Terug
Gepubliceerd op 04/03/2024

2024_CBS_01603 - Omgevingsvergunning - OMV_2023154667. Maantjessteenweg 204. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01603 - Omgevingsvergunning - OMV_2023154667. Maantjessteenweg 204. District Merksem - Goedkeuring 2024_CBS_01603 - Omgevingsvergunning - OMV_2023154667. Maantjessteenweg 204. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023154667

Gegevens van de aanvrager:

VZW CCM BELTUR met als contactadres Maantjessteenweg 204 te 2170 Antwerpen

Ligging van het project:

Maantjessteenweg 204 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 39 sectie A nr. 231F5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van van het gelijkvloers van dienstverlening naar gemeenschapsvoorziening

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          26/02/2016: vergunning (20153030) voor het plaatsen van zaakgebonden publiciteit;

-          14/09/1995: weigering (1974#10138/19951928) voor paal + lichtreklame – 12.7.95;

-          12/09/1988: vergunning (1974#9009/19881425) voor het verbouwen bankkantoor;

-          27/01/1986: weigering (1974#11315) voor dubbelzijdige lichtreclame op paal;

-          12/03/1974: vergunning (103#8475/19737305) voor het bouwen appartementsgebouw.

 

Vergunde toestand  

-          functie:

  • dienstverlening (bankkantoor) op het gelijkvloers;
  • meergezinswoning op de bovenliggende verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • hoekpand van 3 bouwlagen onder een plat dak;
  • bijgebouw (garageboxen) tegen de achterste/rechter perceelsgrens;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in witte gladde bezetting op het gelijkvloers en witte geglazuurde parement op de verdiepingen;
  • plint in blauwe hardsteen;
  • kroonlijst in witte aluminium;
  • inkom appartementen langs de linker perceelsgrens;
  • inkom bankkantoor met sas;
  • zaakgebonden gevelpubliciteit in witte plexi;

-          inrichting:

  • 6 parkeerplaatsen ter hoogte van Overhout.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van:

  • functiewijziging gelijkvloerse verdieping naar gemeenschapsvoorziening;
  • gewijzigde voor- en rechtergevel;
  • gewijzigde reclameborden.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • gemeenschapsvoorziening op het gelijkvloers;
  • meergezinswoning op de bovenliggende verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • hoekpand van 3 bouwlagen onder een plat dak;
  • bijgebouw (garageboxen) tegen de achterste/rechter perceelsgrens;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in wit geschilderde bezetting op het gelijkvloers en witte gevelsteen op de verdiepingen;
  • plint gedeeltelijk in grijze natuursteen;
  • buitenschrijnwerk deels in aluminium en deels in witte pvc;
  • inkom appartementen langs de linker perceelsgrens;
  • inkom polyvalente zaal met sas;
  • zaak-gebonden gevelpubliciteit in wit en blauwe letters;

-          inrichting:

  • fietsenstalling voor 12 fietsen ter hoogte van inkom Maantjessteenweg;
  • 6 parkeerplaatsen ter hoogte van Overhout;
  • houten afsluiting tussen gebouw en parking.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van dienstverlening naar gemeenschapsvoorziening;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          plaatsen van gevelpubliciteit.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

28 december 2023

24 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

28 december 2023

3 januari 2024

Sociale Dienstverlening/ Gemeenschapsvorming/ Ontmoeting/ Levensbeschouwingen

28 december 2023

9 januari 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

28 december 2023

22 januari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

Er ontbreken 4 fietsstalplaatsen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gesitueerd in de Maantjessteenweg, gelegen in het district Merksem. De onmiddellijke omgeving wordt gekenmerkt door één- en meergezinswoningen afgewisseld met handel op de gelijkvloerse verdieping.

Voorliggende aanvraag omvat een functiewijziging van kantoor naar gemeenschapsvoorziening. De aanvraag is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende functies in de omgeving.

