Terug
Gepubliceerd op 11/03/2024

2024_CBS_01911 - Omgevingsvergunning - OMV_2023097397. Boomsesteenweg 119. District Wilrijk - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 08/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01911 - Omgevingsvergunning - OMV_2023097397. Boomsesteenweg 119. District Wilrijk - Weigering 2024_CBS_01911 - Omgevingsvergunning - OMV_2023097397. Boomsesteenweg 119. District Wilrijk - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023097397

Gegevens van de aanvrager:

de heer Eddy Veldeman met als adres Boomsesteenweg 119 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Boomsesteenweg 119 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 43 sectie A nr. 169E7

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een veranda, slopen van een bijgebouw en het bouwen van een nieuwe berging

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden;

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • ééngezinswoning met een kleine berging in de achtertuin;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met een plat dak;
  • 20.4 m bouwdiepte/10.46 m hoog;
  • gesloten bebouwing;

-          gevelafwerking:

  • de achtergevel is bekleed met witte bepleistering;
  • het schrijnwerk aan de achtergevel is donkergrijs aluminium;

-          inrichting:

  • het perceel omvat een gesloten eengezinswoning waarvan de voorgevel grenst aan het openbaar domein;
  • er is een achterliggende tuin van 18.91m diep en 6m breed;
  • achteraan het perceel is er een bijgebouw van 2.8 m diep, 6m breed en 2.34 m hoog geplaatst tot tegen de achter-, linker en rechter perceelsgrens;

 

Bestaande toestand

-          De bestaande toestand wijkt af van de vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • eengezinswoning met een berging in de achtertuin;

 

-          bouwvolume woning:

  • 3 bouwlagen met een plat dak;
  • gesloten bebouwing;
  • 23.79 m bouwdiepte/10.46 m hoog;
  • er is een veranda gelegen ter hoogte van het eerste verdiep aan de achtergevel;
  • de veranda bereikt een hoogte van 7.68 m ten opzichte van de begane grond;
  • achter de veranda ligt een terras op een hoogte van 3.95 m
  • aan de rechterzijde van de achtergevel bevindt zich een trap van het terras naar de achtertuin;

-          gevelafwerking woning:

  • de achtergevel is bekleed met witte bepleistering;
  • het schrijnwerk aan de achtergevel is donkergrijs aluminium voor de ramen en deuren;
  • het schrijnwerk van de veranda is in groen aluminium;
  • het terras op de 1e verdieping achter de veranda bestaat uit een staalconstructie met houten balustrades;
  • de trap is vervaardigd uit metaal:

 

-          bouwvolume berging:

  • 1 bouwlaag met een plat dak;
  • 15.2 m bouwdiepte/5.5m hoog;
  • bebouwd tot tegen de linker-, rechter- en achterperceelsgrens;
  • de berging is alleen verbonden met een gebouw aan de achterzijde van het perceel;

-          gevelafwerking berging:

  • de gevels zijn vervaardigd uit donkergrijze geïsoleerde sandwichpanelen;
  • het schrijnwerk is in wit aluminium;
  • alleen aan de voorgevel zijn er gevelopeningen, namelijk een raam en een deur;

 

-          inrichting:

  • het perceel omvat een gesloten eengezinswoning waarvan de voorgevel grenst aan het openbaar domein;
  • er is een achterliggende kleine tuin van 3.39 m diep en 6m breed;
  • achter de tuin is er de grote berging.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume op de 1e verdieping aan de achtergevel;

-          slopen van een tuinberging;

-          bouwen van een nieuwe berging in de achtertuin;

-          wijzigen van de scheimuren;

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

17 oktober 2023

22 november 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

17 oktober 2023

30 oktober 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). 

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 3 Heistraat en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 29 juni 1992. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone f voor woningen en openbare weg.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend(e) punt(en):

-          De bouwdiepte van de eerste verdieping mag een maximale diepte van 15 m bedragen. In de nieuwe toestand bedraagt dit 20,74 m.

-          De bouwhoogte van bijgebouwen in tuinzone op minder dan 3 m van de perceelsgrens mag maximaal 3 m ten opzichte van het voetpad bedragen. De berging in de aanvraag heeft een hoogte van 5,5 m.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.


Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 27 Open ruimte:
    • §1 Minimaal 20 % van het perceel dient op het niveau van het maaiveld onbebouwd te blijven. In de aanvraag is dit slechts 15 %;
    • §2 De achtertuin is bijna volledig volgebouwd en wordt dus niet zoveel mogelijk als onverharde ruimte ingericht;
    • §3 De berging (91,22 m²) is groter dan 1/3 van de totale tuinoppervlakte (112 m²);
  • artikel 34 stabiliteit en scheidingsmuren:
    • §3 Ter hoogte van de veranda op de 1e verdieping hebben de scheimuren geen opstand van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak;
    • §4 Ter hoogte van de veranda op de 1e verdieping bestaan de scheimuren niet uit een massief materiaal en hebben ze geen dikte van minstens 0,18 m.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat de uitbreiding van het volume op de 1e verdieping, het toevoegen van een terras op de 1e verdieping met trap naar de tuin en het vervangen van een kleine tuinberging door een nieuwe, grote berging.

 

De woning telt 3 bouwlagen onder een plat dak. In de vergunde toestand heeft het pand een gelijkvloerse bouwdiepte van circa 20,4 m. Het gelijkvloers is ingevuld met een inkomhal, een trappenhal en een ruime garage. Op de 1e verdieping bevinden zich de leefruimten met een vergunde bouwdiepte van circa 17 m. Het nachtgedeelte van de woning bevindt zich op de 2e verdieping, die een vergunde bouwdiepte heeft van circa 10 m aan de linkerzijde en circa 17 m aan de rechterzijde.

 

Op de 1e verdieping wordt de woning uitgebreid met een veranda met een bouwdiepte van circa 4,3 m, wat resulteert in een totale bouwdiepte van circa 21,3 m. Deze bouwdiepte wijkt af van de bepalingen van het BPA dat stelt dat de bouwdiepte op de 1e verdieping maximaal 15 m mag bedragen. Achter deze veranda wordt nog een perceelsbreed terras toegevoegd. Aangezien de gelijkvloerse verdieping minder diep komt, worden dit terras en een deel van de veranda uitkragend gerealiseerd.

 

In de tuinzone wordt een tuinberging van circa 17 m2 achteraan het perceel afgebroken en vervangen door een berging met een oppervlakte van circa 91 m2. De hoogte van deze berging bedraagt 5,5 m, wat afwijkt van het BPA dat voor bijgebouwen op minder dan 3 m van de perceelsgrenzen een maximumhoogte van 3 m ten opzichte van het voetpad oplegt. Het oprichten van dergelijk volume op de achterzijde van het perceel creëert hinder en schaduwvorming voor de naastgelegen tuinzones.

 

De achtertuin wordt bijna volledig volgebouwd, wat nefast is voor de woonkwaliteit van de bewoners en naaste buren en strijdig met artikel 27 van de bouwcode. Slechts circa 15 % van het perceel is op het maaiveld onbebouwd, wat te weinig is.

 

De aanvraag voldoet hierdoor niet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid. Er wordt geadviseerd de aanvraag te weigeren.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag omvat geen wijzigingen aan de voorgevel en de geveltekening van de voorgevel werd ook niet toegevoegd aan de ingediende plannenset, noch in de vergunde toestand noch in de nieuwe toestand. Via Google Streetview is echter te zien dat er tussen april 2021 en juli 2022 voorgevelwijzigingen zijn doorgevoerd. Zo werd de kroonlijst aangepast en de baksteen en natuursteen bekleed met een lichtgrijze crepi. Deze werken zijn vergunningsplichtig, maar werden niet opgenomen in de aanvraag.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het terras op de 1e verdieping en de bijhorende trap naar de tuin voldoen niet aan de wetgeving rond lichten en zichten. Het terras is perceelsbreed met rondom een borstwering van circa 1,20 m hoog en creëert een onaanvaardbare inkijk op de naastliggende percelen. De trap is op slechts 30 cm van de rechterperceelsgrens geplaatst, waardoor er vanop de trap ook een onaanvaardbare inkijk op het perceel van de rechter aanpaler ontstaat.

 

Ter hoogte van de veranda op de 1e verdieping voldoen de scheimuren aan weerszijden niet aan artikel 34 van de bouwcode. De veranda is tot op de perceelsgrenzen gebouwd, waardoor de scheimuren bestaan uit de structuur van de veranda met dichte panelen. Scheimuren dienen echter draagkrachtig te zijn en voldoende brandweerstand te hebben. De voorgestelde uitvoering is daarom niet aanvaardbaar.

 

Omwille van de voorgenoemde strijdigheden met het BPA en de bouwcode, de goede ruimtelijke ordening en de hinderaspecten voor de naastgelegen percelen dient de aanvraag te worden geweigerd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

17 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

26 oktober 2023

Einde openbaar onderzoek

24 november 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

30 januari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

29 april 2024

Verslag GOA

27 februari 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

26 oktober 2023

24 november 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.