Terug
Gepubliceerd op 11/03/2024

2024_CBS_01845 - Omgevingsvergunning - OMV_2023147372. Corry Lievensstraat zonder nummer (zn). District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01845 - Omgevingsvergunning - OMV_2023147372. Corry Lievensstraat zonder nummer (zn). District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_01845 - Omgevingsvergunning - OMV_2023147372. Corry Lievensstraat zonder nummer (zn). District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023147372

Gegevens van de aanvrager:

NV REGATTA-L.O. met als adres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

BV Vörtgang (0568507397) met als adres Antoine Coppenslaan 25 bus 15 te 2300 Turnhout

Ligging van het project:

Corry Lievensstraat zn te 2050 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 13 sectie N nr. 204D32

waarvan:

 

-          20231106-0025

afdeling 13 sectie N nr. 204D32 (warmtepompen hoeksteen W7.6)

-          20231117-0050

afdeling 13 sectie N nr. 204D32 (warmtepompen hoeksteen W7.5)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van 2 meergezinswoningen en de exploitatie van warmtepompen (lot 7.5.31 en W7.6.39)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          03/11/2023: vergunning (OMV_2023054057) voor het bouwen van 41 eengezinswoningen;

-          07/04/2023: vergunning (OMV_2022059522) voor het verkavelen van gronden - aanpassen van de contour en/of de voorschriften van loten 4-5, 28, 32-36, 38, 42-43, 45-47, 62-63, 66, 69-70 en 73 binnen Wijk 7 van zone Regatta;

-          08/06/2018: verkavelingsvergunning (AN/2017/V/0025) voor het verkavelen van gronden in 133 kavels voor woningbouw en aanleggen van nieuwe wegen voor het project ‘Regatta’ (wijk 6 en 7).

 

Bestaande toestand

-          braakliggend terrein met werfinrichting;

-          vergunning OMV_2023054057 in uitvoering.

 

Nieuwe toestand

-          hoeksteen 7.5.31 en 7.6.39;

-          functie wonen: 

-          2 meergezinswoningen met elk 8 woonentiteiten;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwhoogte tot maximum 13,42 m;

-          gevelafwerking:

  • hoeksteen 7.5.31:

-          plint en dorpels natuursteen;

-          gevelmetselwerk beige;

-          buitenschrijnwerk aluminium bruingrijs en groengrijs;

  • hoeksteen 7.6.39:

-          plint en dorpels natuursteen;

-          gevelmetselwerk beige-grijs;

-          buitenschrijnwerk aluminium crème en groengrijs.

 

Inhoud van de aanvraag

-          bouwen van 2 meergezinswoningen.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

Het project omvat de exploitatie van warmtepompen bij meersgezinswoningen.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

 Aangevraagde rubriek(en) warmtepompen hoeksteen W7.6
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

64,00 kW

  

Aangevraagde rubriek(en) warmtepompen hoeksteen W7.5
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

64,00 kW

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

28 december 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Fluvius System Operator

28 december 2023

2 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

28 december 2023

24 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Proximus

28 december 2023

16 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

28 december 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

28 december 2023

4 januari 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

28 december 2023

10 januari 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning

28 december 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ Grond- en pandendecreet

28 december 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

28 december 2023

4 januari 2024

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

28 december 2023

8 januari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Galgenweel-Borgerweert, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 mei 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor wonen w (bestemmingszone wijk).

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt in de verkaveling AN/2017/V/0025, goedgekeurd op 8 juni 2018, meer bepaald in lot W7.31 en lot W7.39.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verkavelingsvergunning.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:

  • er wordt gemotiveerd afgeweken van de minimale te plaatsen infiltratievoorziening;
  • de terrassen wateren af naar het groendak.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 24

Bij manueel te bedienen deuren moet de buitenste rand van de vrije en vlakke draairuimte aan de trekzijde van de deur, het draaivlak van de deur raken en moet de buitenste rand van de vrije en vlakke draairuimte aan de duwzijde van de deur, het gesloten deurvlak raken.

De toegangsdeuren tot de appartementen in de gemeenschappelijke hallen liggen zodanig diep dat de buitenste rand van de vrije en vlakke draairuimte niet raakt aan de deur. 

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit). 
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). 

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). 

