Terug
Gepubliceerd op 11/03/2024

2024_CBS_01909 - Omgevingsvergunning - OMV_2023151445. Laarsebaan 272. District Merksem - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 08/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01909 - Omgevingsvergunning - OMV_2023151445. Laarsebaan 272. District Merksem - Weigering 2024_CBS_01909 - Omgevingsvergunning - OMV_2023151445. Laarsebaan 272. District Merksem - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023151445

Gegevens van de aanvrager:

de heer Emrano Abazi met als adres Laarsebaan 272 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Laarsebaan 272 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 40 sectie C nr. 118M8

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van het uitbreiden van een eengezinswoning, het plaatsen van terrasoverkapping en het aanleggen van verharding in de achtertuin

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          Lopende omgevingsaanvraag (OMV_2023152549) voor het verharden van de voortuin;

-          14/04/2022: proces-verbaal (11002_2022_15909_VPV) voor werken uitvoeren zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen en meldingsplichtige werken uitvoeren zonder voorafgaandelijke schriftelijke melding aan het college van burgemeester en schepenen;

-          23/03/1959: toelating (103#6433) voor het bouwen van een woning met staatspremie.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met hellend dak; 
  • 9 m bouwdiepte / 10,9 m hoogte;
  • gesloten bebouwing;

-          gevelafwerking:

  • rood gevelmetselwerk, met natuurstenen dorpels en plint;
  • materiaal en kleur schrijnwerk ongekend.
  • dakbedekking in rode gebakken dakpannen

-          Inrichting:

  • voortuin van 28,86 m² waarvan 8,9 m² verhard is;
  • verharding in de voortuin dient als toegangspad tot de voordeur;
  • 103,12 m² open ruimte in de achtertuin;
  • 14,34 m² van de open ruimte in de achtertuin is verhard.

 

Bestaande toestand

-          De bestaande toestand is overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd:

  • de verharding in de voortuin;
  • de verharding in de achtertuin;
  • de uitbouw op het gelijkvloers;
  • de terrasoverkapping in de achtertuin.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte gelijkvloers verdieping 12,24 m;
  • uitbouw van 45 m³;
  • overdekt terras van 2,6 m diep en 2,8 m hoog;

-          gevelafwerking:

  • gevelbekleding in rode baksteen;
  • plint in natuursteen;
  • dakbedekking in zwarte dakleien;
  • aluminium wit schrijnwerk;

-          inrichting:

  • de volledig verharde voortuin;
  • 72,23 m² open ruimte in de achtertuin;
  • 8,13 m² van deze open ruimte is verhard.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          aanleggen van verharding in de achtertuin;

-          plaatsen van een terrasoverkapping;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:

  • Er wordt geen hemelwaterput met een minimum inhoud van 7500 l geplaatst;
  • Er wordt geen infiltratievoorziening met een minimale oppervlakte van 11 m² en minimale buffervolume 4521 l voorzien

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimte:
    De gelijkvloerse uitbreiding heeft maar een vrije hoogte van 2,45 m. Deze dient minimaal 2,6 m te bedragen;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    Zowel de centrale zitruimte, de keuken en de eetkamer hebben onvoldoende toetreding van lichtinval;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    Voor scheidingsmuren geldt dat een opstand van 0,30 meter dient te worden voorzien ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakdeel. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal worden bekleed. Uit de plannen is het onvoldoende duidelijk of deze opstand wordt voorzien volgens de bepalingen van dit artikel;
  • artikel 38 Groendaken:

Nieuwe, platte daken met een oppervlakte van meer dan 20 m², dienen te worden ingericht als groendak. Het platte dak van de gelijkvloerse uitbreiding voldoet hier niet aan.

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Tijdens de behandeling wordt vastgesteld dat op het perceel in de voortuin nog stedenbouwkundige werken zijn uitgevoerd zonder een omgevingsvergunning. Echter zitten deze niet vervat in deze aanvraag, maar maken deel uit van een andere lopende omgevingsaanvraag met dossiernummer OMV_2023152549.

Deze werken worden dan ook uit de vergunning uitgesloten.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.

Het gebouw past in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.

Visueel-vormelijke elementen

Buiten het wijzigen van de raamindeling, worden er geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergunde toestand waardoor het advies inzake visuele-vormelijke elementen gunstig is.

