Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Adviezen | Digitale bevraging bewoners | 01 februari 2023 | - |
Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 26 juni 2023 | - | |
Projectdefinitie en concept
| Goedkeuring districtscollege Borgerhout | 20 februari 2024 | 31 |
De Terlostraat is verouderd, de voetpaden en rijweg zijn in slechte staat en aan vernieuwing toe.
Tegelijkertijd is de rijweg overgedimensioneerd en staat er weinig tot geen groen, daarom wordt de straat heraangelegd.
Ambitie
Het realiseren van een groene, aangename woonstraat met aandacht voor maximale verkeersveiligheid, een verhoogde beeldkwaliteit en een duurzame inrichting.
Op 20 februari 2024 (jaarnummer 31) keurde het districtscollege Borgerhout de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken in de Terlostraat goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd .
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Terlostraat is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd.
Afbakening projectgebied:
Het projectgebied ligt tussen de Borsbeekstraat en het Terloplein, met een onderbreking ter hoogte van de Florastraat, dit kruispunt is reeds recent heraangelegd.
De totale oppervlakte van het projectgebied bedraagt ongeveer 2500 m².
Optimalisatie rijweg:
Gevarieerde groenstructuur:
Verblijven en passeren:
Verlichting:
De bestaande armaturen zijn vernieuwd volgens lichtplan: gevelarmatuur op de scheidingen van gebouwen, geschrankt, 3000K, CE4, Type Luma, 6,3m hoog, om de +/- 25-30m.
Mobiliteitsvoorwaarden
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een neutrale parkeerbalans met 26 parkeerplaatsen.
Fietsbalans
Het concept resulteert in een positieve fietsbalans. Er zijn 10 nieuwe fietsbeugels voorzien. De bestaande bakfietsstalling is behouden.
Bomenbalans
De projectdefinitie heeft een sterk positieve invloed op de bomenbalans. Zowel het aantal bomen als het toekomstige kruinvolume nemen toe. Er worden in het concept 11 nieuwe bomen voorzien. Drie bomen blijven behouden, drie bomen worden gerooid. Alle bomen krijgen ondergronds meer wortelruimte.
Een uitgebreide bevraging bij de bewoners van de straat liep op 1 februari 2023, enkele resultaten:
Het budget zal voorzien worden door het district Borgerhout op 50325000/2BOR010301M01254/SUB_NR /INTERN /2BO090200/224/2500.
Het coördinatieoverleg openbaar domein (zitting van 26 juni 2023) geeft gunstig advies op de projectdefinitie en concept op voorwaarden dat:
Bovenstaande vragen en opmerkingen worden meegenomen en verder uitgewerkt in de volgende fase.
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (26 juni 2023) voor de wegeniswerken in de Terlostraat, district Borgerhout.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.