Terug
Gepubliceerd op 11/03/2024

2024_CBS_02072 - District Borgerhout. Terlostraat. Wegeniswerken - SWOU12206. Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02072 - District Borgerhout. Terlostraat. Wegeniswerken - SWOU12206. Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2024_CBS_02072 - District Borgerhout. Terlostraat. Wegeniswerken - SWOU12206. Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Fase

Actie

Datum

Jaarnummer

Adviezen

Digitale bevraging bewoners

01 februari 2023

-

Coördinatieoverleg Openbaar Domein
26 juni 2023
-
Projectdefinitie en concept
Goedkeuring districtscollege Borgerhout
20 februari 202431

De Terlostraat is verouderd, de voetpaden en rijweg zijn in slechte staat en aan vernieuwing toe.  

Tegelijkertijd is de rijweg overgedimensioneerd en staat er weinig tot geen groen, daarom wordt de straat heraangelegd.

Ambitie

Het realiseren van een groene, aangename woonstraat met aandacht voor maximale verkeersveiligheid, een verhoogde beeldkwaliteit en een duurzame inrichting.

Op 20 februari 2024 (jaarnummer 31) keurde het districtscollege Borgerhout de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken in de Terlostraat goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd .

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Terlostraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd. 

Afbakening projectgebied:

Het projectgebied ligt tussen de Borsbeekstraat en het Terloplein, met een onderbreking ter hoogte van de Florastraat, dit kruispunt is reeds recent heraangelegd. 

De totale oppervlakte van het projectgebied bedraagt ongeveer 2500 m².

 Optimalisatie rijweg:

  • Het projectgebied bestaat uit een smaller profiel aan de Borsbeekstraat en een breder profiel aan de kant van het Terloplein.
  • In het smalle stuk is de rijweg op 4.65 m gebracht. De voetpaden zijn verbreed tot 2 m. Parkeren gebeurt aan de kant van de oneven huisnummers, dit is omgewisseld naar de andere kant. Op deze manier sluit het parkeren aan op het recent aangelegde kruispunt met verkeersplateau aan de Florastraat. 
  • In het brede stuk straat is de rijweg op 4.80m gebracht en maximaal naar de kant van de even huisnummers opgeschoven. Hierdoor komt ruimte vrij voor de aanleg van een brede groenstrook aan de overkant, grote bomen kunnen op die manier schaduw creëren aan de zonzijde van de straat. De voetpaden zijn aan de kant van de groenstrook 2m breed, aan de overzijde iets breder, variërend met een minimum van 2.10m. Er kan aan beide zijden geparkeerd worden. Ter hoogte van huisnummer 69 is een mindervalidenplaats voorzien. 
  • Op de straathoeken zijn voetpaduitstulpingen voorzien, zodat het oversteken veilig via logische looplijnen kan gebeuren. 
  • Verspreid over het projectgebied zijn 10 nieuwe fietsbeugels voorzien. De bakfietsstalling aan de Borsbeekstraat is behouden aan de overzijde van de straat. 

 Gevarieerde groenstructuur:

  • Er is bij de heraanleg van de straat maximaal ingezet op vergroening en het creëren van een mooi groenvolume.
  • In het smalle deel van het projectgebied is de ruimte beperkt. Hier is gekozen voor het inrichten van 3 extra boomvakken met kleine bomen in de parkeerstrook. Door het wisselen van kant van de parkeerstrook zal 1 jonge boom op het kruispunt met de Borsbeekstraat gerooid worden. 
  • In het brede stuk straat zijn aan één kant boomvakken in de parkeerstrook voorzien met kleine bomen. Aan de andere is een brede groenstrook ingericht. De inplanting van de bomen gebeurt er afwisselend in de groenstrook en in de parkeerstrook. Hierdoor kan speels gevarieerd worden tussen grote en kleinere boomsoorten. Door de wortelruimte van de bomen te optimaliseren kunnen ze mooi uitgroeien. Voor de heraanleg van dit deel van het projectgebied worden 2 bomen gerooid. 
  • De groenstrook bestaat uit gewild gras (3m breed), aangevuld met bomen en (solitaire) heesters, die een interessant en aantrekkelijk groenbeeld te vormen. Een aangepaste beplantingskeuze kan de biodiversiteit en de aantrekkelijkheid en de beleving van de seizoenen binnen het projectgebied positief beïnvloeden. 
  • Er wordt ingezet op maximale waterinfiltratie en buffering ter plaatse, door de hoeveelheid verharding te reduceren en door af te wateren naar de groenvakken. De realisatie van de groenstrook zorgt voor extra waterdoorlatende oppervlakte, dit helpt mee om het projectgebied te beschermen tegen wateroverlast. 

