Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023130316 |
Gegevens van de aanvrager: | VLGEWGEM Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen |
Gegevens van de exploitant: | VLGEWGEM Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn (0242069537) met als adres Motstraat 20 te 2800 Mechelen |
Ligging van het project: | Tjalkstraat 4-8 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nrs. 2115P2, 2115L2, 2115S2 en 2115T2 |
waarvan: |
|
- 20200116-0064 | afdeling 7 sectie G nr. 2115P2 (De Lijn Tjalkstraat) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het deels slopen van een gebouw en het bijwerken van de buitenschil van het overgebleven gedeelte van het gebouw, het bouwen van enkele bijgebouwen, het opbreken van de bestaande verharding, het aanleggen van een vloeistofdichte piste met een wadi en het uitbreiden van de bestaande stelplaats van 25 naar 35 plaatsen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 12/11/2022: vergunning (OMV_2022035792) voor het bouwen en exploiteren van 2 tijdelijke waterzuiveringsinstallaties met bijhorende persleidingen voor de verwijdering van PFAS-componenten en het bijstellen van lozingsvoorwaarden;
- 23/10/2021: vergunning (OMV_2021035436) voor het uitvoeren van infrastructuurwerken met betrekking tot de Oosterweelverbinding (rechter Scheldeoever);
- 20/11/2020: vergunning (OMV_2020034861) voor het bouwen en de exploitatie van de Oosterweelverbinding;
- op 16 juni 2006 heeft de Vlaamse regering het GRUP ‘Oosterweelverbinding’ definitief vastgesteld;
- 26/04/2004: vergunning (2004568) voor het uitbreiden wegverharding parkeerplaatsen voor autobussen en personenwagens met inbegrip rioleringswerken;
- 26/04/2001: vergunning (20002746) voor het saneren van stelplaats (in functie van milieunormering) + uitbreiden van werkplaats en renoveren van exploitatiecentrum;
- 01/08/1967: vergunning (196780262) voor bureelcomplex - 1.8.1967.
Vergunde toestand
- functie: stelplaats voor bussen met bijhorend kantoorgebouw en werkplaats (industrie en bedrijvigheid);
- bouwvolume: kantoorgebouw en werkplaats 1 aaneengesloten bouwvolume met plat dak:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Bestaande vergunde toestand
- functie: idem vergunde toestand;
- bouwvolume: idem vergunde toestand uitgezonderd:
- gevelafwerking: idem vergunde toestand uitgezonderd:
- inrichting idem vergunde toestand uitgezonderd:
Nieuwe toestand
- functie: stelplaats voor bussen (industrie en bedrijvigheid);
- bouwvolume:
- gevelafwerking: idem vergunde toestand uitgezonderd:
- inrichting: overeenkomstig bestaande toestand uitgezonderd:
Inhoud van de aanvraag
- grotendeels slopen van het bestaand gebouw van het onderhoudscentrum;
- het gedeelte van het aangrenzende kantoorgebouw blijft behouden;
- aanleggen van vloeistofdichte verharding;
- het bouwen van een motostalling;
- het bouwen van een fietsenstalling;
- het bouwen van een vrijstaande berging;
- het wijzigen van het reliëf ten gevolge van de aanleg van een wadi;
- het plaatsen van een 2,30 m hoge omheining ter afsluiting van de site.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 22 juni 2000 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen aan Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn een milieuvergunning klasse 1 voor de verdere exploitatie van een stelplaats voor bussen (MLAV1/00-84). Nadien werd hierop nog een uitbreiding vergund (MLVER/04-39). Deze vergunning was geldig tot 22 juni 2020. Op 12 juni 2020 verleende het college aan Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn een omgevingsvergunning van onbepaalde duur voor de verdere exploitatie van deze stelplaats (OMV_2020005885).
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat de uitbreiding van de bestaande stelplaats.
Aangevraagde rubriek(en)
Aangevraagde rubriek(en) De Lijn Tjlakstraat
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
15.1.2° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | +10 voertuigen |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 16 november 2023 | 22 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Aquafin | 16 november 2023 | 5 februari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (B.A.M.) | 16 november 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Elia Contact Center Noord | 16 november 2023 | 22 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 16 november 2023 | 11 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA) | 16 november 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 16 november 2023 | 29 november 2023 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 16 november 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 16 november 2023 | 30 november 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit/ Oosterweelverbinding | 16 november 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 16 november 2023 | 17 januari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de Bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans 1 keer op 1.000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 11/03/2023.
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat de beperkte afbraak van een deel van een gebouw, de herinrichting van de parkings, de aanleg van een wadi en enkele kleine renovaties.
De aanvraag past binnen de beleidsvisie ruimtelijke economie inzonderheid verweving van functies. Openbaar vervoer functies dienen best verweven voorzien te worden.
Voor het dossier wordt door de dienst OS/BI een gunstig advies gegeven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Een voormalig onderhoudsgebouw van De Lijn staat leeg en wordt gedeeltelijk gesloopt.
De zone welke vrijkomt na de sloop van het gebouw, zal voorzien worden van een vloeistofdichte piste. Deze vloeistofdichte piste zal dienst doen als stelplaats voor de bussen van De Lijn. Hierop zullen in totaal 35 bussen kunnen worden gestald.
Verder worden op het terrein een motostalling, een fietsenberging en een vrijstaande berging geplaatst.
Het slopen van een deel van het onderhoudsgebouw en de plaatsing van de verschillende bergingen zijn niet storend voor de goede ruimtelijke ordening en kunnen gunstig beoordeeld worden.
