Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023111116 |
Gegevens van de aanvrager: | Evert Amssoms - Evelien Elst met als adres Jozef Libertstraat 23 te 2100 Antwerpen |
Ligging van het project: | Jozef Libertstraat 23 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 32 sectie B nr. 831P7 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een eengezinswoning en het plaatsen van een tuinberging |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 7/11/1962: vergunning (627#21485) voor het plaatsen van een open koepel;
- 28/4/1959: toelating (627#18829) voor het oprichten van een woning.
Vergunde toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande toestand
- functie: overeenkomstig de vergunde toestand;
- bouwvolume:
- gevelafwerking: schrijnwerk in witte pvc;
- inrichting:
Nieuwe toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking: achtergevel en deels zijgevel in houten gevelbekleding;
- inrichting: overeenkomstig de bestaande toestand:
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning op de gelijkvloerse en eerste verdieping;
- inrichten van de tuin met verhardingen en tuinberging.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
De houten gevelbekleding is atypisch voor de omgeving.
Verhardingen zoals een terras, een autostalplaats of een tuinhuis zijn in zij- en achtertuinen beperkt toegestaan, met een maximum van 1/3de van de totale tuinoppervlakte voor tuinen groter dan 60 m².
In de zij- en achtertuin is meer dan 1/3de van de tuinoppervlakte verhard: oprit van 45 m², terras van 23 m², toegangspad van 8 m² en tuinhuis van 19 m², terwijl 67 m² aan gras overblijft.
Het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 m².
Het nieuwe platte dak (31,79 m²) wordt niet als groendak voorzien.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Jozef Libertstraat.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De vergunde eengezinswoning omvat een halfopen bebouwing van 2 bouwlagen onder plat dak en een achterbouw van 1 bouwlaag onder plat dak met een totale bouwdiepte van 9,5 m. In de bestaande toestand werd de woning uitgebreid op het gelijkvloers tot een bouwdiepte van 12,1 meter.
In voorliggende aanvraag wenst men na afbraak van de bestaande achterbouw, de eengezinswoning te verbouwen en uit te breiden op het gelijkvloers en de eerste verdieping tot een bouwdiepte van 12,1 meter tegen de linker perceelsgrens.
De uitbreiding is beperkt en heeft geen negatieve invloed op de bezonning van het naastgelegen perceel.
In de tuin ligt een terras van 22,59 m² en staat een tuinberging van 19,18 m² tegen de rechter perceelsgrens met een verhard pad van 8,13 m² ernaar toe. Het bestaande terras, het verharde toegangspad en de tuinberging blijven behouden. De oppervlakte aan verhardingen en constructies in de zij- en achtertuinen zijn te groot in verhouding met de groenzones en wijken af van de artikel 27 van de bouwcode. Meer dan 1/3de wordt bebouwd en verhard. Aangezien de omgeving al zeer dicht bebouwd is, dienen de onbebouwde delen van een perceel, hun groen karakter zo veel mogelijk te behouden. Dit heeft immers verschillende voordelen. Een groene tuin heeft een aangenamer uitzicht en bevordert de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de tuin niet te bebouwen of te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert. Bovendien is elke tuin, hoe klein ook, een natuurlijke oase in de bebouwing voor vogels, insecten,… en zorgt ze ervoor dat de opwarming van de stedelijke omgeving verminderd wordt.
Er moet in de zij- en achtertuin zoveel als mogelijk onthard worden om te voldoen aan dit voorschrift van de bouwcode. Wanneer men het tuinhuis en het terras in de achtertuin wenst te behouden, zullen een gedeelte van de verhardingen in de zij- en achtertuin moeten verwijderd en groen aangelegd worden. De verharding in de zijtuinstrook dient versmald te worden tot een breedte van 1,5 meter vanaf de voorgevellijn tot net voorbij de inkomdeur. Het gedeelte van de zijtuinstrook naast en achter deze verharding dient dan groen aangelegd te worden. Ook het toegangspad naar de berging in de achtertuin dient verwijderd en groen aangelegd te worden.
Gezien de aanvraag het bouwen van een dak van 31,79 m2 betreft, wordt bijkomend opgelegd een groendak te voorzien conform artikel 38 van de bouwcode.
Visueel-vormelijke elementen
Voor de houten gevelbekleding op het achterste gedeelte van de zijgevel wordt een afwijking op artikel 6 van de bouwcode toegestaan. Hoewel dit materiaal atypisch is voor de omgeving, is het zicht vanop het openbaar domein door de plaatsing achteraan op de zijgevel en door de beperkte breedte van de zijtuinstrook beperkt.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
- De verharding in de zijtuinstrook dient versmald te worden tot een breedte van 1,5 meter vanaf de voorgevellijn tot net voorbij de inkomdeur. Het gedeelte van de zijtuinstrook naast en achter deze verharding dient groen aangelegd te worden.
- Het toegangspad naar de berging in de achtertuin dient verwijderd en groen aangelegd te worden.
Standpunt college
Het college sluit zich deels aan bij het standpunt van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
In voorliggende aanvraag wenst men de eengezinswoning te verbouwen en uit te breiden op het gelijkvloers en de eerste verdieping. Bovendien wenst men verhardingen bestaande uit een terras, tuinberging, verhard pad naar de tuinberging en de oprit naar de inkomdeur te regulariseren.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar stelt terecht dat het totaal aan verhardingen in strijd is met artikel 27 §3 van de bouwcode aangezien meer dan 1/3e van de tuinzone wordt verhard. De gemeentelijke omgevingsambtenaar aanvaart een bijkomende verharding (afwijking van artikel 27 van de bouwcode) op voorwaarde dat de verharding in de zijtuinstrook tot net voorbij de inkomdeur versmald wordt tot een breedte van 1,5 m en het toegangspad naar de berging in de achtertuin onthard wordt.
Het college acht het behoud van de oprit, die volgens de luchtfoto’s van Geopunt Vlaanderen al minstens sinds de jaren ’80 aanwezig is, tot net voorbij de voordeur aanvaardbaar. Voorwaarde 2 wordt in die zin dan ook aangepast.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 14 september 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 9 oktober 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 8 december 2023
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 7 maart 2024 |
Verslag GOA | 1 februari 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
- Het gedeelte van de zijtuinstrook voorbij de inkomdeur dient groen aangelegd te worden.
- Het toegangspad naar de berging in de achtertuin dient verwijderd en groen aangelegd te worden.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.