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen 

De aanvraag betreft een uitvoering van een verkaveling waarvoor een archeologienota werd afgeleverd en waarvan akte werd genomen op 30 juni 2017 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/4000) en een tweede versie voor een bijstelling van de verkaveling. Hiervan werd akte genomen op 22 mei 2020 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/14769). Voor beide archeologienota’s werd geen programma van maatregelen opgesteld. Er werd met andere woorden geen verder archeologisch onderzoek bevolen. 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag maakt deel uit van het stadsontwikkelingsproject Regatta en is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het BPA Galgenweel-Borgerweert en de goedgekeurde verkavelingen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag wordt gesitueerd in Wijk 7 binnen het stadsontwikkelingsproject Regatta. Wijk 7 is één van de 7 bouwblokken die het hart van het stadsontwikkelingsproject vormen. Het centrum van Wijk 7 bevat de appartementen en woningen van het project ‘Castor’. Naar de randen toe situeren zich grondgebonden woningen en twee hoekstenen. Op de hoekstenen na, zijn alle gebouwen in Wijk 7 vergund en (deels) in uitvoering. Voorliggende aanvraag omvat de twee hoekstenen als sluitstuk van de wijk. De twee hoekstenen zijn meergezinsgebouwen met telkens 8 appartementen. De hoekstenen worden uitgewerkt als compacte volumes die aansluiten op de aanpalende eengezinswoningen en zich op de hoeken verhogen met één extra bouwlaag ten opzichte van de eengezinswoningen als accent langs de toegangswegen tot de wijk. 

 

Conform de verkavelingsvoorschriften worden de tuinen die grenzen aan het openbaar domein, omsloten met een bakstenen tuinmuur. De afscheidingen tussen de verschillende tuinen onderling, alsook de afscheidingen tussen de servitudepaden en de private tuinen worden voorzien van een draadafsluiting met groenaanplanting. 

 

Het voorstel is ruimtelijk aanvaardbaar. 

 

Visueel-vormelijke elementen

Op de hoekstenen uit voorliggende aanvraag na, zijn alle gebouwen binnen Wijk 7 vergund. De hoekstenen sluiten hier qua architectuurtaal nauw mee aan. 

 

De beeldkwaliteit van de Regattawijk is een zeer belangrijk aspect van de ontwikkeling van het BPA en de verkaveling. Het project werd voorafgaandelijk aan de aanvraag ter advies voorgelegd aan de Kwaliteitskamer op 26 mei 2023:

Het gevelbeeld oogt momenteel zeer gesloten. De Kwaliteitskamer vraagt om meer transparantie en raamopeningen te voorzien naar de zijde van het openbaar domein. Met betrekking tot de raamopeningen adviseert de Kwaliteitskamer een royaal, dubbel opengaand raam (met raamvleugels van vloer tot plafond) met een Frans balkon in spijlenwerk. Eén juist gekozen opening (met een royale, brede opening) die systematisch herhaald wordt, zou niet enkel het gevelbeeld ten goede komen, maar tevens de interactie binnen-buiten versterken en de leefkwaliteit vergroten. Voor de woningen op de begane grond wordt gevraagd om voldoende woonruimte aan de gevels te voorzien in functie van een levendig gelijkvloers en de slaapkamers iets meer privacy te gunnen. Deze switch biedt tevens opportuniteiten om de gevel op maaiveldniveau meer open te werken dan momenteel het geval is. De grote uitkragende terrassen bieden weinig kwaliteit aan de bewoners en komen het gevelbeeld niet ten goede. De Kwaliteitskamer vraagt om de terrassen inpandig te voorzien of deze achteraan te positioneren.

Tot slot vraagt de Kwaliteitskamer om een royale detaillering na te streven door onder andere het voorzien van massieve dorpels en dakranden en een plint te onderzoeken ter hoogte van de begane grond. Deze plint kan bijvoorbeeld ingezet worden om de gevel meer geleding te geven en kan doorgetrokken worden onder de raamopeningen gelijkvloers die momenteel tot op de grond worden voorzien.”

De suggesties met betrekking tot de raamopeningen en de detaillering werden gedeeltelijk gevolgd. De terrassen werden geherpositioneerd of deels inpandig voorzien. 

De aanvraag kan naar beeldkwaliteit positief beoordeeld worden. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Wat betreft de planvorming merkte de Kwaliteitskamer op dat de oppervlakte van het daggedeelte bij de units niet in verhouding staat tot de oppervlakte van het nachtgedeelte. In de aanvraag wordt hier meer balans in gebracht en wordt een reductie van de gangen bekomen. 

Ook de ramen zijn verbreed, waardoor meer lichtinval bekomen wordt, en voorzien van opengaande vleugels tot op vloerniveau. Het voorgestelde wooncomfort in de aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. 

 

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte. Zij geven gunstig advies: 

De aanvraag bebouwing situeert zich in het goedgekeurde infrastructuurproject (wegen-riolering-nuts). Alle aanpassingen (inritten voor parking, boomvakken, fietsbeugels,…) zullen door de ontwikkelaar op de werfvergadering infrastructuur voorgelegd worden. Alle aanpassingen zullen later in regularisatiedossier doorgegeven worden. Voor uitvoering worden de hoogtepassen door alle betrokken partijen nagekeken en goedgekeurd. Er zal voor dit deelproject advies opgevraagd worden bij de rioleringsbeheerder stad Antwerpen.”