 Verblijven en passeren:

  • De brede groenstrook brengt koelte in de straat en zorgt voor schaduwplekken. Om hier optimaal van te kunnen gebruikmaken, zijn hier en daar zitbanken voorzien. 
  • Door de ligging van de straat op een speelroute is er voor gekozen om spelelementen toe te voegen. Grote rotsblokken verspreid over de groenstrook geven een extra speels accent aan de straat.                                                                                                                                                                                                                                          

Verlichting:

De bestaande armaturen zijn vernieuwd volgens lichtplan: gevelarmatuur op de scheidingen van gebouwen, geschrankt, 3000K, CE4, Type Luma, 6,3m hoog, om de +/- 25-30m.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • Markeringen (zebrapaden): behouden op kruispunt met Florastraat (schoolomgeving)
  • Snelheidsregime: 30 km/u
  • Snelheidsremmers op regelmatige afstand voorzien
  • Voorrangsregeling: voorrang aan rechts
  • Verkeerssamenstelling (fietspad of gemengd verkeer): gemengd verkeer
  • Parkeerorganisatie: langsparkeren, parkeerverbod aan de even zijde tussen Borsbeekstraat en Florastraat. 
  • Mindervalidenplaats voorzien ter hoogte van huisnummer 69.
  • Rijrichting: dubbel

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een neutrale parkeerbalans met 26 parkeerplaatsen.  

Fietsbalans

Het concept resulteert in een positieve fietsbalans. Er zijn 10 nieuwe fietsbeugels voorzien. De bestaande bakfietsstalling is behouden.

Bomenbalans

De projectdefinitie heeft een sterk positieve invloed op de bomenbalans. Zowel het aantal bomen als het toekomstige kruinvolume nemen toe. Er worden in het concept 11 nieuwe bomen voorzien. Drie bomen blijven behouden, drie bomen worden gerooid. Alle bomen krijgen ondergronds meer wortelruimte.

Inspraak

Een uitgebreide bevraging bij de bewoners van de straat liep op 1 februari 2023, enkele resultaten:

  • Het is een levendige buurt met goed burencontact;
  • Brede straat met ruimtegevoel;
  • Weinig groen;
  • Smalle voetpaden (in het stuk aan de Borsbeekstraat);
  • Snel rijdend doorgaand verkeer;
  • Moeilijk parkeren;
  • Weinig fietsbeugels;
  • Geluidsoverlast;
  • Beperkte mogelijkheden om te spelen op straat.

Algemene financiële opmerkingen

Het budget zal voorzien worden door het district Borgerhout op 50325000/2BOR010301M01254/SUB_NR /INTERN /2BO090200/224/2500.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein (zitting van 26 juni 2023) geeft gunstig advies op de projectdefinitie en concept op voorwaarden dat:

  • onderzocht wordt of in het kader van de realisatie van de groene nerven een (woon)erfstructuur voor Terlostraat haalbaar is, en indien nodig een aangepast concept opnieuw ter advies voorgelegd wordt aan het COD;
    • de inrichting van de straat als woonerf is onderzocht, maar niet weerhouden
  • in functie van de minimum voetpadbreedte, waar nodig, bestaande nutskasten geherlokaliseerd worden. 
  • extra fietsenstalling voorzien wordt en onderzocht wordt of zitgelegenheden voorzien kunnen worden;
  • het type speelaanleiding, alsook de inplanting ervan wordt herbekeken en verder uitgewerkt wordt in overleg met TV/Sport en Jeugd
  • voldoende ondergronds doorwortelbaar volume wordt voorzien voor de bomen;
  • onderzocht wordt waar plantvakbescherming aan de parkeerstroken voorzien moeten worden om foutparkeren te ontmoedigen;
  • rekening wordt gehouden met het nieuw bouwproject “Fabiola”;
  • onderzocht wordt in functie van maximale infiltratie een bufferzone met zichtbaar water in het ontwerp geïntegreerd kan worden.    

Bovenstaande vragen en opmerkingen worden meegenomen en verder uitgewerkt in de volgende fase.

 

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
2BOR0103 - Elke bezoeker en bewoner vindt Borgerhout duurzaam, groen en proper
2BOR010301 - We zorgen voor de (her)inrichting van straten en pleinen, en voor voldoende veilige en toegankelijke voet- en fietspaden en oversteekplaatsen.
2BOR010301M01254 - SWOU12206 Terlostraat (Heraanleg straat met extra groen)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (26 juni 2023) voor de wegeniswerken in de Terlostraat, district Borgerhout.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240129_12206_PD_PRES_CB_DEF.pdf