Archeologische aspecten
Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen buiten een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte boven de 3.000 m² (40.642 m²) en een ingreep in de bodem boven 1.000 m² (circa 2.488 m²). De aanvrager is publiekrechtelijk. Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd opgemaakt door RAAP en waarvan akte door het Agentschap Onroerend Erfgoed op 11 maart 2023 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/25232). Er werd geen programma van maatregelen opgemaakt.
Visueel-vormelijke elementen
De wijzigingen aan de gevels beperken zich tot het aanpassen van enkele raamopeningen in functie van de interne herindeling van het pand. Deze aanpassingen zijn visueel inpasbaar in de omgeving.
Hinderaspecten – gebruiksgenot – wooncomfort – veiligheid in het algemeen
Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
De aanvraag betreft de bouw van een energiecentrale.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Een bestaand gebouw wordt gesloopt. Op deze locatie komen bijkomende plaatsen om bussen te stallen. De bestaande werking van de stelplaats blijft gelijk. Er is geen uitbreiding of functiewijziging.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Aangezien de werkelijke parkeerbehoefte 0 bedraagt, dienen ook geen parkeerplaatsen gerealiseerd te worden.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 – 0 = 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing. |
Fietsvoorzieningen
Er werd een fietsenstalling ingericht voor 12 fietsen. De fietsenstalling is overdekt.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Momenteel zijn de activiteiten van De Lijn op de stelplaats aan de Tjalkstraat beperkt tot rijschoolactiviteiten. Hiervoor worden ter plaatse een aantal bussen gestald. Enkele van de aanwezige kantoorruimtes worden gebruikt als leslokaal en refter. Een deel van het perceel werd door Lantis ingenomen als werfzone voor het Oosterweelproject.
Door middel van voorliggende aanvraag wenst De Lijn het aantal bussen ter plaatse te verhogen van 25 naar 35. De vloeistofdichte piste wordt hiervoor uitgebreid. Met deze aanvraag wordt de vergunning van deze stelplaats opnieuw een klasse 2 vergunning in plaats van de lopende melding (klasse 3). De transformator en de stookinstallatie zijn niet meer van toepassing. Het lozen van bedrijfsafvalwater, het wassen van voertuigen en de airconditioningsinstallaties blijven ongewijzigd.
Het bedrijfsafvalwater is afkomstig van het wassen van de voertuigen. Het hemelwater dat op de vloeistofdichte piste waar de bussen geparkeerd staan, terecht komt, wordt niet (meer) aanzien als bedrijfsafvalwater. Dit werd bevestigd door VMM dienst Afvalwater en Lucht.
Om tegemoet te komen aan de hemelwatertoets wordt een WADI gerealiseerd op het terrein van De Lijn. Het hemelwater dat op de parking terechtkomt, zal hierlangs infiltreren. De overloop wordt aangesloten op het rioleringsnet in de straat. Als extra beveiliging wordt een KWS-afscheider met coalescentiefilter geplaatst.
Het af- en aanrijden van de bussen van en naar de stelplaats gebeurt momenteel via de Vaartkaai en Tjalkstraat. In de toekomst zal de werfzone die door Lantis gebruikt wordt, waarschijnlijk uitbreiden waardoor de bussen enkel nog de Tjalkstraat zullen kunnen gebruiken. Volgens het aanvraagdossier zijn de Vaartkaai en de Tjalkstraat net zoals de ruime omgeving van het projectgebied, voorzien op de passage van autobussen.
De vergunningverlenende overheid is verplicht om een advies in te winnen bij het Agentschap Onroerend Erfgoed als de vergunningsaanvraag betrekking heeft op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan een beschermde archeologische site, een beschermd monument, een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht (decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed artikel 6.4.4§3). Dat is hier niet het geval.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De aandachtspunten in het bijgevoegde advies van het Agentschap Wegen en Verkeer worden nagekomen.
3. De veiligheidsvoorschriften en voorwaarden vermeld in het bijgevoegde advies van Elia moeten worden nagekomen.
4. Het advies van Aquafin dient nageleefd te worden.
5. Het advies van Elia dient nageleefd te worden.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
15.1.2° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | +10 voertuigen |
Gecoördineerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.4.1°a) | het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II; | 0,28 m³/uur |
15.1.2° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | 35 voertuigen |
15.4.2°a) | niet-huishoudelijke inrichtingen voor het wassen van minder dan 10 motorvoertuigen en hun aanhangwagens per dag, volledig of gedeeltelijk gelegen in een ander gebied dan industriegebied; | 6 motorvoertuigen en hun aanhangwagens/dag |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 78,04 kW |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 30 september 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 16 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | 26 november 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 25 december 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 29 februari 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 30 maart 2024 |
Verslag GOA | 29 februari 2024 |
Naam GOA | Bieke Geypens en Axel Devroe |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
26 november 2023 | 25 december 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De aandachtspunten in het bijgevoegde advies van het Agentschap Wegen en Verkeer worden nagekomen.
3. De veiligheidsvoorschriften en voorwaarden vermeld in het bijgevoegde advies van Elia moeten worden nagekomen.
4. Het advies van Aquafin dient nageleefd te worden.
5. Het advies van Elia dient nageleefd te worden.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.4.1°a) | het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II; | 0,28 m³/uur |
15.1.2° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | 35 |
15.4.2°a) | niet-huishoudelijke inrichtingen voor het wassen van minder dan 10 motorvoertuigen en hun aanhangwagens per dag, volledig of gedeeltelijk gelegen in een ander gebied dan industriegebied; | 6 |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 78,04 kW |