Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023082710 |
Gegevens van de aanvrager: | Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Schriek ZN en Driehoekstraat ZN te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 35 sectie F nr. 32H7 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vernieuwen van de riolering en heraanleggen van de Driehoekstraat en Schriek |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er is geen relevante voorgeschiedenis beschikbaar.
Vergunde/bestaande toestand
- verharde wegeninfrastructuur (kruispunt ter hoogte van samenkomst Driehoekstraat en Schriek), met Y-vormige aftakking;
- driehoekig grasveld in het midden ervan.
Nieuwe toestand
- heringerichte dubbelrichtingsstraat (6 m breed), zijdelings aftakkend van kruispunt, richting Puihoek) met dubbelrichtingsfietspad (4 m breed);
- verschoven verkeersplateau;
- gevelde boom;
- aansluitende groenzone.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van bestaande verharding (Driehoekstraat en Schriek);
- rooien van 1 boom;
- heraanleggen van wegenis, met inrichting van groenzone.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Gemeentewegen
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg neemt, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
Omschrijving beslissing
De gemeenteraad besliste in zitting van 26 februari 2024 (jaarnummer 102) om zijn goedkeuring te hechten aan de gedeeltelijke opheffing van het rooilijnplan ‘Driehoekstraat- Schriek, bouwlijnplan tussen de Dorpstraat en de Driehoekstraat, langs de Schriek en het Nieuw Kerkhof’ goedgekeurd op 5 december 1927, zoals voorgesteld op het bijgevoegd rooilijnplan ‘BA_12368_Rooilijnplan’.
De gemeenteraad besliste in zitting van 26 februari 2024 (jaarnummer 101) om:
- de bezwaren over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg als ongegrond te verwerpen;
- zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegd rooilijnplan ' BA_12368_Rooilijnplan’;
- zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van de nieuwe wegen en openbaar domein tussen Driehoekstraat en Schriek onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Aquafin | 6 september 2023 | 18 oktober 2023 | Ongunstig |
Aquafin | 28 november 2023 | 11 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 6 september 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 6 september 2023 | 24 oktober 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Polder Ettenhoven en Muisbroek | 6 september 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 6 september 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 6 september 2023 | 18 september 2023 | Geen bezwaar |
De Lijn Entiteit Antwerpen | 6 september 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Water-link | 6 september 2023 | 26 oktober 2023 | Ongunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA) | 6 september 2023 | 7 september 2023 |
Sporting A & Sociaal Ruimtelijke Veiligheid - Trage wegen | 6 september 2023 | 13 september 2023 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 6 september 2023 | 14 september 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 6 september 2023 | 6 september 2023 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 6 september 2023 | 5 oktober 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 6 september 2023 | 25 september 2023 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 6 september 2023 | 28 september 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een reservegebied voor woonwijk. Deze gebieden kunnen op initiatief van de gemeente worden bestemd voor de aanleg van woonwijken die als een stedenbouwkundig geheel zijn opgevat en waar alleen zijn toegelaten: eengezinswoningen, kleine landeigendommen, groene ruimten, socio-culturele inrichtingen alsmede gebouwen voor handel, dienstverlening, ambachtelijke en kleine bedrijven, die voor het normaal functioneren van de woonwijk noodzakelijk zijn. De bouwdichtheid mag de 25 woningen per ha niet overschrijden en alleen gebouwen met ten hoogste twee woonlagen zijn toegelaten. De globale oppervlakte van de openbare groene zone moet ten minste 5 m² per woning bedragen. De bestemming van woongebied kan maar worden verwezenlijkt nadat zij in een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg is vastgesteld. Die goedkeuring kan maar worden gegeven nadat is gebleken dat de bestemming van woongebied aan een werkelijke noodzaak beantwoordt. Die noodzaak wordt door de bevoegde staatssecretaris vastgesteld aan de hand van de gegevens waarvan hij de lijst op advies van de Vlaamse regering en het Vlaamse gewest opmaakt; die gegevens worden hem door de betrokken gemeente verstrekt. Zolang het in het derde lid bedoelde bijzonder plan van aanleg door ons niet is goedgekeurd, mogen in het betrokken gebied slechts werken en handelingen worden uitgevoerd die overeenstemmen met de bestemming aangegeven door de grondkleur in het gewestplan.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor Polder van Ettenhoven en Muisbroek aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
De nota bevat voorwaarden, die moeten opgelegd worden in de vergunning.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er werden geen afwijkingen vastgesteld ten aanzien van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet louter de heraanleg en verbetering van een deel van het openbare domein en de op de locatie gesitueerde wegenissen en gelet op de ligging hiervan in deels woongebied en deels (aan de rand van een) reservegebied voor woonwijken (maar eenduidig de aangrenzende woongebieden bedienend), kan gesteld worden dat er in deze zonder meer sprake is van een correcte functionele inpasbaarheid.
