Terug
Gepubliceerd op 11/03/2024

2024_CBS_01853 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023157697. Tijsmanstunnel zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01853 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023157697. Tijsmanstunnel zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_01853 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023157697. Tijsmanstunnel zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2023157697

Gegevens van de aanvrager:

Agentschap Wegen en Verkeer met als adres Lange Kievitstraat 111-113 bus 41 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Tijsmanstunnel zonder nummer te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

Afd. 18, sectie E

Afd. 16, sectie F

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van cabines met hoog- en laagspanningsinstallatie

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

Er zijn geen vergunningen teruggevonden in de archieven.

 

Bestaande toestand

De Frans Tijsmanstunnel is een tunnel onder het Kanaaldok B2 en is 820 meter lang. De tunnel werd in 1967 in gebruik genomen. Aan beide uiteinden van de tunnel bevindt zich een dienstgebouw waarin een middenspanningsinstallatie geplaatst is waarbij beide dienstgebouwen gevoed worden door een kopcabine van Fluvius die zich in het dienstgebouw aan de oostkant van de Tijsmanstunnel bevindt. Het Agentschap Wegen en Verkeer, als beheerder van de Tijsmanstunnel, wenst nu aparte kopcabines buiten de dienstgebouwen te plaatsen.

 

Nieuwe toestand

* functie: 

  > handeling van algemeen belang, namelijk aanhorige infrastructuur bij openbare weg.

 

* bouwvolume per cabine:

  > 1 bouwlaag met plat dak; 

  > 18,76 m² x 2,8 meter;

  > vrijstaand.

 

* gevelafwerking:

  > prefab betoncabine geschilderd in een donkergroene kleur.

 

* inrichting:

  > cabines worden geplaatst in de onmiddellijke omgeving van het bestaande dienstgebouw;

  > rondom elke cabine wordt een toegangspad aangelegd in waterdoorlatende betonstraatstenen.

 

Inhoud van de aanvraag

-      Plaatsen van twee cabines waarin een hoog- en laagspanningsinstallatie voorzien wordt.


Opgemerkt wordt dat de aanvraag geen milieuluik omvat, hoewel er sprake is van een verplaatsing van een mogelijks ingedeelde inrichting of activiteit (van binnen naar buiten het gebouw). Krachtens artikel 5.1.1 12°a) van het DABM is het verplaatsen van IIOA binnen de vergunde inrichting ook een verandering van de inrichting, dewelke dus ook aanleiding geeft tot een wijziging van de omgevingsvergunning (luik milieu).

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

21 februari 2024

 Niet ontvangen bij opmaak van dit verslag.

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing. 

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. 

Dit gebied is bestemd voor verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. In dit gebied zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren of aanpassing van die verkeers- en vervoersinfrastructuur en aanhorigheden. Daarnaast zijn alle handelingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokaal openbaar vervoer, lokale dienstwegen en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer toegelaten. 

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van ecologische infrastructuur toegelaten. Een deel van het gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur aan de R2 wordt ingericht met ecologische infrastructuur. Deze ecologische infrastructuur moet eveneens voldoen aan de voorwaarden van landschappelijke inpassing. 

Na aanleg van de infrastructuur kunnen voor het gedeelte van de zone dat voorlopig niet werd benut, de voorschriften van de naastliggende bestemming toegepast worden.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de beide cabines is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden de bestemmingsvoorschriften:

-          Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur;

-          Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven;

-          Gebied voor waterweginfrastructuur voor het Kanaaldok B2 en Kanaaldok B1;

-          Gebied voor spoorinfrastructuur;

-          Overdrukken Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur, Verbinding voor fietsers, Leidingstraat, Hoogspanningsleiding. 

 

Binnen de straal van 500 meter is tevens het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Liefkenshoekspoortunnel van toepassing, goedgekeurd op 9 mei 2008 door de Vlaamse regering. Volgens dit GRUP ligt de aanvraag ten zuiden van de overdruk Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur. 

 

Binnen de straal van 500 meter is tevens het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Hoogspanningslijn Zandvliet – Lillo – Liefkenshoek van toepassing. Volgens dit GRUP ligt de aanvraag ten noorden van de overdrukken Hoogspanningsleiding en Gebied met overdruk gebruiksbeperkingen. 

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen 

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag daar het hemelwater natuurlijk kan afvloeien naar de verschillende aangrenzende groenzones. 

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening betreffende toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

De Tijsmanstunnel is gelegen op een drukke verkeersroute met veel vrachtverkeer. Het huidige elektrische voedingssysteem van de tunnel is verouderd en dient vernieuwd te worden om te kunnen voldoen aan de Europese tunnelrichtlijnen. Hiervoor wenst de beheerder van de tunnel aparte kopcabines te plaatsen buiten de bestaande dienstgebouwen aan weerszijden van de tunnel, terwijl deze zich momenteel in de dienstgebouwen bevinden. De cabines worden op enkele meters van de dienstgebouwen geplaatst en aangesloten op het interne hoogspanningsnet van de tunnel.

 

De nieuwe constructies dragen bij tot de verdere exploitatie van de tunnel waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. De nieuwe constructies zijn beperkt qua omvang en worden geplaatst nabij bestaande gebouwen in een industriële omgeving. 

 

Visueel-vormelijke elementen

De betonnen prefabcabines krijgen een donkergroene kleur. De gebruikte materialen en gevelkleur zijn neutraal en aanvaardbaar binnen deze industriële omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Advies werd gevraagd aan de Brandweerzone Antwerpen. Op moment van opmaak van dit verslag was het advies nog niet uitgebracht. Het college hecht belang aan dit advies.

 

Ecologische aspecten

De westelijke cabine bevindt zich een zone van het ecologische infrastructuurnetwerk (EIN), gekend voor droge graslanden en pioniersvegetatie, alsook het bruin blauwtje. Deze zone staat ook gekend als complex van biologisch minder waardevol en waardevolle elementen op de biologische waarderingskaart (versie 2). Bij handelingen in dit gebied dient men steeds rekening te houden de geldende regelgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte noch automobiliteit. 

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden en voor zover het advies van de Brandweerzone Antwerpen gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het hemelwater dat op de dakoppervlakte valt, moet effectief op natuurlijke wijze kunnen infiltreren in de omliggende groenzone.

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

9 februari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

10 maart 2024

 

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag onder voorwaarde en voor zover het advies van de Brandweerzone Antwerpen gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het hemelwater dat op de dakoppervlakte valt, moet effectief op natuurlijke wijze kunnen infiltreren in de omliggende groenzone.

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.