Bodemreliëf

Bij het beoordelen van het dossier en de plannen wordt vastgesteld dat de aanvraag afwijkt van de bepalingen van de verordening hemelwater.
Er wordt geen hemelwaterput met een minimum inhoud van 7500 l geplaatst en er wordt geen infiltratievoorziening met een minimale oppervlakte van 11 m² en minimale buffervolume 4521 l voorzien. Deze zaken worden niet op de plannen weergegeven. Dit is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.
Verder wordt vastgesteld dat de verordening ook foutief ingevuld werd, waardoor het niet duidelijk is met welke cijfers er rekening wordt gehouden.

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Een ruimte die langdurig gebruikt wordt als woonplaats dient voor haar gebruikers en bewoners voldoende kwalitatief te zijn. Voldoende vrije hoogte en voldoende lichtinval garandeert dat elke verblijfsruimte over een minimale kwaliteit beschikt. Dat is niet het geval voor de gelijkvloerse uitbreiding. 
Deze ruimte heeft een vrije hoogte van maar 2,45 m in plaats van de vereiste 2,60 m. Er wordt voldaan niet aan artikel 21 van de bouwcode.

Om hieraan te remediëren en voldoende interne hoogte te realiseren zouden de scheidsmuren opgetrokken moeten worden. Dit is niet mogelijk binnen de lopende procedure.
Door de kleine openingen (raam en deur) in de achtergevel en door het afdak hebben de centrale zitruimte, de keuken en de eetkamer ook niet voldoende daglichttoetreding. Er wordt evenmin voldaan aan artikel 24 van de bouwcode. 
Omwille van deze belangrijke conceptuele tekortkomingen wordt de aanvraag ongunstig geadviseerd.

De afwijking op artikel 38 van de bouwcode – met betrekking tot het niet realiseren van een groendak of het plaatsen van een hemelwaterput – is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar.
Zowel vanuit duurzaamheid als vanuit beeldkwaliteit heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie. Door hun groene karakter zijn ze aangenamer om op te kijken en verhogen ze de biodiversiteit. Omwille van deze positieve effecten is het verplicht om alle platte daken ten minste als extensief groendak aan te leggen. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening en stedenbouwkundige voorschriften.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 november 2023

Volledig en ontvankelijk

8 januari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

8 maart 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

7 april 2024

Verslag GOA

26 februari 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

2

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Werken perceelsgrens: De bezwaarindiener gaat niet akkoord met de aanvraag. De aanvrager heeft, volgens de bezwaarindiener, geen toestemming gevraagd voor het bouwen van de muur op de perceelsgrens. Deze muur verpest dan ook zijn uitzicht van zijn tuin.

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De omgevingsvergunning heeft een zakelijk karakter. Werken die uitgevoerd worden aan de scheidsmuren kunnen slechts uitgevoerd worden, mits de uitdrukkelijke toestemming van beide partijen. Het is de verantwoordelijkheid van de architect om de werken naar behoren op te volgen en van de aannemer op deze volgens de regels van de kunst uit te voeren. De opmerking van de bezwaarindiener kan hierdoor reeds vermeden worden.

 

  1. Scheidsmuur – hinder: Volgens de bezwaarindiener werd er erg onprofessioneel gebouwd, waardoor hij op termijn schade zal krijgen aan zijn keukenmuur. Zo werd onder meer het houtenskelet voor het dak rechtstreeks op de bestaande muren bevestigd zonder rekening te houden met de draagkracht. Dit zal op termijn schade berokkenen aan beide zijde van de muur. Verder werden de bakstenen, volgens de bezwaarindiener, enkel gebruikt voor de scheidingsmuur tussen de leefruimte en het terras. De bezwaarindiener ervaart momenteel veel geluidsoverlast in zijn keuken doordat er geen rekening werd gehouden met de dikte van de muur tussen hen.

Beoordeling: Het bezwaar is deels gegrond. Uit het bezwaar kan worden afgeleid dat de scheidsmuur mogelijks niet voldoet aan artikel 34 van de bouwcode. In voorwaarden bij een eventuele vergunning zal opgelegd moeten worden hier wel aan te voldoen.

Verder heeft de omgevingsvergunning een zakelijk karakter. Werken die uitgevoerd worden aan de scheidsmuren kunnen slechts uitgevoerd worden, mits de uitdrukkelijke toestemming van beide partijen. Het is de verantwoordelijkheid van de architect om de werken naar behoren op te volgen en van de aannemer op deze volgens de regels van de kunst uit te voeren. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.