Terug
Gepubliceerd op 11/03/2024

2024_CBS_01902 - Omgevingsvergunning - OMV_2023161108. Molenaarstraat 29. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01902 - Omgevingsvergunning - OMV_2023161108. Molenaarstraat 29. District Ekeren - Goedkeuring 2024_CBS_01902 - Omgevingsvergunning - OMV_2023161108. Molenaarstraat 29. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023161108

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jan Van Houdt met als adres Molenaarstraat 29 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Ligging van het project:

Molenaarstraat 29 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 506P

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van 2 dakkapellen bij een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          02/06/2023: voorwaardelijke vergunning (OMV_2023012434) voor het isoleren en afwerken (door middel van pleister) van de voorgevel;

-          23/05/1933: toelating (802#3273) voor het bouwen van 2 woningen.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

Toestand bij inwerkingtreding van het gewestplan Antwerpen:

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 2 bouwlagen onder zadeldak; 
  • aanbouw aan rechterzijde van 2 bouwlagen onder plat dak en aan linkerzijde van 1 bouwlaag onder glazen dak;
  • totale bouwdiepte van 11,20 m;

-          voorgevelafwerking:

  • geïsoleerd en afgewerkt in crèmekleurige bepleistering;
  • plint in blauwe hardsteen;
  • buitenschrijnwerk in blauwe P.V.C.;
  • dorpels in blauwe hardsteen.

 

Bestaande toestand

-          conform vergund geachte toestand, afgezien van:

-          bouwvolume:

  • extra gelijkvloerse aanbouw over volledige perceelsbreedte achter keuken/leefruimte (met daarin bergruimte), met een totale bouwdiepte van 13,70 m tot gevolg;

-          voorgevelafwerking:

  • in witte kleur afgewerkte voorgevelbepleistering;

-          inrichting:

  • terras aan achtergevel, van 7,40 m2;
  • geheel verharde achtertuin, afgewerkt in kunstgras;
  • tuinhuis, tegen achterste en rechter perceelsgrens aan, van 6,44 m2.

 

Nieuwe toestand

-          conform bestaande toestand, dus mits regularisatie van gelijkvloerse uitbreiding, verharde achtertuin en tuinhuis, en met bijkomend:

-          bouwvolume:

  • bij te bouwen dakkapellen, in zowel voorste als achterste dakvlak;

-          gevelafwerking:

  • dakkapellen afgewerkt in trespa-gevelbekleding in witte kleur en met schrijnwerk in wit P.V.C.

 

Inhoud van de aanvraag

-          het plaatsen van 2 dakkapellen in voorste en achterste dakvlak van een eengezinswoning;

-          het regulariseren van het beperkt uitbreiden van het gelijkvloerse bouwvolume, het verharden van de achtertuin en van het plaatsen van een tuinhuis; 

-          het wijzigen van de afwerkingskleur van de voorgevel.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 21 – Minimale hoogte van ruimten: onder schuine daken dient de helft van de netto-oppervlakte van de verblijfsruimte, te meten vanaf 1,80 m, een hoogte te hebben van minstens 2,60 m. Dit is niet het geval voor de nieuwe slaapkamer onder het hellende dak. De hoogte onder de nieuw te voorziene dakkapellen is zelfs beperkt tot slechts 2,11 m;
  • artikel 24 – Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht, waarbij minimaal 10 % van de vloeroppervlakte van de ruimte in kwestie dient voorzien te worden qua glasoppervlakte. In dit geval beschikt de leefruimte/keuken, door de aangebouwde bergruimte achteraan, over slechts ± 1,80 m² aan glas en dit voor een ruimte met een oppervlakte van ongeveer 32 m², hetgeen dus beduidend te weinig is;
  • artikel 27 – Open ruimte: de tuin moet zo maximaal mogelijk als onverharde ruimte worden ingericht, waarbij tuinen tot een oppervlakte van 60 m² (wat hier het geval is) een maximale verharding van 20 m² mogen voorzien. In deze wordt de gehele tuin verhard, door middel van een terras, een tuinberging en de resterende ruimte door middel van kunstgras, waardoor water nergens op natuurlijke wijze in de grond kan dringen;
  • artikel 34 – Stabiliteit en scheidsmuren: nieuwe scheidsmuren, tussen aangrenzende constructies of met een constructie aan louter 1 zijde, dienen te worden uitgevoerd in een massief materiaal en met een dikte van minimaal 18 cm. Het tuinhuis wordt ter hoogte van de rechter perceelsgrens niet tegen dergelijke muur aan voorzien maar louter tegen een dunne betonnen plaatafsluiting.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er zijn onvoldoende gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter het beperkt uitbreiden van een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De voorgestelde volumetrie, tot een gelijkvloerse bouwdiepte van ± 13,70 m en met dakkapellen aan voor- en achterzijde, is zonder meer ruimtelijk aanvaardbaar. Zo is de maatvoering op de onderste bouwlaag in overeenstemming met wat doorgaans wordt gehanteerd voor dit type van bebouwing en blijft er bijkomend meer dan voldoende onbebouwde tuinruimte over om een degelijke woonkwaliteit te garanderen. In dat opzicht is de volumetrie van ook het tuinhuis aanvaardbaar, want in verhouding tot zowel de omvang van de woning als die van de tuin zelf.

