Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023010726 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA DCI met als adres De Keyserlei 25 te 2018 Antwerpen en de heer Peter De Clerck met als adres Botermarkt 12 bus 0102 te 9000 Gent |
Ligging van het project: | De Keyserlei 29 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 8 sectie H nr. 1167N7 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de voorgevel en inkom van een eetcafé |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 16/12/2011: vergunning (3508#5511) voor het aanpassen van voorgevel gelijkvloers;
- 29/04/2011: vergunning (3508#8862) voor gevelwijziging van een horecapand;
- 16/07/1992: vergunning (1992676) voor verbouwing taverne-restaurant.
Vergunde toestand
- functie: horecapand;
- bouwvolume: gesloten bebouwing van 4 bouwlagen onder een zadeldak;
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- functie: conform de vergunde toestand;
- bouwvolume: conform de vergunde toestand;
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- functie: ongewijzigd;
- bouwvolume: ongewijzigd;
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de gelijkvloerse gevelpui;
- de bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 23 oktober 2023 | 17 november 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 23 oktober 2023 | 27 oktober 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 23 oktober 2023 | 4 december 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag voor werken aan de gelijkvloerse gevelpui omvat geen functiewijziging. De bestaande reca-functie blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De werken beperken zich tot wijzigingen aan de gelijkvloerse voorgevel. In de bestaande en vergunde toestand springt het gelijkvloerse buitenschrijnwerk terug ten opzichte van de gevellijn waardoor een gevelinsprong aanwezig is. In voorliggende aanvraag wordt door het plaatsen van nieuw buitenschrijnwerk in het gevelvlak, de gevelinsprong gesupprimeerd. Hierdoor vergroot de binnenruimte waardoor de inkomzone en verbruiksruimte kunnen worden geoptimaliseerd.
Visueel-vormelijke elementen
De geplande gevelwerken strekken zich uit over de gelijkvloerse verdieping tot onder de ramen van de eerste verdieping. De bovenliggende geveldelen in wit pleisterwerk maken geen deel uit van de aanvraag.
De voorgevel wordt voorzien van een nieuwe afwerking in donker geschilderd hout met nieuw buitenschrijnwerk in zwart aluminium. Het smeedwerk onder de ramen van de eerste verdieping wordt geschilderd in zwart en goud. Tussen de gevelpui en de bovengevel wordt een zwarte uitvouwbare zonneluifel met daarop zaakgebonden publiciteit geplaatst.
De geplande werken aan de gevelpui zijn kwalitatief. De zone van de gevel tussen de zonneluifel en de ramen op de eerste verdieping wordt net als de gevelpui uitgevoerd in een donkere kleur. Dit deel van de gevel behoort echter tot de bovengevel. Het donker schilderen van deze zone grijpt in op de beeld- en belevingswaarde van de voorgevel en in het straatbeeld langs de Via Sinjoor. Om die reden wordt als voorwaarde opgelegd om de zone boven de luifel (pleisterwerk + smeedwerk onder de ramen) te behouden in de bestaande witte kleur.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en dient strikt nageleefd te worden.
De nieuwe toegangsdeur aan zowel de linker als de rechter zijde van de voorgevel draaien naar buiten toe open. Dit is strijdig met artikel 14 van de bouwcode omdat de deuren niet enkel als nooddeuren worden gebruikt. Op dit moment bevindt er zich voor het eetcafé een terras op openbaar domein. Wanneer dit terras in de toekomst zou verdwijnen kunnen de deuren voor onveilige situaties zorgen voor passerende voetgangers. Om die reden wordt als voorwaarde voor vergunning opgelegd om de bovenvermelde deuren naar binnen te laten opendraaien. Enkel in geval van nood mogen de deuren opendraaien over openbaar domein, bijvoorbeeld doormiddel van een panieksluiting.
Tot slot wordt opgemerkt dat de aanvraag in strijd is met artikel 18 en artikel 25 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.
Het hoogteverschil tussen de binnen- en buitenruimte bedraagt circa 10 cm en wordt niet overbrugd door middel van een helling, wat in strijd is met artikel 18. Het hoogteverschil van 10 cm is in de bestaand en vergunde toestand echter ook reeds aanwezig tussen de gevelinsprong en het openbaar domein. Het voorzien van een helling boven de bestaande kelder is een grote bouwkundige ingreep die niet in verhouding staat tot de aangevraagde werken. Om die reden kan een afwijking worden toegestaan op basis van artikel 33 van deze verordening.
De nieuwe toegangsdeur tot het gelijkvloers is aan de binnenzijde niet voorzien van een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 50 cm naast de krukzijde, wat in strijd is met artikel 25. Om het gebruiksgemak te waarborgen wordt als voorwaarde voor vergunning opgenomen om de nieuwe toegangsdeur in overeenstemming te brengen met bovenstaand artikel.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 3 augustus 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 23 oktober 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 22 december 2023
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 21 maart 2024 |
Verslag GOA | 27 februari 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.