Terug
Gepubliceerd op 11/03/2024

2024_CBS_02074 - Districten Antwerpen en Hoboken. Haalbaarheidsstudie ontsluiting campusgebied Kiel (SWOU12593) - Deelopdracht studie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02074 - Districten Antwerpen en Hoboken. Haalbaarheidsstudie ontsluiting campusgebied Kiel (SWOU12593) - Deelopdracht studie - Goedkeuring 2024_CBS_02074 - Districten Antwerpen en Hoboken. Haalbaarheidsstudie ontsluiting campusgebied Kiel (SWOU12593) - Deelopdracht studie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 26 februari 2021 (jaarnummer 1620) keurde het college de gunning goed voor perceel 1 (Mobiliteitsstudies) van de raamovereenkomst, op basis van bestek GAC_2020_01242, aan Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34-36 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0412.639.681.

Op 1 april 2022 (jaarnummer 2614) keurde het college het principe goed dat de opdracht tot het opmaken van een programmatorische haalbaarheidsstudie voor de site Emiel Vloorsstraat wordt uitgevoerd door AG Vespa. In het kader van toekomstige ontwikkelingen op de site met de hertekening van knooppunt Zuid en bijkomende ruimtevragen van de huidige gebruikers wordt het ruimtelijk en het programmatorisch potentieel van de site bestudeerd. 

Op 8 juli 2022 (jaarnummer 5786) keurde het college het voorontwerp van Ringpark Zuid (SWOU12593) goed, samengesteld uit een voorontwerpbundel met bijlagen en het syntheseplan, met datum van 23 juni 2022. In dit ontwerp zit de ingreep van het compacteren en veiliger maken van de verkeersknoop om een veilige en vlotte manier van en naar het hoofdwegennet te ontsluiten. Voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer wordt er gezocht naar meer, veiligere en comfortabelere verbindingen langs en doorheen de knoop, tussen intra en extra muro’s zoals bijvoorbeeld de NZ-as. 

Op 7 juli 2023 (jaarnummer 4717) keurde het college principieel goed om brandweerkazerne Post Zuid, de werking daklozenopvang en indien mogelijk een aanvullend stedelijke programma onder te brengen in het gebouw voormalig Digipolis II, gelegen in de Generaal Armstrongweg 1, 2020 Antwerpen. 

Juridische grond

In toepassing van artikel 43, §4 van de Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele ondernemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

De campussite situeert zich binnen een gebied gekend als zone Groothandelsmarkt site Emiel Vloorsstraat. Met een meer industriële zone gekend als de Groothandelsmarkt en een groene campussite met schoolgebouwen, sportinfrastructuur, jeugdlokaal en kantoorzone. Het volledige gebied is in eigendom van de stad Antwerpen en AG Vespa. Dit gebied is de komende jaren in volle transitie, met onder andere Ringpark Zuid, de herbestemming van de   Digipolisgebouwen met o.a. een nieuwe brandweerkazerne, de ontwikkeling van een detentiehuis, nieuw sport- en speelterrein, etc. Maar ook de scholencampus heeft nood aan uitbreiding. Daarom is de herontwikkeling, programmering en verdichting van deze zone het object van een aparte studie bij de stadsdiensten/AG Vespa: ruimtelijk kader Emiel Vloorsstraat. 

Sinds kort blijkt dat de timing van Ringpark Zuid en het ruimtelijk kader E.Vloorsstraat dicht bij elkaar komen. Daarom is een tijdelijke oplossing voor de ontsluiting van het campusgebied, zoals voorzien binnen het goedgekeurde voorontwerp van  Ringpark Zuid, niet langer aan de orde.  Er is nood aan een definitieve ontsluiting die rekening houdt met alle toekomstige ontwikkelingen van het gebied. Hiervoor wordt een haalbaarheidsstudie geïnitieerd om de toekomstige mobiliteitsnood van de site te onderzoeken en een antwoord hierop te bieden in een gepast mobiliteitsconcept dat zijn doorwerking nog dient te krijgen binnen het definitief ontwerp van Ringpark Zuid, dat momenteel al in opmaak is. Voorliggende mobiliteitsstudie is dus noodzakelijk en urgent voor Ringpark Zuid en zal tegelijk een aanvulling zijn op de programmatorische haalbaarheidsstudie die getrokken wordt door AG Vespa.  

Voor dit project wordt er beroep gedaan op de raamovereenkomst voor bijstand mobiliteitsstudies (GAC_2020_01242), perceel 1, die momenteel in eerste plaats toegekend is aan Tractebel Engineering nv (BE0412639681). Na enkele initiële overleggen werd er door Tractebel Engineering nv een offerte bezorgd.

De offerte van Tractebel Engineering nv omvat 

  1. Analyse van de bestaande situatie van de site – ontwikkelingen 
  2. Onderzoek van mogelijke ontsluitingsscenario’s
  3. Detaillering voorkeursconcept en opmaak conceptplannen

Het ganse proces wordt intensief begeleid via overlegvergadering tussen Stad Antwerpen en Tractebel Engineering nv. Aan de hand van een geïntegreerd onderzoek, ondersteund met een aantal workshops met de verschillende belanghebbenden op de site dient er inzicht verkregen te worden in de site en een gedragen mobiliteitsconcept ontwikkeld te worden.

De verschillende ontwikkelingen in het gebied zijn afhankelijk van de resultaten van deze studie. Hierdoor zal de opdracht in maart 2024 van start te gaan. De studie gebeurt in een intensief traject dat tegen eind april uitgewerkt dient te worden ifv afronden definitief ontwerp Ringpark Zuid.

Algemene financiële opmerkingen

Met betrekking tot de leefbaarheidsprojecten in kader van het Toekomstverbond, engageerde stad Antwerpen zich voor het eerste pakket aan leefbaarheidsprojecten tot een bijdrage van 107,5 miljoen euro door stad Antwerpen (prijspeil 2017). Deze deelopdracht maakt geen deel uit van de stedelijke bijdrage aan het Overkappingsfonds, maar wordt, gezien de aanleiding van de studie een stedelijk onderzoek betreft, louter voor rekening van de stad uitgevoerd.


Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring
2LMS010102M01736 - SWOU12593 Emiel Vloorsstraat, Generaal Armstrongweg, Jan De Voslei, Kolonel Silvertopstraat, Singel (Ringpark Zuid)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de gunning van de haalbaarheidsstudie voor een mobiliteitsconcept voor de definitieve ontsluiting van het campusgebied Kiel, goed. De opdracht wordt uitgevoerd door Tractebel Engineering nv, Simon Bolivarlaan 34-36 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0412.639.681, voor 178.756,20 EUR (inclusief btw).

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

haalbaarheidsstudie mobiliteitsconcept
(periode 2024)


Tractebel Engineering nv
Simon Bolivarlaan 34-36
1000 Brussel

Ondernemingsnummer 0412.639.681
Rekeningnummer: BE74 3751 0084 3707

178.756,20 EUR (inclusief btw)
budgetplaats: 5153500000
budgetpositie: 224
functiegebied: 2LMS010102M01736
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:2SA020200
budgetperiode: 2400
4005597640