafgaand te worden bepleisterd. | -1.303,10 | 10.275,00 | 7 |
047b | Een aantal aanpassingen werden noodzakelijk om aan te sluiten op de nieuwe pas van de geëgaliseerde vloer op de verdiepingen: een aantal deuren werden ingekort, een aantal deurdorpels werden vernieuwd, een aantal deurdorpels werden verhoogd met een arduinen strip. |
| 16.376,66 | 8 |
048a | Niet enkel de middenstijl van de inkomdeur van Trapstraat 13 diende plaatselijk te worden hersteld en verstevigd (VRK 049). Overige zwakke slechte houten delen van de deur dienden eveneens te worden vervangen door nieuwe houten delen. |
| 1.145,00 | 0 |
054b | In de wc’s en badkamers werden toiletrolhouders geplaatst. |
| 1.840,00 | 0 |
056a | De douchekuipen werden met een opstand geplaatst. De opstanden dienden te worden bekleed met een bouwplaat alvorens te worden betegeld. |
| 1.360,00 | 2 |
057a | Er werd een bredere maat van handdoekhouders geplaatst (45 cm breed in plaats van 25 cm breed). | -1.600,72 | 2.108,51 | 0 |
058b | In de technische ruimten Utility en Lockers werden ventilatiekanalen verplaatst om aan te sluiten tegen de roosters en werden bijkomende brandkleppen geplaatst. In het totaal werden er minder brandkleppen geplaatst dan voorzien. | -5.268,81 | 2.110,46 | 2 |
059a | De inkomdeur van Trapstraat 11 werd plaatselijk hersteld. De zwakke slechte houten delen van de deur werden vervangen door nieuwe houten delen. |
| 1.145,00 | 0 |
060a | Het verloop van de ventilatiebuizen op zolder werd aangepast aan de eisen voor brandveiligheid. In plaats van rechtstreeks door het dak werden de ventilatiebuizen via brandwerende schachtkoppen afgeleid naar de schouwen. |
| 3.276,47 | 3 |
062a | In de technische ruimten op de gelijkvloers Utility en Lockers werden brandwerende omkastingen tot tegen de brandkleppen geplaatst. | -425,70 | 1.165,00 | 1 |
068a | Verschillende aanpassingen aan het meubilair werden uitgevoerd: hoeken werden in verstek uitgevoerd, extra platen werden voorzien, de plinten werden in hardplastiekplaten uitgevoerd in plaats van in roestvrijstaal, er werden minder lades voorzien, handgrepen werden in beuk uitgevoerd in plaats van in afrormosia. | -933,00 | 6.737,80 | 0 |
072a | De bestaande elektriciteitskast werd verplaats van de kelder naar het technisch lokaal op het gelijkvloers. |
| 2.349,87 | 2 |
073 | De uitvoeringswijze van de egalisatie van de bestaande vloeren diende te worden onderzocht. Om deze periode te overbruggen werd een termijnverlenging van 35 dagen toegekend. |
|
| 35 |
074a | Vanuit het lokaal Utility 2.5 werd de zolder bereikbaar gemaakt. In de wand werd een opening met een brandwerend luik voorzien. |
| 1.019,00 | 0 |
075a | Via een luik in de vloer in de doorgang van Trapstraat 11 is de kelder bereikbaar. Op vraag van de brandweer werd de gelijkvloers brandwerend afgesloten van de kelder door de plaatsing van een brandwerende deur onderaan de trap. |
| 4.255,00 | 2 |
076 | De deur op het einde van de doorgang van de Trapstraat 11 naar de binnenkoer werd voorzien van een elektrische sluitplaat. |
| 869,00 | 0 |
077a | De dampkappen in de keukens van de doorstroomstudio’s werden voorzien van koolstoffilters. |
| 240,00 | 0 |
078a | Er werden voor 21 lengte meter bijkomende kabelgoten voorzien. De inplantingen van de schakelaars en de verlichtingsarmaturen in de keukens in de twee doorstroomstudio’s werden aangepast. Om de leiding naar de branddetector in het plafond van studio 7 op de 1° verdieping te kunnen voorzien werd de bovenliggende vloer uitgefreesd. |
| 2.675,19 | 4 |
080 | Studio 1 op de 2° verdieping werd in 2016 gerenoveerd ná een brand. De wanden en plafonds van deze studio werden eveneens geschilderd. |
| 423,00 | 1 |
081a | De deur op het einde van de doorgang van de Trapstraat 11 werd aan de binnenzijde voorzien van een boltrekker. De deuren van de fietsenberging en de vuilberging op het gelijkvloers werden ingekort om aan te sluiten op de nieuwe verhoogde vloerpas. De brandwerende deuren van de schachten werden voorzien van identieke cilinders. |
| 622,16 | 1 |
082a | In het lokaal Utility 2.15 werd geen brandwerend verlaagd plafond voorzien. De inplantingen van de brandkleppen en de brandwerende omkastingen worden hieraan aangepast. |
| 2.360,00 | 2 |
083 | Voor de extra periode van de ingebruikname van het openbaar domein werd een retributie aan de Stad Antwerpen betaald. |
| 20.484,92 | 0 |
084 | Om de 3 badgelezers van de firma Safehouse te kunnen aansluiten werden bijkomende kabels geplaatst. Een gedeelte van de deuromlijstingen werden hiervoor gedemonteerd en na plaatsing van de kabels gehermonteerd. |
