Terug
Gepubliceerd op 26/03/2024

2024_GR_00187 - Parkeerbeleid - Exploitatie van mobiele laadinstallaties op het openbaar domein. Reglement - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 25/03/2024 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Güler Turan, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid

Verontschuldigd

Joris Giebens, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Kristel Somers, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2024_GR_00187 - Parkeerbeleid - Exploitatie van mobiele laadinstallaties op het openbaar domein. Reglement - Goedkeuring 2024_GR_00187 - Parkeerbeleid - Exploitatie van mobiele laadinstallaties op het openbaar domein. Reglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Omwille van de exponentiële groei van elektrische voertuigen in het autolandschap, ontwikkelt de markt nieuwe technologieën en initiatieven om het gebruik van een elektrisch voertuig door de eindgebruiker te faciliteren. Eén van deze initiatieven betreft het mobiel laden door middel van een mobiele laadinstallatie.

De stad Antwerpen wenst te voorzien in een specifieke reglementaire omkadering voor professionele mobiele laadactiviteiten waarbij, door middel van een toelating voor professionele mobiele laadactiviteiten, bepaalde delen van het openbaar domein kunnen worden benut voor de duur van de laadsessie. In het reglement worden de voorwaarden voor het bekomen van een dergelijke toelating en de werkingsvoorwaarden in detail beschreven. 

Omwille van het specifieke karakter van deze toelating wordt een afzonderlijk reglement opgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het Decreet over het lokaal bestuur: “De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast”.

Argumentatie

Het nieuwe reglement met betrekking tot de exploitatie van mobiele laadinstallaties op het openbaar domein van de stad Antwerpen is opgedeeld in vijf (5) hoofdstukken waarvan de krijtlijnen hierna worden toegelicht.

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Dit algemene hoofdstuk bepaalt het toepassingsgebied, het juridisch kader en de definities die gelden voor het nieuwe reglement. 

Het reglement beoogt in het voorzien van een toelating aan exploitanten van professionele mobiele laadactiviteiten om, voor de duur de laadsessie, specifieke delen van het openbaar domein te benutten onder de in het reglement vastgestelde voorwaarden. 

Het reglement is niet van toepassing op laadactiviteiten die plaatsvinden op privaat domein en/of private eigendom, noch op laadactiviteiten door middel van een publiek toegankelijk (vaste) laadpaal die geplaatst is op het openbaar domein van de stad Antwerpen.

Hoofdstuk 2.    Voorwaarden voor het bekomen van een toelating voor professionele mobiele laadactiviteiten 

Het tweede hoofdstuk heeft voornamelijk betrekking op: 

  • de aanvraagprocedure voor het bekomen van een toelating voor professionele mobiele laadactiviteiten;
  • de toekenning van een toelating voor professionele mobiele laadactiviteiten.

Er wordt ook voorzien in een mogelijkheid voor het college van burgemeester en schepenen om het aantal toelatingen en/of mobiele laadinstallaties te beperken indien dit nodig zou zijn in functie van de draagkracht en een evenwichtig gebruik van het openbaar domein en/of het beschermen van de openbare orde en veiligheid. In voorkomend geval zal een selectieprocedure plaatsvinden die eveneens wordt beschreven in dit hoofdstuk.

Hoofdstuk 3.    Werkingsvoorwaarden van een toelating voor professionele mobiele laadactiviteiten

Het derde hoofdstuk bepaalt de geldigheidsduur, zonale geldigheid van de toelating en de exploitatievoorwaarden waaraan voldaan moet zijn tijdens het uitoefenen van professionele mobiele laadactiviteiten. Een toelating zal maximaal 2 jaar geldig zijn. 

De exploitatievoorwaarden zijn erop gericht om de inname van het openbaar domein voor de (mobiele) laadsessie zo veilig mogelijk te laten gebeuren. Binnen een termijn van 30 minuten na het beëindigen van de laadsessie moet de mobiele laadinstallatie verwijderd zijn. De inname van het openbaar domein moet zo beperkt mogelijk gebeuren. In eerste instantie moet de vrije ruimte in de parkeerstrook en/of parkeerplaatsen al dan niet gelegen op de rijbaan worden benut. Enkel indien dit niet kan, kan het voetpad worden gebruikt, op voorwaarde dat er een obstakelvrije weg (die verloopt in een vloeiende lijn) van minimaal 1,5m (en 2.,2m hoog) beschikbaar blijft. Verder dient de exploitant te voldoen aan bijkomende exploitatievoorwaarden die samengevat betrekking hebben op het voldoende bereikbaar en beschikbaar zijn voor gebruikers van het systeem. Tot slot moet ook in nodige wettelijke- en burgerlijke aansprakelijkheidsverzekeringen worden voorzien. 

Er wordt ook aandacht besteed aan het gebruik en de doorgifte van de data die verzameld wordt gedurende de activiteiten van de exploitant voor (mobiliteits)doeleinden van de stad. Om de data-uitwisseling tussen de exploitant en de stad te formaliseren, dient de exploitant de overeenkomst inzake het gebruik en/of de doorgifte van (mobiliteits)data, volgens het model zoals vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen, te ondertekenen.

Hoofdstuk 4.    Wijziging, stopzetting, schorsing of intrekking en overdracht van de toelating

Het vierde hoofdstuk behandelt de wijziging, stopzetting, schorsing of intrekking en de overdracht van een toelating.

Het niet-leven van de voorwaarden het reglement kan leiden tot sancties, zoals de schorsing en/of intrekking van de verleende toelating. Er is ook de mogelijkheid voorzien om een specifiek strafpuntensysteem vast te stellen, op basis waarvan vervolgens tot schorsing en/of intrekking van de verleende toelating kan worden overgegaan. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om voormelde sancties, alsook het strafpuntensysteem, vast te stellen. 

Hoofdstuk 5    Slotbepalingen

Het vijfde hoofdstuk regelt de aansprakelijkheid van de exploitant, die integraal en uitsluitend aansprakelijk is voor de uitoefening van zijn professionele mobiele laadactiviteiten. Verder worden ook de controlemogelijkheden van de stad, alsook de mogelijkheid om desbetreffende toelating in de toekomst te koppelen aan de betaling van een retributie of belasting voorzien. 

Tot slot wordt de inwerkingtreding geregeld, waarbij het reglement in werking treedt vanaf 1 april 2024. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement met betrekking tot de exploitatie van mobiele laadinstallaties op het openbaar domein van de stad Antwerpen goed en beslist dat dit reglement vanaf 1 april 2024 in werking treedt.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.