Terug
Gepubliceerd op 11/03/2024

2024_CBS_01897 - Omgevingsvergunning - OMV_2023156795. Sint-Rochusstraat 4. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01897 - Omgevingsvergunning - OMV_2023156795. Sint-Rochusstraat 4. District Deurne - Goedkeuring 2024_CBS_01897 - Omgevingsvergunning - OMV_2023156795. Sint-Rochusstraat 4. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023156795

Gegevens van de aanvrager:

BV BOUWCOÖRDINATIE met als adres Jan Van Rijswijcklaan 162 bus 1 te 2020 Antwerpen en de heer Marcel Heyns met als adres Sint-Rochusstraat 6 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Sint-Rochusstraat 4 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 32 sectie B nrs. 477D2, 477C2, 477Y en 477X

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van een handelswoonst tot wooneenheid en dienstengelijkvloers, wijzigen van functie van handelsruimtes tot diensten, uitbreiden van het bouwvolume en wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          statusrapport vermoeden van vergunning van 26/10/2023;

Sint-Rochusstraat 4:

-          24/11/1994: vergunning (629#4972) voor afbraak + oprichten appartementsgebouw;

Sint-Rochusstraat 4-8:

-          23/09/2011: vergunning (3508#7188) voor uitbreiden kantoor door functiewijziging bestaande autostandplaatsen;

-          25/06/2010: vervallen vergunning (3473#3188) voor gevelwijziging gelijkvloers;

Sint-Rochusstraat 6-6A:

-          03/11/1986: vergunning (627#31367) verbouwing;

-          27/02/1963: vergunning (627#21656) voor voorgevelverandering;

Sint-Rochusstraat 8:

-          10/09/2004: vergunning (3150#149) voor wijziging van een stedenbouwkundige vergunning nr. DE/2000.B.0206 dd. 14/11/2001.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • Sint-Rochusstraat 4:

-          winkelruimte op het gelijkvloers;

-          6 woongelegenheden op de verdiepingen;

  • Sint-Rochusstraat 6-6A:

-          handelswoning met winkelruimtes op het gelijkvloers;

  • Sint-Rochusstraat 8:

-          winkelruimte op het gelijkvloers aan de voorzijde;

-          kantoren op het gelijkvloers in de aanbouw;

-          4 woongelegenheden op de verdiepingen;

  • Sint-Rochusstraat 4-8: in het binnengebied:

-          garages;

-          kantoren;

-          bouwvolume:

  • Sint-Rochusstraat 4:

-          hoofdgebouw van 4 bouwlagen onder plat dak;

-          onderdoorrit naar het binnengebied;

  • Sint-Rochusstraat 6-6A:

-          hoofdgebouw van 2 bouwlagen onder een mansardedak;

-          aanbouw;

  • Sint-Rochusstraat 8:

-          hoofdgebouw van 4 bouwlagen onder plat dak;

-          aanbouw van 1 bouwlaag onder plat dak;

  • Sint-Rochusstraat 4-8: in het binnengebied:

-          achterbouw van 1 bouwlaag onder plat dak tegen de linker, rechter en achterste perceelsgrens;

-          gevelafwerking;

  • Sint-Rochusstraat 4 en 8: voorgevel in gele en grijze gevelbekleding op de verdiepingen;
  • Sint-Rochusstraat 6-6A: voorgevel in geschilderd pleisterwerk op de verdiepingen;
  • gelijkvloerse voorgevel met penanten in blauwe hardsteen;
  • buitenschrijnwerk in groen aluminium;

-          inrichting binnengebied:

  • 7 autostalplaatsen;
  • volledig verhard.

 

Bestaande toestand

niet overeenstemmend met de vergunde toestand.

