Er werd bij de deputatie een verzoek tot bijstelling van vergunningsvoorwaarden ingediend. Het verzoek wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2023156938 |
Gegevens van de aanvrager: | zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: | NV BASF Antwerpen (0404754472) met als adres Scheldelaan 600 te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: | Scheldelaan 600 te 2040 Antwerpen. |
Kadastrale percelen: | afdeling 20 sectie A nrs. 2N en 2P |
waarvan: |
|
- 20190913-0072 | afdeling 20 sectie A nrs. 2P en 2N (formaldehyde) |
Vergunningsplichten: | exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van het verzoek: | Chemisch bedrijf - productie-eenheid voor isobuteen, polyisobuteen en butadieen. Verzoek tot bijstelling van de voorwaarden. |
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 8 december 2005 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen een milieuvergunning verleend voor het exploiteren van een salpeterzuurinrichting horen bij een chemisch bedrijf, voor een termijn verstrijkend op 8 december 2025. Op 18 september 2014 werd akte genomen van een mededeling van splitsing van de vergunning tussen BASF Antwerpen NV en EuroChem Antwerpen NV. Nadien werden er nog diverse milieuvergunningen verleend voor veranderingen.
Inhoud van de aanvraag
Het voorwerp van de aanvraag betreft in hoofdzaak een bijstelling van een bijzondere voorwaarde m.b.t. decentrale norm voor de emissie van fluoride in het restwater vanuit de IB-PIB-BD-installatie.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Haven van Antwerpen-Brugge, subadvies milieu | 22 januari 2024 | 5 februari 2024 | Gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (GRUP) (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn. De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen. Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur. Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten. Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier geldt ook het bestemmingsvoorschrift Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Er zijn geen vergunningsplichtige stedenbouwkundige handelingen aangevraagd. De aanvraag is verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. Er is geen bezwaar vanuit stedenbouwkundig oogpunt.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
In september 2022 werd door BASF Antwerpen een bijstelling aangevraagd van de bijzondere voorwaarde m.b.t. de decentrale norm voor de emissie van fluoride in het restwater vanuit de IB-PIB-BD-installatie. Deze procedure resulteerde in volgende bijzondere voorwaarde, vastgelegd in het besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen:
De aanvrager stelt dat de restwaternorm van 450 mg/l totaal fluor voldoet aan BBT. De enige technieken die namelijk een verlaging van de norm zouden kunnen verwezenlijken hebben een dergelijke milieu-impact op zichzelf, zodat het niet de baten waard is. Het effluent schommelt tussen de 50 mg/l en 450 mg/l. Ze wensen de norm van 450 mg/l dus te behouden om de piekbelasting te omvatten, maar ook aan te vullen met een jaargemiddelde van 250 mg/l zodat ze de jaarlijkse belasting kunnen beperken.
Als alternatief wordt voorgesteld:
Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 17 januari 2024 |
Start openbaar onderzoek | 27 januari 2024 |
Einde openbaar onderzoek | 25 februari 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste adviesdatum | 7 maart 2024 |
Het verzoek werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
27 januari 2024 | 25 februari 2024* | 1 | 0 | 0 | 1 |
*Op het moment van schrijven van dit verslag, was het openbaar onderzoek nog niet afgelopen.
Bespreking van de bezwaren
Tijdens het openbaar onderzoek werd door Elia Asset nv een bezwaar ingediend. Elia Asset reageert op het schrijven van de stad in het kader van het openbaar onderzoek. Het schrijven van Elia Asset nv en de bijhorende bijlagen wordt aan de provincie, als vergunningverlener, bezorgd.
De omgevingsdienst voor een schoon en veilig Zeeland geeft in haar schrijven aan dat ze graag inzicht zouden hebben in de verhouding tussen de anorganisch gebonden fluoride en totaal fluor in het effluent en dit vanuit het eventueel treffen van BBT technieken.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.