Ondanks heel wat bezwaren en adviezen tot aanpassing zijn de parkeernormen in de bouwcode niet aangepast tov het ontwerp.
Deze parkeernormen zijn gebaseerd op de zgn CROW normen. Die dateren echter van 2018 en zijn niet meer up to date. Maatschappelijke evoluties mbt het autobezit, zeker in steden, zorgen voor een nieuwe realiteit.
Intussen is er nieuwe literatuur beschikbaar. Die literatuur hanteert volgend basisprincipe:
Je moet werken met maxima, en niet met een minimumnorm zoals in de bouwcode
en je moet rekeing houden met totale bereikbaarheidspakket dat bij een project voorzien wordt (deelauto's, fietsen, aansluiting op fietssnelweg, extra bushalte ed)
Nabij stations kan die norm perfect nul zijn.
Als het van ons afhangt kunnen die getallen uit de bouwcode gerust gehalveerd worden.
We stellen daarom volgend amendement voor:
De raad vraagt art 32 paragraaf 3 aan te passen, hierbij de parkeernormen als maximumnormen te definiëren en halveer de normen systematisch in de bijhorende tabel.