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • Sint-Rochusstraat 4:

-          gelijkvloers samengevoegd met Sint-Rochusstraat 6;

-          6 woongelegenheden op de verdiepingen: ongewijzigd;

  • Sint-Rochusstraat 4-6:

-          diensten op het gelijkvloers, toegankelijk vanuit Sint-Rochusstraat 6;

  • Sint-Rochusstraat 6A:

-          diensten op het gelijkvloers;

  • Sint-Rochusstraat 6-6A:

-          1 woongelegenheid op de verdiepingen, toegankelijk vanuit Sint-Rochusstraat 8;

  • Sint-Rochusstraat 8:

-          diensten op het gelijkvloers aan de voorzijde;

-          kantoren op het gelijkvloers in de aanbouw: ongewijzigd;

-          4 woongelegenheden op de verdiepingen: ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • Sint-Rochusstraat 4:

-          hoofdgebouw van 4 bouwlagen onder plat dak: ongewijzigd;

-          onderdoorrit naar het binnengebied;

  • Sint-Rochusstraat 6:

-          toegang tot Sint-Rochusstraat 4-6;

  • Sint-Rochusstraat 6-6A:

-          hoofdgebouw van 2 bouwlagen onder een mansardedak;

-          aanbouw van 1 tot 2 bouwlagen;

  • Sint-Rochusstraat 8:

-          hoofdgebouw van 4 bouwlagen onder plat dak: ongewijzigd;

-          aanbouw van 1 bouwlaag onder plat dak: ongewijzigd;

-          toegang tot Sint-Rochusstraat 6A;

-          gevelafwerking:

  • Sint-Rochusstraat 4 en 8: voorgevel in geel gevelpleisterwerk en grijze natuursteen;
  • Sint-Rochusstraat 6-6A: voorgevel in geel en beige pleisterwerk;
  • buitenschrijnwerk in groene pvc op de verdiepingen en zwarte pvc op het gelijkvloers.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie van handel aan de Sint-Rochusstraat 4 naar diensten samen met de Sint-Rochusstraat 6;

-          wijzigen van de functie van handel aan de Sint-Rochusstraat 6A en aan de Sint-Rochusstraat 8 vooraan naar diensten;

-          opdelen van de handelswoning aan de Sint-Rochusstraat 6-6A tot 1 woongelegenheid op de verdiepingen en diensten op het gelijkvloers;

-          wijzigen van het bouwvolume van Sint-Rochusstraat 6-6A;

-          wijzigen van de voorgevels;

-          doorvoeren van constructieve werken;

-          de woongelegenheden op de verdiepingen van Sint-Rochusstraat 4 en 8, de achterbouw en de inrichting in het binnengebied maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

22 december 2023

24 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

22 december 2023

29 december 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

22 december 2023

22 december 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

22 december 2023

9 januari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • De toegangsdeur van de woongelegenheid op de verdieping van de Sint-Rochusstraat 6-6A heeft niet de afstand van 50 cm naast de deuropening, maar beperkt tot 30 cm.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 26 Afvalverzameling:

De gelijkvloerse ruimtes voor diensten zijn niet voorzien van afgescheiden afvalbergingen met een minimale oppervlakte van minstens 4 m² en voorzien van verluchting.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft de wijziging van de functies op de gelijkvloerse verdieping. Er worden drie ruimten voor diensten aangeboden, die momenteel als dusdanig in gebruik zijn. Het perceel is gelegen in een handelsomgeving waar winkels, reca en kantoren aanwezig zijn. De voorgestelde functie past zich in deze omgeving in.

 

De woonfunctie op de verdiepingen wijzigt hier niet.

 

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie. Zij verlenen een gunstig advies: “De site ligt net buiten het lokaal kernwinkelgebied Deurne Zuid zoals voorzien in de Beleidsnota detailhandel maar qua aanwezige functies sluit het er wel bij aan.”

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Ten opzichte van de laatst vergunde toestand zijn er interne toegangen gemaakt die de drie percelen overschrijden. Er is een beperkte uitbreiding gebeurd grenzend aan de onderdoorgang en een aanbouw en wc werden verwijderd op de gelijkvloerse verdieping. De uitbreiding overschrijdt de bestaande bouwdiepte niet en belemmert geen vrije doorgang naar de achterliggende garages.

 

Verder is het bouwvolume van het centrale gebouw aan de Sint-Rochusstraat 6-6A niet conform de laatst vergunde toestand. Het rijtje aan de Sint-Rochusstraat 4 tem. 8 is symmetrisch opgebouwd met aan weerszijden van dit centrale gebouw een volume van vier bouwlagen. Omdat het centraal gebouw bestaat uit drie bouwlagen en met zijn volume binnen de maximale contouren van de hogere volumes aan weerszijden blijft, is het centraal gebouw aan de Sint-Rochusstraat 6-6A ruimtelijk inpasbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

Ook de gevels wijken af ten opzichte van de laatst vergunde toestand. De ingangen op de gelijkvloerse verdieping aan de straatzijde, de raamindeling van de ramen aan voor- en achtergevel en de dakopbouw werden uitgesloten. De gewijzigde toegangen en raamverdelingen kunnen gunstig beoordeeld worden.

