Terug
Gepubliceerd op 04/03/2024

2024_CBS_01590 - Omgevingsvergunning - OMV_2023142377. Albert Bevernagelei 44. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 01/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01590 - Omgevingsvergunning - OMV_2023142377. Albert Bevernagelei 44. District Deurne - Weigering 2024_CBS_01590 - Omgevingsvergunning - OMV_2023142377. Albert Bevernagelei 44. District Deurne - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023142377

Gegevens van de aanvrager:

de heer Johnny Pluym met als adres Bloemenlei 34 te 2950 Kapellen

Ligging van het project:

Albert Bevernagelei 44 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 27 sectie A nr. 24L10

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en verminderen van het aantal woonentiteiten van 4 naar 2 bij een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          15/06/2023: statusrapport;

-          18/02/1985: vergunning (19851787) voor gevelplaketten;

-          01/01/1950: toelating (626#13193) voor het heropbouwen magazijn;

-          01/01/1942: toelating (329#17396) voor verbouwingswerken;

-          01/01/1942: toelating (329#17460) voor binnenveranderingen;

-          01/01/1937: toelating (329#14299) voor binnenveranderingen;

-          01/01/1933: toelating (329*#10073) voor veranderingswerken.

 

Vergunde toestand  

-          functie: wonen (meergezinswoning – 4 woonentiteiten);

  • gelijkvloerse doorgang naar achterliggend magazijn;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak;
  • bouwdiepte 19,44 m;
  • perceel volledig dichtgebouwd;
  • binnenkoer eerste verdieping van 7 m²; 

-          gevelafwerking:

  • rood bruine steenstrips;
  • gevelplint in blauwe hardsteen;
  • poort naar inpandige doorgang naar achterliggend magazijn.

 

Bestaande toestand

-          functie en bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van aantal woonentiteiten en gevelafwerking.

 

Nieuwe toestand

-          functie: wonen (meergezinswoning – 2 woonentiteiten);

-          bouwvolume:

-          gevelafwerking:

  • lichtgrijze gevelbepleistering;
  • antraciet buitenschrijnwerk gelijkvloerse verdieping;
  • wit pvc schrijnwerk bovenliggende verdiepingen;
  • gevelplint in blauwe hardsteen;
  • poort naar inpandige doorgang naar achterliggend magazijn.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verminderen van het aantal woongelegenheden van 4 naar 2;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

12 december 2023

15 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

12 december 2023

12 december 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater. (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • aritkel 11 afwerken van gevels en materiaalgebruik:

Bij het schilderen, pleisteren of kaleien van een voorgevel dienen elementen en decoraties die niet bedoeld waren om beschilderd, bepleisterd of gekaleid te worden, zoals natuursteen of arduinen plinten en dorpels, onbepleisterd, onbeschilderd en ongekaleid te blijven. Zowel de natuurstenen plint als de raamdorpels werden grijs geschilderd / gepleisterd;

  • artikel 25 Toegankelijkheid van de functie:

De toegang naar het terras heeft maar een vrije doorgangsbreedte van 45 cm.

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    slaapkamer 2 van unit 2 heeft een raamopening van 0,44 m², wat kleiner is dan de minimale 1 m².

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).


Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag betreft het wijzigen van het aantal units in een meergezinsgebouw. Van 4 appartementen worden 2 duplexappertementen gemaakt. Dit is op zich in harmonie met de kenmerkende woonfunctie in de omgeving.

 

Het magazijn op het gelijkvloers en de achtergelegen loodsen maken geen onderdeel uit van de aanvraag.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Het betreft een gesloten bebouwing, bestaande uit 3 bouwlagen met plat dak. De werken blijven beperkt tot het bestaande en vergunde volume.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het betreft een interne aanpassing waarbij van 4 appartementen twee duplex-appartementen worden gemaakt. De vermindering van het aantal wooneenheden wordt op zich positief beoordeeld, maar de appartementen zelf missen de nodige woonkwaliteit. Door de indeling met twee duplex-appartementen, bevindt 1 unit zich aan de voorgevel van het gebouw en 1 aan de achtergevel. Deze eenzijdige oriëntatie biedt weinig kwaliteit, en bovendien zijn de raamopeningen van de unit aan de achterzijde zeer beperkt in oppervlakte.

Daarnaast is er geen kwalitatieve buitenruimte bij de appartementen. De buitenruimte die voorzien is, bevindt zich in de ruimte tussen de voor- en achterbouw, in een ‘koker’ of ‘binnenkoer’ die noch voldoende licht en zicht, noch voldoende privacy garandeert. Vooral problematisch is dat er ruimtes van de twee appartementen uitgeven op deze binnenkoer, op net iets meer dan 3 meter afstand. Op de eerste verdieping zijn dit de keukens die rechtstreeks naar elkaar gericht zijn, op de tweede verdieping zijn het twee slaapkamers waarvan de enige ramen recht tegenover elkaar staan. Dit is zowel naar licht en uitzicht als naar privacy niet aanvaardbaar.

We stellen ook vast dat de toegang naar deze binnenkoer wordt voorzien langs een deur met een vrije doorgang van minder dan 0,5 m, wat uiteraard niet bruikbaar is.

Voorliggende aanvraag kan daarom niet positief geadviseerd worden.

 

Binnen het gebouw is een indeling met twee kwalitatieve appartementen zeker mogelijk, met een appartement per verdieping, zodat elk appartement zowel ramen aan de voor- als de achtergevel heeft en directe confrontaties tussen de twee units vermeden worden. 

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel is afgewerkt met een lichtgrijze gevelbepleistering. Op de plannen wordt geen gevelisolatie opgetekend, maar op de foto’s is te zien dat de dorpels nog amper voorbij het gevelvlak komen, wat doet vermoeden dat de gevel werd opgedikt. Als gevels geïsoleerd worden, moet dit met een totaalpakket van 14 cm voorzien worden voor isolatie en gevelafwerking. De natuurstenen elementen, zoals dorpels en plint, moeten vervangen worden of verplaatst worden zodat ze na afwerking opnieuw even ver uit het gevelvlak steken. Deze elementen mogen niet beschilderd of bekleed worden. Op de foto’s is te zien dat de gevelplint grijs geschilderd werd, wat niet in overeenstemming is met artikel 11 van de bouwcode.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 november 2023

Volledig en ontvankelijk

12 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

10 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

11 maart 2024

Verslag GOA

19 februari 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.