Ook de geplande dakkapellen worden gunstig geadviseerd, dit aangezien deze een voldoende ruime afstand respecteren ten aanzien van zowel nok als perceelsgrenzen en als dusdanig voldoende ondergeschikt blijven aan het dak om laatstgenoemde blijvend visueel te ervaren. Aanvullend zijn dergelijke dakkapellen elementen die reeds aanwezig zijn bij meerdere van de gebouwen in dezelfde straat.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De te hanteren materialen, bepleistering, P.V.C.-schrijnwerk en beplating – allen in witte kleur, zijn ontegensprekelijk correct ingepast in de gebouwde context, want zijn aanvaardbaar voor dit type van panden en zijn bovendien reeds voorkomend in het aanwezige straatbeeld.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Om te kunnen voldoen aan de bepalingen van artikel 21 van de Antwerpse bouwcode, inzake minimale vrije plafondhoogte, dienen de geplande dakkapellen in de hoogte te worden verruimd met zo’n 49 cm, zodat de binnenhoogte ervan 2,60 m zal bedragen.

2. Om te kunnen voldoen aan de bepalingen van artikel 24 van de Antwerpse bouwcode, inzake lichtinval en rechtstreeks luchttoevoer, dient de binnenmuur tussen keuken en berging achteraan in zijn geheel te worden verwijderd.

3. Om onderhoudsredenen en om in voorkomend geval te voldoen aan de minimale normen inzake brandveiligheid dient ofwel op de perceelsgrens aan de rechterzijde van het tuinhuis een massieve muur (minimale dikte: 18 cm) te worden opgetrokken, en dit tot een maximale hoogte van 2 m, ofwel dient het tuinhuis zo’n 32 cm te worden opgeschoven naar links, zodat aan beide zijden een voldoende grote ruimte ontstaat, die op een degelijke wijze kan worden in stand gehouden.

4. Om te kunnen voldoen aan de voorschriften van artikel 27 van de Antwerpse bouwcode, dient de achtertuin ongeveer voor de helft onthard te worden, zodat maximaal 20 m² aan verharde oppervlakte (daarin terras en tuinberging meegerekend) in totaliteit resteert.

5. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 januari 2024

Volledig en ontvankelijk

15 februari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

15 april 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

15 mei 2024

Verslag GOA

27 februari 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Om te kunnen voldoen aan de bepalingen van artikel 21 van de Antwerpse bouwcode, inzake minimale vrije plafondhoogte, dienen de geplande dakkapellen in de hoogte te worden verruimd met zo’n 49 cm, zodat de binnenhoogte ervan 2,60 m zal bedragen.

2. Om te kunnen voldoen aan de bepalingen van artikel 24 van de Antwerpse bouwcode, inzake lichtinval en rechtstreeks luchttoevoer, dient de binnenmuur tussen keuken en berging achteraan in zijn geheel te worden verwijderd.

3. Om onderhoudsredenen en om in voorkomend geval te voldoen aan de minimale normen inzake brandveiligheid dient ofwel op de perceelsgrens aan de rechterzijde van het tuinhuis een massieve muur (minimale dikte: 18 cm) te worden opgetrokken, en dit tot een maximale hoogte van 2 m, ofwel dient het tuinhuis zo’n 32 cm te worden opgeschoven naar links, zodat aan beide zijden een voldoende grote ruimte ontstaat, die op een degelijke wijze kan worden in stand gehouden.

4. Om te kunnen voldoen aan de voorschriften van artikel 27 van de Antwerpse bouwcode, dient de achtertuin ongeveer voor de helft onthard te worden, zodat maximaal 20 m² aan verharde oppervlakte (daarin terras en tuinberging meegerekend) in totaliteit resteert.

5. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.