Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023102751 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Ety Grosz met als adres Lange Leemstraat 177 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Jacob Jordaensstraat 62 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 6 sectie F nr. 1448A2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van een appartementsgebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 25/06/2021: voorwaardelijke vergunning (OMV_2021067401) voor het verbouwen en uitbreiden van een appartementsgebouw;
- 13/11/2020: weigering (OMV_2020108962) voor het uitbreiden van een winkel en renoveren van een appartementsgebouw;
- 02/07/1954: toelating (18#32594) voor het verbouwen van een burgerhuis tot een appartementsgebouw.
Vergunde toestand
- functie: meergezinswoning met 4 appartementen:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- gestart met de werken van de laatste vergunning.
Nieuwe toestand
- functie: meergezinswoning met 4 appartementen:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het volume;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 16 oktober 2023 | 16 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
De dakuitbouw aan de voorzijde is niet afgestemd op de gevelgeleding van de onderliggende geveldelen.
De kroonlijsthoogte aan de achterzijde overstijgt de kenmerkende kroonlijsthoogte uit de omgeving.
De dakuitbouw aan de voorzijde is te groot in verhouding tot het dakvlak waardoor de schuine dakvorm niet duidelijk leesbaar meer is.
De fietsenberging voldoen niet aan de inrichtingsprincipes. De fietsen worden gestald in de hal met een tussenafstand van slechts 35 cm. De doorgang van de hal kan niet gevrijwaard blijven. Er werd geen rekening gehouden met de voorwaarde uit de voorgaande vergunning.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat.
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde woonfunctie van de meergezinswoning blijven behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Voorliggende aanvraag beoogt aanpassingen aan de dakverdieping ten opzichte van de vorige vergunning. Aan de voorzijde wenst men de twee bestaande dakkapellen te vervangen door één grote dakkapel. Aan de achterzijde wordt de kroonlijsthoogte van de perceelsbrede dakuitbouw opgetrokken met circa 1,80 m tot 4,30 m.
Na de uitbreiding bevindt de dakuitbouw aan de achterzijde zich niet langer binnen het profiel van de linker en rechter aanpalende. De nieuwe kroonlijsthoogte aan de achterzijde overstijgt de kenmerkende kroonlijsthoogte van de bebouwing in de omgeving. De aanvraag is hierdoor in strijd met artikel 10 van de bouwcode dat stelt dat de bouwhoogte en bouwdiepte zich moeten inpassen in de omgeving.
Naast de uitbreiding van de dakuitbouw aan de achterzijde, zorgt ook de proportioneel grote dakuitbouw aan de voorzijde ervoor dat de schuine dakvorm moeilijk herkenbaar blijft. De afmetingen van dakkapellen dienen volgens artikel 15 van de bouwcode in verhouding te zijn met het dakvlak. Dit is niet het geval in voorliggende aanvraag.
Daarnaast is de dakkapel aan de voorzijde niet afgestemd op de geleding van de onderliggende geveldelen waardoor de aanvraag ook strijdig is met artikel 6 van de bouwcode.
In de laatst vergunde toestand was een verdiepingshoogte van 2,60 meter voorzien binnenin de dakuitbouw. Deze hoogte volstaat om voldoende woon- en leefkwaliteit te creëren in de verblijfsruimten van het appartement. Het realiseren van een grotere vrije hoogte zonder rekening te houden met het pand zelf en de inpassing in de omgeving, kan vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet toegestaan worden.
Visueel-vormelijke elementen
De gevel in lichtbruine natuursteen met buitenschrijnwerk in wit hout blijft ongewijzigd. Het materiaalgebruik van de dakuitbouw staat niet vermeld in de legende of op de gevelaanzichten en kan bijgevolg niet beoordeeld worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Fietsvoorzieningen
In de voorgaande vergunning werd als voorwaarde opgelegd om de wand tussen fietsenstalling en slaapkamer met circa 40 cm op te schuiven zodat een voldoende grote nis ontstaat voor het stallen van de fietsen. Deze voorwaarde werd niet uitgevoerd in de huidige aanvraag, waardoor de aanvraag strijdig is met artikel 29 van de bouwcode. De ruimte die wordt voorzien voor het stallen van de fietsen is onvoldoende breed zodat de doorgang in de hal niet kan gevrijwaard blijven. Deze voorwaarde dient vooralsnog uitgevoerd te worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 24 augustus 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 16 oktober 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 15 december 2023
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 14 maart 2024 |
Verslag GOA | 22 februari 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.