Echter wordt opgemerkt dat de oppervlakte van de gebedsruimte in verhouding kleiner is dan de polyvalente ruimte. In praktijk zal de polyvalente ruimte ook gebruikt kunnen worden als gebedsruimte, wat een logischer gebruik heeft. Dit wordt verder meegenomen in de beoordeling.

Visueel-vormelijke elementen

Buiten het plaatsen van zaak-gebonden publiciteit, worden er geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergunde toestand waardoor het advies inzake visuele-vormelijke elementen gunstig is.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.

Verder voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 7 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging. Enkel de functie van het gelijkvloers wijzigt van dienstverlening (bankkantoor) naar gemeenschapsvoorziening(cultureel centrum/gebedsruimte).
Voor de bepaling van de parkeerbehoefte wordt gebruik gemaakt van de CROW (religiegebouw, centrumschil, matig stedelijk), Aangezien het aantal zitplaatsen niet meegegeven wordt, wordt gebruikt gemaakt van de oppervlakte van de gebedsruimte (we gaan ervan uit dat 1 persoon 1 m² inneemt). De polyvalente zaal op het plan wordt ook tot de gebedsruimte meegeteld aangezien deze in praktijk ook zo kan gebruikt worden (Gebedsruimte = 17 m², polyvalente ruimte = 46 m² ) :
0,15 x 63 m²  = 9,45 = 9
In de beschrijvende nota staat dat er maximaal 30 personen tegelijk aanwezig zullen zijn. Dit kan echter niet afgedwongen worden. Er worden voor de brandveiligheid maximaal 49 personen tegelijk toegelaten in het pand. Als dit maximum gebruikt wordt voor de berekening komt men op een parkeerbehoefte van 7.  Namelijk 0,15 x 49 = 7,35 = 7 .

Aangezien dit de beste inschatting van het maximaal aanwezigen is, aangezien dit wordt opgelegd door de brandweer, nemen we 7 als werkelijke parkeerbehoefte.
Er verdwijnen geen parkeerplaatsen op het terrein. 
 

De plannen voorzien in 7 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Op het inplantingsplan worden 7 autoparkeerplaatsen voorzien, waarvan 1 voor mindervaliden. Deze parkeerplaatsen voldoen aan de opgelegde normen en afmetingen.
De parkeerplaatsen worden allen voorzien in de “voortuinstrook” en geven dus allemaal rechtstreeks uit op de straat.
Van de 7 voorziene parkeerplaatsen werden er 6 opgenomen in de laatst vergunde toestand. De 7de parkeerplaats wordt momenteel reeds als parkeerplaats gebruikt en heeft dezelfde mobiliteitsimpact als de overige 6.
 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 7.

Dit aantal is toereikend.
 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 7 – 7 = 0 .

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 7 – 7 = 0 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
 

 

Fietsvoorzieningen

Er worden 12 fietsstalplaatsen ter hoogte van de inkom aan de Maantjessteenweg voorzien op het inplantingsplan. De fietsstalplaatsen voldoen aan de opgelegde afmetingen opgenomen in de bouwcode.
De fietsenstalling kan beter tegen de gevel van het gebouw geplaatst worden, zodat de fietsers niet hinderlijk op het voetpad staan als ze hun fiets in -en uit de fietsenstalling plaatsen.

De fietsparkeerbehoefte voor een gebedsruimte bedraagt 1/3e van het aantal zitplaatsen (of toegelaten personen). Er worden maximaal 49 personen toegelaten. Er dienen dus 16 fietsstalplaatsen voorzien te worden.

Naar voorwaarden wordt meegenomen om 16 fietsstalplaatsen te voorzien tegen de voorgevel – zijde Maantjessteenweg – van het gebouw.
 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De opdrachtgever moet 16 fietsstalplaatsen voorzien tegen de voorgevel – zijde Maantjessteenweg – van het gebouw.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 november 2023

Volledig en ontvankelijk

28 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

26 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

27 maart 2024

Verslag GOA

22 februari 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De opdrachtgever moet 16 fietsstalplaatsen voorzien tegen de voorgevel – zijde Maantjessteenweg – van het gebouw.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.