| 3.582,00 | 2 |
085 | De thermostatische kranen werden vervangen naar manueel instelbare thermostatische kranen. |
| 1.597,20 | 1 |
086 | Om aan te sluiten op de nieuwe pas van de geëgaliseerde vloer op het gelijkvloers werden 6 deuren aan de onderzijde bijgeschaafd. |
| 660,00 | 1 |
087a | Om een positieve keuring elektriciteit te bekomen diende op vraag van de keurder een vermogensschakelaar te worden te worden geplaatst. Om de werkzaamheden op het gelijkvloers te kunnen uitvoeren werd uit voorzorg het elektrisch bord naar de kelder verplaatst. Het terugplaatsen van het bord naar de gelijkvloers is in VRK 072a opgenomen. |
| 3.790,18 | 3 |
2+2+088 | In het aanbestedingsdossier zijn een aantal werkzaamheden opgenomen geweest die niet werden uitgevoerd. Sommige daarvan werden in voorgaande verrekeningen in mindering gebracht. Al de overige werden in deze verrekening samengevoegd. | -71.724,44 |
| 0 |
TOTAAL |
| -81.255,77 EUR | 95.527,42 EUR | 82 |
Samenvatting
De wijzigingen van de opdracht kunnen als volgt kan worden samengevat:
Omschrijving | In min | In meer |
Totaal Onvoorzienbare omstandigheden (art 38/2 AUR) | -81.255,77 EUR | 95.527,42 EUR |
6% btw | -4.875,35 EUR | 5.731,65 EUR |
Algemeen totaal | -86.131,12 EUR | 101.259,07 EUR |
Eindafrekening
De eindafrekening kan als volgt kan worden samengevat:
Omschrijving | Bedrag in EUR exclusief btw |
Gunningsbedrag 6% btw | 1.422.454,66 EUR |
Wijziging opdracht in meer 6% btw | 384.328,00 EUR |
Wijziging opdracht in min 6% btw | -157.948,78 EUR |
Prijsherziening 6% | 327.821,78 EUR |
TOTAAL exclusief 6%btw | 1.976.655,66 EUR |
6% btw | 118.599,34 EUR |
ALGEMEEN TOTAAL INCLUSIEF BTW | 2.095.255,00 EUR |
Vastgelegd budget, inclusief btw | 2.013.776,70 EUR |
Restbudget, inclusief btw | 13.328,91 EUR |
De wijzigingen van de opdracht en de eindafrekening worden ter goedkeuring voorgelegd aan het vast bureau.
De uitvoeringstermijn wordt met 82 werkdagen verlengd zonder bijkomende kosten.
Besluit 2019_VB_00006 - Organisatiebeheersing - Aanpassing principes bestellen en goedkeuren voor het OCMW – Bekrachtiging van 11 januari 2019.
Het vast bureau bekrachtigt om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen namens het OCMW als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
Voor deze opdracht werden volgende bestelbonnen vastgelegd:
Bestelbon | Omschrijving | Budget in EUR, inclusief btw |
4004028467
| Gunning
| 1.030.251,22 EUR Rest saldo : 0,00 EUR |
4004030440
| Budgetoverdracht | 477.550,72 EUR Rest saldo : 0,00 EUR |
4104008944 | Correctiebestelling | 123.604,51 EUR Rest saldo: 0,00 EUR |
4104009253 | Correctiebestelling | 286.175,85 EUR Rest saldo: 2,12 EUR |
4104009349
| Correctiebestelling | 96.194,40 EUR
Rest saldo: 13.326,79 EUR |
De aannemer heeft nog recht op een bedrag van 94.807,20 EUR inclusief btw.
Via opeenvolgende facturen werd hem reeds een totaalbedrag van 2.000.447,79 EUR inclusief btw betaald.
Het resterende bedrag van 81.478,29 EUR inclusief btw (= 94.807,20 EUR - 13.328,91 EUR) is niet voorzien en dient te worden vastgelegd.
De uitgave bedraagt 76.868,31 EUR + 4.611,98 EUR (6%btw) = 81.478,29 EUR inclusief btw en herzieningen en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2024. Er is voldoende krediet beschikbaar.
Het vast bureau keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht P08401 aan Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318.
Het vast bureau keurt de wijziging van de onvoorzienbare omstandigheden in meer goed voor een bedrag van 95.527,42 EUR + 5.731,65 EUR (6% btw) = 101.259,07 EUR inclusief btw.
Het vast bureau neemt kennis van de wijziging in min voor een bedrag van -81.255,77 EUR - 4.875,35 EUR (6% btw) = -86.131,12 EUR inclusief btw
Het vast bureau keurt de termijnverlenging van 82 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.
Het vast bureau keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 1.976.655,66 EUR + 118.599,34 EUR (6% btw) = 2.095.255,00 inclusief btw.
Het vast bureau keurt het bijkomend krediet goed van 76.866,31 EUR + 4.611,98 EUR (6% btw) = 81.478,29 EUR inclusief btw en herzieningen ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
P08401 Inrichting en herlocatie. Wijziging Opdracht, correctiebestelling Zorghostel Trapstraat 13, 2060 Antwerpen Alpas nv Steenkaaistraat 19, 9200 Dendermonde Ondernemingsnummer: 0429.446.318 Rekeningnummer: BE67 2930 5853 3087 | 81.478,29 EUR inclusief 6% btw en herzieningen | budgetplaats:4322000000 budgetpositie:221 functiegebied:2HMS040301P08401 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma:2OA040909 budgetperiode: 2400 | 4104009654 |