Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023032039 |
Gegevens van de aanvrager: | Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Gitschotellei ZN te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: |
|
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | heraanleggen van de Gitschotellei voor het deel tussen de Dianalaan en de Karel De Preterlei |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23/07/2012: vergunning (3553#10975) voor het heraanleggen van voet- en fietspad in Gitschotellei zonder rioleringswerken;
- 27/12/2013: weigering (3562#4752) voor het uitvoeren van bestratingswerken.
Vergunde en bestaande toestand
- inrichting:
Nieuwe toestand
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- heraanleggen van de rijweg;
- verwijderen van de bestaande verharding;
- verdwijnen van 2 langsparkeerplaatsen;
- aanplanten van 10 bomen;
- voet- en fietspaden, traminfrastructuur en verkeerslichten maken geen deel uit van de aanvraag.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 3 juli 2023 | 22 augustus 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 16 oktober 2023 | 9 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) - Watertoets | 3 juli 2023 | 11 augustus 2023 | Gunstig |
De Lijn Entiteit Antwerpen | 3 juli 2023 | 4 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 3 juli 2023 | 25 juli 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt het heraanleggen van bestaande weginfrastructuur aan de Gitschotellei, het deel tussen de Dianalaan en de Karel De Preterlei. Gelet op de ligging in een voldoende ontwikkeld gebied is de functie van de weg inpasbaar in de omgeving.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De werken omvatten het heraanleggen van een bestaande straat.
Het betreft een bestaande straat uit kasseien die zich momenteel in slechte staat bevindt. De heraanleg van de rijweg gebeurt om de uitstraling, het comfort en de veiligheid van de straat te verbeteren. Er worden geen rioleringswerken of werken aan de traminfrastructuur, voetpaden en fietspaden uitgevoerd. De straat blijft het dubbelrichtingsverkeer houden.
Bij de heraanleg wordt meer aandacht voor groen besteed. In de straat worden 10 nieuwe bomen geplant.
De heraanleg zorgt verder voor een opwaardering van de straat door het verhogen van het comfort en de verkeersveiligheid. De voetpaduitstulpingen en voetgangersoversteken binnen de projectzone worden verlaagd en integraal toegankelijk heraangelegd, zodat rolstoelgebruikers, personen met kinderwagens, enz. vlot kunnen oversteken.
Visueel-vormelijke elementen
De rijbaan wordt 6,40 m breed met een parkeerstrook van 2 m. De rijbaan wordt voorzien van asfalt, de parkeerstrook wordt aangelegd met waterdoorlatende kasseien. De zone ter hoogte van de boordsteen aan de groene trambedding wordt aangewerkt met versterkt gras/grindgazon. Deze strook omvat de overbreedte van de totale rijweg en fungeert als extra veiligheidsstrook bij het uitstappen.
De gehanteerde materialen zijn karakteristiek voor dit type van inrichting van de openbare ruimte. Het project is qua uitzicht en materialisatie inpasbaar in zijn ruimtelijke context.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig. De voorwaarden in het advies dienen strikt nageleefd te worden.
Inzake verkeersveiligheid verleent de verkeerspolitie een voorwaardelijk gunstig advies:
“Ter hoogte van de voetgangersoversteekplaatsen dient rekening te worden gehouden met de positionering van de voorziene bomen met het oog op de zichtbaarheid van overstekende voetgangers. Dit mag het zicht niet belemmeren noch voor de voetgangers op het aankomend verkeer noch voor het aankomend verkeer op overstekende voetgangers.” Dit wordt als voorwaarde in de vergunning opgenomen.
Gezien er tramverkeer in de straat aanwezig is, werd het advies van De Lijn ingewonnen. Voor de zichtbaarheid vanuit de tram op dwarsend verkeer alsook de zichtbaarheid van afslaand verkeer op de aankomende trams geeft De Lijn voorwaardelijk gunstig advies. De voorwaarden in het advies worden integraal mee opgenomen in de vergunning.
Mits naleven van de gestelde voorwaarden, is de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 17 april 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 3 juli 2023 |
Start 1e openbaar onderzoek | 13 juli 2023 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 11 augustus 2023 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 28 augustus 2023 |
Start laatste openbaar onderzoek | 6 september 2023 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 5 oktober 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 15 december 2023
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 14 maart 2024 |
Verslag GOA | 22 februari 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De affiche werd pas na startdatum van het openbaar onderzoek aangeplakt.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
13 juli 2023 | 11 augustus 2023 | 0 | 0 | 0 | 1 |
6 september 2023 | 5 oktober 2023 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 2 bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:
Fietsers: Verschillende bezwaren handelen over de veiligheid van het fietspad ten opzichte van het tramverkeer.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
De bezorgdheden hebben betrekking op onderwerpen die geen deel uitmaken van deze aanvraag. Deze aanvraag betreft enkel de heraanleg van de rijweg. Wijzigingen aan de traminfrastructuur, voetpaden en fietspaden maken geen deel uit van deze aanvraag.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Ter hoogte van de voetgangersoversteekplaatsen dient rekening te worden gehouden met de positionering van de voorziene bomen met het oog op de zichtbaarheid van overstekende voetgangers. Dit mag het zicht niet belemmeren noch voor de voetgangers op het aankomend verkeer noch voor het aankomend verkeer op overstekende voetgangers.
3. De voorwaarden in het advies van De Lijn zijn strikt na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.