Visueel-vormelijke elementen
De gehanteerde materialisatie, betontegels, bitumineuze verharding, straatstenen en straatkeien, is aanvaardbaar voor de geplande heraanleg: zij past binnen de algemeen gemaakte keuzen hiervoor binnen de contour van het grondgebied van de stad Antwerpen en is bijkomend visueel in overeenstemming met het reeds aanwezige uitzicht van vermeld openbaar domein.
Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg zonder meer gunstig.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De stedelijke dienstverlening dient ten allen tijde gegarandeerd te blijven, waardoor zowel alle toegangen van de stedelijke begraafplaats (en haar stelplaats), als die van de magazijnen van de stedelijke dienst Stadsontwikkeling/Wegen zonder fout permanent bereikbaar dienen te blijven.
2. De bouwheer voert het programma van maatregelen, zijnde een uitgesteld vooronderzoek in de vorm van proefsleuven (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/26423) verplicht uit. Ook de daaruit voortvloeiende nota en programma van maatregelen dienen verplicht te worden uitgevoerd.
De bouwheer meldt 2 weken vóór aanvang de start van de archeologische werkzaamheden aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be) en laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
4. De maatregelen en voorwaarden, opgelegd in het bijgevoegde advies van Aquafin zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 14 juli 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 6 september 2023 |
Start openbaar onderzoek | 18 september 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 17 oktober 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | 26 februari 2024 |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 18 februari 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 18 mei 2024 |
Verslag GOA | 22 januari 2024 |
Naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
18 september 2023 | 17 oktober 2023 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd binnen de loopperiode van het openbaar onderzoek 1 digitaal bezwaarschift ingediend, dat zich als volgt laat samenvatten:
Beoordeling:
De aanvraag voorziet wel degelijk de vereiste rooilijnwijziging (mede door voorlegging aan de gemeenteraad) en het dossier bevat dan ook het correcte gewijzigde rooilijnplan; betreffende maakte deel uit van de aangeleverde dossierstukken en is door bezwaarindiener dus mogelijks over het hoofd gezien.
Het wegdeel aan de noordzijde wordt niet geprivatiseerd (dit is een foute lezing van de aanwezige tekeningen) maar zal een volwaardig maar grotendeels niet verhard onderdeel blijven uitmaken van het openbare domein.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling:
De geplande heraanleg is gebaseerd op een aantal noodwendigheden die onder andere ook het vernieuwen van de bestaande riolering met zich meebrengen; er is vanuit het bestuurlijke niveau dan voorlopig ook nog niet gekozen voor een heraanleg van vermeld kruispunt – de vereiste ontstaat ook niet louter op basis van het feit dat dit zich in de onmiddellijke nabijheid bevindt. Bijkomend zijn de verkeersregels duidelijk en betreft het al dan niet naleven ervan een bevoegdheid van de lokale verkeerspolitie, dewelke bovendien een gunstig advies heeft verleend voor voorliggend voorstel.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De stedelijke dienstverlening dient ten allen tijde gegarandeerd te blijven, waardoor zowel alle toegangen van de stedelijke begraafplaats (en haar stelplaats), als die van de magazijnen van de stedelijke dienst Stadsontwikkeling/Wegen zonder fout permanent bereikbaar dienen te blijven.
2. De bouwheer voert het programma van maatregelen, zijnde een uitgesteld vooronderzoek in de vorm van proefsleuven (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/26423) verplicht uit. Ook de daaruit voortvloeiende nota en programma van maatregelen dienen verplicht te worden uitgevoerd.
De bouwheer meldt 2 weken vóór aanvang de start van de archeologische werkzaamheden aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be) en laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
4. De maatregelen en voorwaarden, opgelegd in het bijgevoegde advies van Aquafin zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.