Terug
Gepubliceerd op 26/03/2024

2024_GR_00201 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2023065146. Lenaart de Landrelaan ZN, Maccabilaan ZN, Leo Bosschartlaan ZN. District Hoboken - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 25/03/2024 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Goedele Toen, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid

Verontschuldigd

Joris Giebens, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Kristel Somers, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2024_GR_00201 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2023065146. Lenaart de Landrelaan ZN, Maccabilaan ZN, Leo Bosschartlaan ZN. District Hoboken - Goedkeuring 2024_GR_00201 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2023065146. Lenaart de Landrelaan ZN, Maccabilaan ZN, Leo Bosschartlaan ZN. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023065146

Gegevens van de aanvrager:

Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Lenaart de Landrelaan zn te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 37 sectie C nrs. 3K, 17C en 18R

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleg van het deel van de Lenaart de Landrelaan tussen het kruispunt met de Leo Bosschaertlaan en de Zaatlaan

 

Omschrijving aanvraag

Relevante voorgeschiedenis

  • er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Bestaande toestand

  • functie: openbaar domein;
  • inrichting:
    • combinatie van bitumineuze verharding en verharding van straatkeien en betonstraatstenen;
    • voetpaden en groene bermen langs weerzijden;
    • 16 parkeerplaatsen.

 

Nieuwe toestand

  • functie: openbaar domein;
  • inrichting:
    • verharding (Betonstraatstenen, bitumineuze verharding, straatkeien en overgangsboordstenen);
    • fiets- en voedpaden langs weerzijden;
    • verkeersplateaus op de kruispunten met de Leo Bosschartlaan en de Zaatlaan;
    • de Lenaart de Landrelaan blijft deels een industriehoofdstraat en deels een woonstraat, op de overgang tussen deze twee delen komt een verhoogde inrichting;
    • op het deel tussen de Leo Bosschaertlaan en de Maccabilaan blijven langs weerszijden
    • groene bermen behouden en er komen dubbelrichtingsfietspaden van 2,5 m breed;
    • 14 parkeerplaatsen in functie van veilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers.

 

Inhoud van de aanvraag 

  • riolerings- en bestratingswerken;
  • aanplanten van 9 nieuwe bomen en vellen van 2 bomen;
  • wijzigen van de rooilijn.

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten en het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019 zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

27 september 2023

2 oktober 2023

Geen advies

Fluvius System Operator

27 september 2023

28 september 2023

Geen advies

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

27 september 2023

29 september 2023

Geen bezwaar

Proximus

27 september 2023

14 november 2023

Geen advies

Water-link

27 september 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

27 september 2023

4 oktober 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

27 september 2023

2 oktober 2023

 

 

 

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet

Het kruispunt van de Maccabilaan en de Leo Boschartlaan wordt heraangelegd om de veiligheid voor fietsers en voetgangers te verbeteren. De huidige infrastructuur is onveilig voor trage vervoersmodi.

De functie van de Maccabilaan als tweerichtingsstraat voor auto's blijft behouden. De voetpaden worden verbreed en de oversteekplaatsen voor voetgangers worden duidelijk gemarkeerd en voorzien van verhoogde inrichtingen.

 Het ontwerp voorziet ook in nieuwe, tweerichting fietspaden die afgescheiden worden van het autoverkeer. Een deel van het openbaar domein wordt ingericht als fietsstraat.


 Motivatie voor het wijzigen, verplaatsen of afschaffen van een gemeenteweg

Door de verplaatsing van de rooilijn, wordt er meer ruimte voorzien voor het verbreden van beide voetpaden en het voorzien van nieuwe tweerichting fietspaden langs beide straatzijden. Dit zorgt voor een verhoogde verkeersveiligheid.

 Het totaal aantal bomen gaat van 8 in de bestaande toestand naar 15 in de nieuwe toestand. Twee bomen worden gerooid, negen nieuwe bomen worden aangeplant, waarvan twee medium bomen.

 

Er worden twee parkeerplaatsen gesupprimeerd om veilige oversteken te creëren.

 

Wegontwerp, ontsluiting, mobiliteit en verkeersveiligheid

Het wegontwerp is zo ingevuld dat de leesbaarheid van het openbaar domein drastisch wordt verbeterd. Dit komt de verkeersveiligheid ook ten goede.

 

Fietspaden worden voorzien in donkerrood asfalt. Het voetpad wordt uitgevoerd in betonstraatstenen. De rijbaan wordt voorzien in zwart asfalt en ter hoogte van het gedeelte fietsstraat wordt rood asfalt voorzien. Verder zijn er ter hoogte van de kruispunten verhoogde verkeersplateaus voorzien. Parkeerplaatsen worden aangelegd in waterdoorlatende kasseien.

 

Bespreking van de adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
 
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst milieuwvergunning:

“Op basis van de informatie in het aanvraagdossier wordt geen indicatie teruggevonden dat er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zouden zijn. Het projectgebied is gelegen in een “zone zware metalen”. Gezien de bestaande riolering behouden blijft, wordt er vanuit gegaan dat er geen grondwaterverlaging noodzakelijk zal zijn om de heraanleg te realiseren.

Vanuit milieutechnisch oogpunt is er geen bezwaar de vergunning te verlenen.”

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarde worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

De verkeerspolitie heeft geen opmerkingen over het ingediend dossier.

 

Waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging

Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

27 september 2023

Start openbaar onderzoek

6 oktober 2023

Einde openbaar onderzoek

4 november 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

25 maart 2024

Uiterste beslissingsdatum

8 juni 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

6 oktober 2023

4 november 2023

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laat samenvatten:

 

  1. Verdwijnen parkeerplaatsen: Volgens het bezwaarschrift zouden 16 parkeerplaatsen verdwijnen. Er wordt aangegeven dat er al een parkeertekort is in de omgeving en dat dit impact heeft op de oudere bewoners van de wijk.

Beoordeling: Het is correct dat in de nieuwe toestand het aantal publieke parkeerplaatsen verminderd wordt van 16 naar 14. De twee parkeerplaatsen die gesupprimeerd worden zijn in functie van een veiligere oversteekplaats voor fietsers en voetgangers. De heraanleg van dit kruispunt tracht de ontbrekende verbindende schakel te zijn voor de trage vervoersmodi tussen veerdienst en het achterliggend woongebied. Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Geen aanleiding verbeteren verkeersveiligheid: In het bezwaarschrift wordt gesteld dat de verkeersveiligheid van het traag verkeer niet gevaarlijk is. In bezwaar wordt gesteld dat de bestande infrastructuur voldoende kwalitatief is.

Beoordeling: Er zijn momenteel geen afzonderlijke fietspaden op dit kruispunt waardoor de fietsers op de rijbaan moeten rijden. Dit resulteert in een onveilige combinatie met het divers vrachtverkeer afkomst van het industriegebied. Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Hinder voor grotere voertuigen: De rijbaan is onvoldoende breed voor grotere voertuigen zoals bussen, vrachtwagens, uitgezonder vervoer.

Beoordeling: De dimensionering van de rijweg wordt afgestemd op de wegcategorie met de nodige bochtverbredingen langs de as van de industriehoofdstraten. Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de ongegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ te verwerpen.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegde rooilijnplan ‘BA_Lenaart_De_Landrelaan_ROOILIJNPLAN’.

Artikel 4

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van ‘Lenaart de Landrelaan', 'Leo Bosschartlaan' en 'Maccabilaan’ onder volgende voorwaarden:


 Voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.