 

Vermoedelijk werd het dak nooit uitgevoerd zoals opgetekend in de laatst vergunde toestand. Momenteel bestaan de daken van de verschillende volumes uit mansarde-, platte en hellende daken die niet volledig aan elkaar aansluiten. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is een geïntegreerd ontwerp vereist waarbij de daken een harmonieus geheel vormen. Dit is momenteel niet het geval. Bijgevolg worden de voorgestelde daken uitgesloten uit de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De gelijkvloerse ruimtes voor diensten zijn niet voorzien van afgescheiden afvalbergingen met een minimale oppervlakte van minstens 4 m² en voorzien van verluchting, conform artikel 26 uit de bouwcode. Dit wordt als voorwaarde opgenomen bij de vergunning.

 

De nieuwe toegangsdeur van de woonentiteit op de verdieping van huisnummer 6-6A moet voldoen aan de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid. De afstand naast de deuropening is 30 cm maar moet 50 cm zijn. Dit wordt opgenomen als voorwaarde bij de vergunning.

 

Mobiliteitsimpact

Toetsing parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

De handelszaken die worden omgevormd tot diensten-kantoren zijn respectievelijk 35 m², 81 m² en 87 m².

203 m² kantoren met parkeernorm 1,1/100 m²: 203 m² x 1,1/100 m² = 2,2

De werkelijke parkeerbehoefte is 2.

 

De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het binnengebied maakt geen deel uit van de aanvraag.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

 

Het plan voorziet niet in minstens het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein. Er is in het binnengebied een achterbouw aanwezig met garages en kantoorruimte. Als voorwaarde wordt opgenomen de 2 ontbrekende parkeerplaatsen inpandig op te lossen op het eigen perceel, in de bestaande bebouwing in het binnengebied Sint-Rochusstraat 4-8.

 

 

Fietsvoorzieningen

Er zijn geen fietsparkeerplaatsen voorzien. Voor het personeel dienen conform het advies van de dienst Mobiliteit drie fietsstalplaatsen inpandig te worden voorzien. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. De ruimtes voor diensten is te voorzien van een afgescheiden en verluchte afvalberging met een minimale oppervlakte van 4 m², conform artikel 26 uit de bouwcode.
  1. De afstand naast de toegangsdeur van de woongelegenheid op de verdieping van Sint-Rochusstraat 6-6A moet 50 cm zijn conform de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.
  2. De twee te realiseren parkeerplaatsen zijn inpandig op te lossen op het eigen perceel, in de bestaande bebouwing in het binnengebied.
  1. Voor het personeel dienen drie fietsstalplaatsen inpandig te worden voorzien.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De voorgestelde dakvormen worden uitgesloten uit de vergunning.
  1. Alle werken, handelingen en wijzigingen die geen deel uitmaken van deze aanvraag worden uitgesloten uit de vergunning.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 november 2023

Volledig en ontvankelijk

15 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

13 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

14 maart 2024

Verslag GOA

28 februari 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. De ruimtes voor diensten is te voorzien van een afgescheiden en verluchte afvalberging met een minimale oppervlakte van 4 m², conform artikel 26 uit de bouwcode.
  1. De afstand naast de toegangsdeur van de woongelegenheid op de verdieping van Sint-Rochusstraat 6-6A moet 50 cm zijn conform de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid.
  1. De twee te realiseren parkeerplaatsen zijn inpandig op te lossen op het eigen perceel, in de bestaande bebouwing in het binnengebied.
  1. Voor het personeel dienen drie fietsstalplaatsen inpandig te worden voorzien.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De voorgestelde dakvormen worden uitgesloten uit de vergunning.
  1. Alle werken, handelingen en wijzigingen die geen deel uitmaken van deze aanvraag worden uitgesloten uit de vergunning.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.