Terug
Gepubliceerd op 04/03/2024

2024_CBS_01783 - Ondersteuningsproduct - Marketing en Communicatie. Reglement Stadsmarketingfonds. Us by Night. Toekenning en uitbetaling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01783 - Ondersteuningsproduct - Marketing en Communicatie. Reglement Stadsmarketingfonds. Us by Night. Toekenning en uitbetaling - Goedkeuring 2024_CBS_01783 - Ondersteuningsproduct - Marketing en Communicatie. Reglement Stadsmarketingfonds. Us by Night. Toekenning en uitbetaling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De principes voor het uitbetalen van de toelagekredieten op exploitatie aan derden werden goedgekeurd door het college op 27 november 2015 (jaarnummer 9823).

Op 19 december 2022 (jaarnummer 729) keurde de gemeenteraad de nieuwe versie van het reglement stadsmarketingfonds goed.

Op 27 november 2023 (jaarnummer 712) keurde de gemeenteraad de zevende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed. 

Us by night bv diende op 29 januari 2024 een aanvraag in voor een ondersteuning op basis van het reglement stadsmarketingfonds.

Juridische grond

Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.

Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).

Argumentatie

Us by Night herdefinieert op een unieke manier het idee van een conferentie en combineert een festival van kunst en creativiteit met het spannende van het nachtleven. Als invloedrijk driedaags evenement, dat toonaangevend is in de visuele cultuur, biedt het een frisse, ongeëvenaarde benadering van een avondje uit. In een getransformeerd industrieel pakhuis creëert Us by Night een themapark voor creatieven, met drie podia en een night market. Het festival presenteert een gevarieerde line-up van ruim 70 sprekers en live artiesten uit verschillende creatieve disciplines, die elk op hun eigen manier vorm geven aan de moderne beeldtaal. Hun missie is niet alleen om deelnemers en sprekers te verrassen en te inspireren, maar ook om interdisciplinair kennis te delen en een netwerk van nieuwe relaties en samenwerkingen te cultiveren. Deze mix van creativiteit en nachtleven is ontworpen om gemeenschappelijke ideeën aan te wakkeren, waardoor Us by Night een baken wordt voor zowel gevestigde als opkomende talenten in de nationale én internationale creatieve community.

De gevraagde ondersteuning van Us by Night bv voor het designfestival Us by Night van 26 tot 28 september voldoet aan de voorwaarden van het reglement en wordt goedgekeurd.

  • ondersteuning van de stadsbrede merkstrategie: Us by Night heeft een internationale uitstraling en richt zich volledig op innovatie. De nieuwste (artificiële) technologieën en trends komen uitvoerig aan bod. De organisatie zet in op kennisdeling binnen de community en houdt de drempel voor studenten zo laag mogelijk met aangepaste ticketprijzen; 
  • ondersteuning bestuursakkoord: Us by Night ondersteunt volgende passages uit het bestuursakkoord:
    • de stad Antwerpen promoot haar toeristische attractiepolen zoals mode/shopping, diamant, chocolade, culinaire en Bourgondische aard, kunst, cultuur en architectuur,… De stad Antwerpen richt zich hierbij op relevante markten en regio’s, zoals de naastliggende regio’s en hoofdsteden, om naar de stad Antwerpen te trekken. 
    • mensen samenbrengen doe je best met een goed feest(je). Het is de ambitie van de stad Antwerpen om de nummer 1 te worden en te blijven als het gaat over grote publiekstrekkers...  De stad Antwerpen blijft zich profileren als een internationale kunst- en cultuurstad met een rijk verleden en een creatieve toekomst.
  • doelgroepen en sleutelthema's: Us by Night richt zich zowel op de doelgroepen belevers, ondernemers en studenten en past binnen de sleutelthema's cultuur, mode en innovatie. Naast de aanwezigheid van een aanzienlijk aantal trendy lifestylemerken, toptechnologiebedrijven, studio's, agentschappen en reclamebureaus, is de kans groot dat topmensen van Meta naar de stad Antwerpen zullen afzakken; 
  • bovenlokale uitstraling: Us by Night verwacht 3 000 bezoekers per dag uit ongeveer 50 landen met als top vijf landen: België, Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde staten;
  • return voor de stad Antwerpen: 3.000 nationale en internationale bezoekers - een mix van visuele artiesten, mensen uit de creatieve sector en studenten - zullen naast Us by Night ook de stad Antwerpen verkennen door te overnachten, horecazaken te bezoeken, te winkelen, musea te bezoeken... De organisatie legt naast interdisciplinaire kennisdeling ook nadruk  op het opbouwen van communities en het aanzetten tot internationale samenwerkingen. Hierdoor komen een aantal bezoekers op een later tijdstip mogelijk opnieuw naar de stad Antwerpen. In de uitgebreide communicatie en promotie rond het evenement, wordt de stad Antwerpen als creatieve metropool met internationale allure gepromoot;
  • vernieuwing: Us by Night herdefinieert op een unieke manier het idee van een conferentie en combineert een festival van kunst en creativiteit met het spannende van het nachtleven. Dit unieke concept wordt internationaal gelauwerd;
  • samenwerking: er wordt samengewerkt met tal van (Antwerpse) partijen. Momenteel zijn volgende namen gekend: We Want More, Mr Henry, Caru, Mensch, Volk, Printdeal, restaurant Veranda, Mission Massala, Toon De Bock, Superdruk; 
  • haalbaarheid: Us by Night startte in 2016 als een experiment uit Born in Antwerp. Het concept groeide exponentieel tot een intenationaal succes en kende haar laatste editie in 2019. Dit jaar betekent een compleet nieuwe start  en is het volledig in eigen beheer. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de toekenning en uitbetaling van 50.000,00 EUR aan Us by Night bv, Muntstraat 4, 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer 1004462318 goed.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt: 

OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Us by Night bv
Muntstraat 4
2000 Antwerpen
Ondernemingsnummer: 1004462318
IBAN: BE26 0019 7016 0229


50.000,00 EUR

Budgetplaats: 5314000000
Budgetpositie: 6496600
Functiegebied: 2SBS060103A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: intern
Begrotingsprogramma: 2SA080119
Budgetperiode: 2400

4505162204