 

De aanvraag wijkt gemotiveerd af van de gewestelijke hemelwaterverordening. Een gezamelijk infiltratiesysteem via wadi’s langs het wegenistracé voor Wijk 7 zorgt ervoor dat er geen individuele infiltratievoorzieningen geplaatst worden. Dit systeem werd vergund in de verkavelingsvergunning (AN/2017/V/0025/2017321). De daken van de hoekstenen worden ingericht als groendaken die afwateren naar een regenwaterput. Per hoeksteen zijn er 6 terrassen die niet aangesloten zijn op de hemelwaterputten. De terrassen bevinden zich boven elkaar en de oppervlakte ervan is beperkt waardoor er weinig regenwater rechtstreeks kan opgevangen worden. De terrassen worden voorzien van spuwers die hetzij op een onderliggend groendak afwateren, hetzij op het openbaar domein vanwaar het regenwater naar de gemeenschappelijke wadi’s wordt afgevoerd. Gezien de afwijkingen nog steeds bijdragen aan de algemene doelstellingen van de hemelwaterverordening, namelijk herbruik en infiltratie ter plaatse, wordt een afwijking van de exacte toepassingen van de bepalingen van de hemelwaterverordening toegestaan.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 24 van de gewestelijke verordening toegankelijkheid. In de voorwaarden moet worden opgenomen dat de aanvraag hiermee in overeenstemming moet worden gebracht. 

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

De aanvraag betreft de nieuwbouw van 2 meergezinswoningen met telkens 8 wooneenheden.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 19 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging: 

  • 16 woningen met parkeernorm 1,2 (conform BPA): 16 x 1,2 = 19,2.

De werkelijke parkeerbehoefte is 19.

De plannen voorzien in 19 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

In Wijk 7 is een collectieve parkeergarage gesitueerd onder het binnenplein van de ‘Castor’ meergezinswoningen en woningen. Hier zijn 192 parkeerplaatsen ingericht.

Daarvan werden er 84 gebruikt voor de bovenliggende appartementen.

Voor deze hoekstenen worden er 19 parkeerplaatsen gereserveerd.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 19.

Dit aantal is toereikend.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 19 – 19 = 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

Ontsluiting/bereikbaarheid: 

Er zijn twee inritten, één in het oosten aan de Leo J. Krynlaan en één in het westen via de Amand De Lattinlaan.

 

Fietsvoorzieningen: 

Voor de appartementen moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden.

 

In W7.31 zijn er 8 appartementen, 1 met 2 slaapkamers en 7 met 1 slaapkamer. Hier moeten 17 fietsenstallingen voorzien worden.

Er wordt een fietsenberging ingericht op het gelijkvloers voor 17 fietsen. Hiervan zijn er 8 dubbelhoog en 9 gewone.

 

In W7.39 zijn er 8 appartementen met 1 slaapkamer. Hier moeten 16 fietsenstallingen voorzien worden.

Er wordt een fietsenberging ingericht op het gelijkvloers voor 16 fietsen. Hiervan zijn er 8 dubbelhoog en 8 gewone.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De appartementen in hoeksteen W 7.6 en W 7.5 worden verwarmd met individuele lucht-waterwarmtepompen (WP). Deze hebben elk een afzonderlijke buitenunit die op het hoofddak geplaatst wordt. De WP hebben een drijfkracht van 2 kW en een thermisch vermogen van 8 kW. Als koelmiddel wordt R32 gebruikt met een relatief laag GWP. Het geluidsdrukniveau bedraagt 49 dB(A) op één meter afstand. De warmtepompen horen toe aan afzonderlijke woonentiteiten en worden derhalve niet als milieutechnische eenheid aanzien. Het vermogen van de individuele WP is niet hoog genoeg om ingedeeld te worden. De aanvraag is zonder voorwerp.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De aanvraag moet in overeenstemming gebracht worden met de gewestelijke verordening toegankelijkheid.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Aangezien het individuele vermogen van de toestellen lager is dan het indelingscriterium voor warmtepompen, worden ze niet aanzien als ingedeelde inrichting of activiteit.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

warmtepompen hoeksteen W7.6
 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

zonder voorwerp

  

warmtepompen hoeksteen W7.5
 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

zonder voorwerp

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 november 2023

Volledig en ontvankelijk

29 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

27 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

28 maart 2024

Verslag GOA

29 februari 2024

Naam GOA

Axel Devroe en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De aanvraag moet in overeenstemming gebracht worden met de gewestelijke verordening toegankelijkheid.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.