Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023065146 |
Gegevens van de aanvrager: | Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lenaart de Landrelaan zn te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 37 sectie C nrs. 3K, 17C en 18R |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | heraanleg van het deel van de Lenaart de Landrelaan tussen het kruispunt met de Leo Bosschaertlaan en de Zaatlaan |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Bestaande toestand
Nieuwe toestand
Inhoud van de aanvraag
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.
Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Aquafin | 27 september 2023 | 2 oktober 2023 | Geen advies |
Fluvius System Operator | 27 september 2023 | 28 september 2023 | Geen advies |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 27 september 2023 | 29 september 2023 | Geen bezwaar |
Proximus | 27 september 2023 | 14 november 2023 | Geen advies |
Water-link | 27 september 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 27 september 2023 | 4 oktober 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 27 september 2023 | 2 oktober 2023 |
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Het kruispunt van de Maccabilaan en de Leo Boschartlaan wordt heraangelegd om de veiligheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren. De huidige infrastructuur is onveilig voor trage vervoersmodi.
De functie van de Maccabilaan als tweerichtingsstraat voor auto's blijft behouden. De voetpaden worden verbreed en de oversteekplaatsen voor voetgangers worden duidelijk gemarkeerd en voorzien van verhoogde inrichtingen.
Het ontwerp voorziet ook in nieuwe, tweerichting fietspaden die afgescheiden worden van het autoverkeer. Een deel van het openbaar domein wordt ingericht als fietsstraat.
Motivatie voor het wijzigen, verplaatsen of afschaffen van een gemeenteweg
Door de verplaatsing van de rooilijn, wordt er meer ruimte voorzien voor het verbreden van beide voetpaden en het voorzien van nieuwe tweerichting fietspaden langs beide straatzijden. Dit zorgt voor een verhoogde verkeersveiligheid.
Het totaal aantal bomen gaat van 8 in de bestaande toestand naar 15 in de nieuwe toestand. Twee bomen worden gerooid, negen nieuwe bomen worden aangeplant, waarvan twee medium bomen.
Er worden twee parkeerplaatsen gesupprimeerd om veilige oversteken te creëren.
Wegontwerp, ontsluiting, mobiliteit en verkeersveiligheid
Het wegontwerp is zo ingevuld dat de leesbaarheid van het openbaar domein drastisch wordt verbeterd. Dit komt de verkeersveiligheid ook ten goede.
Fietspaden worden voorzien in donkerrood asfalt. Het voetpad wordt uitgevoerd in betonstraatstenen. De rijbaan wordt voorzien in zwart asfalt en ter hoogte van het gedeelte fietsstraat wordt rood asfalt voorzien. Verder zijn er ter hoogte van de kruispunten verhoogde verkeersplateaus voorzien. Parkeerplaatsen worden aangelegd in waterdoorlatende kasseien.
Bespreking van de adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst milieuwvergunning:
“Op basis van de informatie in het aanvraagdossier wordt geen indicatie teruggevonden dat er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zouden zijn. Het projectgebied is gelegen in een “zone zware metalen”. Gezien de bestaande riolering behouden blijft, wordt er vanuit gegaan dat er geen grondwaterverlaging noodzakelijk zal zijn om de heraanleg te realiseren.
Vanuit milieutechnisch oogpunt is er geen bezwaar de vergunning te verlenen.”
Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarde worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.
De verkeerspolitie heeft geen opmerkingen over het ingediend dossier.
Waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging
Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 juli 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 27 september 2023 |
Start openbaar onderzoek | 6 oktober 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 4 november 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | 25 maart 2024 |
Uiterste beslissingsdatum | 8 juni 2024 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
6 oktober 2023 | 4 november 2023 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laat samenvatten:
Beoordeling: Het is correct dat in de nieuwe toestand het aantal publieke parkeerplaatsen verminderd wordt van 16 naar 14. De twee parkeerplaatsen die gesupprimeerd worden zijn in functie van een veiligere oversteekplaats voor fietsers en voetgangers. De heraanleg van dit kruispunt tracht de ontbrekende verbindende schakel te zijn voor de trage vervoersmodi tussen veerdienst en het achterliggend woongebied. Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling: Er zijn momenteel geen afzonderlijke fietspaden op dit kruispunt waardoor de fietsers op de rijbaan moeten rijden. Dit resulteert in een onveilige combinatie met het divers vrachtverkeer afkomst van het industriegebied. Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling: De dimensionering van de rijweg wordt afgestemd op de wegcategorie met de nodige bochtverbredingen langs de as van de industriehoofdstraten. Het bezwaar is ongegrond.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.
De gemeenteraad beslist de ongegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ te verwerpen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegde rooilijnplan ‘BA_Lenaart_De_Landrelaan_ROOILIJNPLAN’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van ‘Lenaart de Landrelaan', 'Leo Bosschartlaan' en 'Maccabilaan’ onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden