Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023152300 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Martin Van Gucht met als adres Frans De Cortlaan 29A te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Frans De Cortlaan 29A te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 42 sectie B nr. 189D10 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 03/07/2009: vergunning (3432#3490, 20092534) voor het verbouwen van een woning;
- 15/09/2006: vergunning (3226#119, 20092534) voor het verbouwen van een eengezinswoning (functiewijziging van de zolder);
- 14/06/1976: vergunning (222#15762, 19768119) voor het verbouwen van een woning;
- 29/10/1962: vergunning (238#11724, 19628321) voor het verbouwen van een woning (aanbouw garage).
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
Wijkt af van vergunde toestand:
- achterbouw anders uitgevoerd met bouwdiepte van 12,74m;
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het volume op het gelijkvloers en de eerste verdieping;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 3 Heistraat en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 1992. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone c voor woningen en zone voor privaat groen.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan het bijzonder plan van aanleg (BPA nr.3 Heistraat en omgeving).
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
De aanvraag wijkt af van de verordening hemelwater op volgend(e) punt(en):
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
elk gebouw moet voorzien zijn van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat;
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag omvat de uitbreiding van de eengezinswoning op het gelijkvloers en de 1e verdieping.
Op het gelijkvloers heeft de woning in de vergunde toestand een maximale bouwdiepte van circa 12,30 m en een kleine uitbouw van 0,60 m aan de zijgevel voor afvalcontainers. In de nieuwe toestand wordt de uitbouw aan de zijgevel afgebroken en wordt de uitbouw aan de achterzijde uitgebreid tot een bouwdiepte van 17 m. De achtergevel en een deel van de zijgevel worden vervolgens geïsoleerd.
De leefruimten op het gelijkvloers worden gereorganiseerd. In de nieuwe uitbouw aan de tuin wordt een ruime leefkeuken geplaatst. De zitruimte aan de straatzijde blijft bewaard en in de centrale zone wordt een speelzone georganiseerd. Op de voormalige locatie van de keuken wordt een aparte bureauruimte geplaatst. Verder wordt het toilet in de inkomhal verplaatst naar de voorgevel, zodat de tussendeur naar de leefruimten opgeschoven kan worden naar een meer centrale positie.
Op de 1e verdieping heeft de woning in de vergunde toestand een bouwdiepte van 9 m. Deze verdieping wordt aan de achterzijde met 2,20 m uitgebreid. Met de extra oppervlakte wordt centraal een wasberging gecreëerd en wordt de slaapkamer aan de tuinzijde uitgebreid met een dressing.
De 2e verdieping blijft volumetrisch ongewijzigd, maar de bureauruimte wordt wel omgebouwd tot een badkamer.
De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid. Een klassiek 9/4/4 gabarit is aanvaardbaar in deze context.
Visueel-vormelijke elementen
Ten opzichte van de vergunde toestand werden reeds enkele gevelwijzigingen doorgevoerd. Zo werden de witte kroonlijst en de witte gevelplaten op de dakkapel vervangen door een donkerblauwe kroonlijst en donkerblauwe gevelplaten op de dakkapel. Daarnaast werd het witte buitenschrijnwerk vervangen door donkerblauw PVC schrijnwerk. Deze gevelwijzigingen zijn aanvaardbaar.
Op het gelijkvloers worden de achtergevel en een stuk van de zijgevel geïsoleerd en afgewerkt met verticale zwart gebeitste houten planken. De uitbreiding op de 1e verdieping wordt afgewerkt met een rode gevelsteen, gelijkaardig als deze van de bestaande woning. Deze gevelmaterialen zijn passend voor de omgeving van de aanvraag en worden gunstig geadviseerd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Op het gelijkvloers heeft de ruimte tussen de eetzone en de speelzone onvoldoende vrije hoogte om als verblijfsruimte te dienen. (bouwcode, artikel 21) Deze afwijking kan echter toegestaan worden aangezien de ruimte een beperkte oppervlakte heeft en volledig open is naar de aangrenzende ruimten, die wel een vrije hoogte van meer dan 2,60 m hebben.
De riolering wordt niet gescheiden aangeboden aan de straat (bouwcode, artikel 40) en aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel voldoet niet aan artikel 41 van de bouwcode. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat de riolering dient te voldoen aan beide artikels.
Daarnaast wordt een ondergrondse infiltratievoorziening geplaatst, terwijl volgens de hemelwaterverordening een bovengrondse aangelegd dient te worden. Bij de aanvraag werd echter een nota toegevoegd waarin de afwijking gemotiveerd wordt. De onverharde tuinzone, waar de bovengrondse infiltratievoorziening geplaatst zou worden, ligt 50 cm lager dan het voetpadniveau waardoor de overloop niet gravitair naar de riolering zou kunnen verlopen. Deze motivatienota wordt aanvaard en het plaatsen van een ondergrondse infiltratievoorziening onder de hoger gelegen opritzone met karrespoor naast de woning kan gunstig worden geadviseerd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De riolering dient gescheiden aangeboden te worden aan de straat conform artikel 40 van de bouwcode.
2. De aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel dient voorzien te worden conform artikel 41 van de bouwcode.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 24 november 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 22 december 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 20 februari 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 21 maart 2024 |
Verslag GOA | 20 februari 2024 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De riolering dient gescheiden aangeboden te worden aan de straat conform artikel 40 van de bouwcode.
2. De aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel dient voorzien te worden conform artikel 41 van de bouwcode.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.