Op 26 februari 2021 (jaarnummer 1620) keurde het college de gunning goed voor perceel 1 (Mobiliteitsstudies) van de raamovereenkomst, op basis van bestek GAC_2020_01242, aan Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34-36 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0412.639.681.
Op 1 april 2022 (jaarnummer 2614) keurde het college het principe goed dat de opdracht tot het opmaken van een programmatorische haalbaarheidsstudie voor de site Emiel Vloorsstraat wordt uitgevoerd door AG Vespa. In het kader van toekomstige ontwikkelingen op de site met de hertekening van knooppunt Zuid en bijkomende ruimtevragen van de huidige gebruikers wordt het ruimtelijk en het programmatorisch potentieel van de site bestudeerd.
Op 8 juli 2022 (jaarnummer 5786) keurde het college het voorontwerp van Ringpark Zuid (SWOU12593) goed, samengesteld uit een voorontwerpbundel met bijlagen en het syntheseplan, met datum van 23 juni 2022. In dit ontwerp zit de ingreep van het compacteren en veiliger maken van de verkeersknoop om een veilige en vlotte manier van en naar het hoofdwegennet te ontsluiten. Voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer wordt er gezocht naar meer, veiligere en comfortabelere verbindingen langs en doorheen de knoop, tussen intra en extra muro’s zoals bijvoorbeeld de NZ-as.
Op 7 juli 2023 (jaarnummer 4717) keurde het college principieel goed om brandweerkazerne Post Zuid, de werking daklozenopvang en indien mogelijk een aanvullend stedelijke programma onder te brengen in het gebouw voormalig Digipolis II, gelegen in de Generaal Armstrongweg 1, 2020 Antwerpen.
In toepassing van artikel 43, §4 van de Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele ondernemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
De campussite situeert zich binnen een gebied gekend als zone Groothandelsmarkt site Emiel Vloorsstraat. Met een meer industriële zone gekend als de Groothandelsmarkt en een groene campussite met schoolgebouwen, sportinfrastructuur, jeugdlokaal en kantoorzone. Het volledige gebied is in eigendom van de stad Antwerpen en AG Vespa. Dit gebied is de komende jaren in volle transitie, met onder andere Ringpark Zuid, de herbestemming van de Digipolisgebouwen met o.a. een nieuwe brandweerkazerne, de ontwikkeling van een detentiehuis, nieuw sport- en speelterrein, etc. Maar ook de scholencampus heeft nood aan uitbreiding. Daarom is de herontwikkeling, programmering en verdichting van deze zone het object van een aparte studie bij de stadsdiensten/AG Vespa: ruimtelijk kader Emiel Vloorsstraat.
Sinds kort blijkt dat de timing van Ringpark Zuid en het ruimtelijk kader E.Vloorsstraat dicht bij elkaar komen. Daarom is een tijdelijke oplossing voor de ontsluiting van het campusgebied, zoals voorzien binnen het goedgekeurde voorontwerp van Ringpark Zuid, niet langer aan de orde. Er is nood aan een definitieve ontsluiting die rekening houdt met alle toekomstige ontwikkelingen van het gebied. Hiervoor wordt een haalbaarheidsstudie geïnitieerd om de toekomstige mobiliteitsnood van de site te onderzoeken en een antwoord hierop te bieden in een gepast mobiliteitsconcept dat zijn doorwerking nog dient te krijgen binnen het definitief ontwerp van Ringpark Zuid, dat momenteel al in opmaak is. Voorliggende mobiliteitsstudie is dus noodzakelijk en urgent voor Ringpark Zuid en zal tegelijk een aanvulling zijn op de programmatorische haalbaarheidsstudie die getrokken wordt door AG Vespa.
Voor dit project wordt er beroep gedaan op de raamovereenkomst voor bijstand mobiliteitsstudies (GAC_2020_01242), perceel 1, die momenteel in eerste plaats toegekend is aan Tractebel Engineering nv (BE0412639681). Na enkele initiële overleggen werd er door Tractebel Engineering nv een offerte bezorgd.
De offerte van Tractebel Engineering nv omvat
Het ganse proces wordt intensief begeleid via overlegvergadering tussen Stad Antwerpen en Tractebel Engineering nv. Aan de hand van een geïntegreerd onderzoek, ondersteund met een aantal workshops met de verschillende belanghebbenden op de site dient er inzicht verkregen te worden in de site en een gedragen mobiliteitsconcept ontwikkeld te worden.
De verschillende ontwikkelingen in het gebied zijn afhankelijk van de resultaten van deze studie. Hierdoor zal de opdracht in maart 2024 van start te gaan. De studie gebeurt in een intensief traject dat tegen eind april uitgewerkt dient te worden ifv afronden definitief ontwerp Ringpark Zuid.
Met betrekking tot de leefbaarheidsprojecten in kader van het Toekomstverbond, engageerde stad Antwerpen zich voor het eerste pakket aan leefbaarheidsprojecten tot een bijdrage van 107,5 miljoen euro door stad Antwerpen (prijspeil 2017). Deze deelopdracht maakt geen deel uit van de stedelijke bijdrage aan het Overkappingsfonds, maar wordt, gezien de aanleiding van de studie een stedelijk onderzoek betreft, louter voor rekening van de stad uitgevoerd.
Het college keurt de gunning van de haalbaarheidsstudie voor een mobiliteitsconcept voor de definitieve ontsluiting van het campusgebied Kiel, goed. De opdracht wordt uitgevoerd door Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34-36 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0412.639.681, voor 178.756,20 EUR (inclusief btw).
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
haalbaarheidsstudie mobiliteitsconcept Tractebel Engineering nv Simon Bolivarlaan 34-36 1000 Brussel Ondernemingsnummer 0412.639.681 Rekeningnummer: BE74 3751 0084 3707 | 178.756,20 EUR (inclusief btw) | budgetplaats: 5153500000 budgetpositie: 224 functiegebied: 2LMS010102M01736 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma:2SA020200 budgetperiode: 2400 | 4005597640 |