Terug
Gepubliceerd op 11/03/2024

2024_CBS_01863 - Omgevingsvergunning - OMV_2023140329. Franklin Rooseveltplaats 5, 5A en 5B. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01863 - Omgevingsvergunning - OMV_2023140329. Franklin Rooseveltplaats 5, 5A en 5B. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_01863 - Omgevingsvergunning - OMV_2023140329. Franklin Rooseveltplaats 5, 5A en 5B. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023140329

Gegevens van de aanvrager:

VME Vereniging van Mede-eigenaars te Antwerpen, Franklin Rooseveltplaats 5 met als adres Italiëlei 221 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Franklin Rooseveltplaats 5 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 1281D8

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning met restaurant/caféfunctie op de kelder- en gelijkvloerse verdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          08/05/1970: vergunning (1970389) voor een verbouwing;

-          23/02/1968: vergunning (1968580) voor een flatgebouw na afbraak.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • dancing, restaurant en café – café op de gelijkvloerse verdieping (vergund geacht);
  • wonen – meergezinswoning met 34 woongelegenheden op de bovenliggende verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • 10 bouwlagen met plat dak;
  • terras van 18 m² aan voorzijde dakverdieping; 
  • open binnenkoer van 7,28 m² tegen de linkergevel;

-          gevelafwerking:

  • basaltlavakleurige natuursteen en geschilderd beton;
  • aluminium gelijkvloerse pui met antracietkleurige mozaïek en blauwe hardstenen plint;
  • houten schrijnwerk met zwart stalen geframed glas valbeveiliging.

 

Bestaande toestand

-          afwijkend.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • dancing, restaurant en café – café op de gelijkvloerse verdieping;
  • reca in kelder
  • wonen – meergezinswoning met 34 woongelegenheden op de bovenliggende verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • 10 bouwlagen met plat dak; 
  • terras van 19 m² aan voorzijde dakverdieping; 
  • terras van 25 m² aan achterzijde dakverdieping;
  • brandladder met bordes aan zij/achtergevel van de eerste- tot en met negende verdieping;
  • gelijkvloerse verdieping volledig bebouwd;

-          gevelafwerking:

  • wit crepi voor isolatie op de dakverdieping;
  • (gefrijnde) beige natuursteen voor isolatie op de overige verdiepingen;
  • bronskleurig aluminium schrijnwerk met zwart aluminium geframed glazen valbeveiliging.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          voorzien van dakterrassen;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          isoleren van gevels;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

-          Functiewijziging van het gelijkvloers naar reca

-          Functiewijziging van de kelder naar reca

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken - ASTRID

28 december 2023

9 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

28 december 2023

26 januari 2024

Ongunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

1 februari 2024

29 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

De Lijn Entiteit Antwerpen

28 december 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

28 december 2023

10 januari 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

1 februari 2024

12 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

28 december 2023

5 januari 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

1 februari 2024

2 februari 2024

SW/V/MV

1 februari 2024

7 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

28 december 2023

29 december 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 3 zone voor centrumfuncties - (ce).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 12:
    Er is geen vrije en vlakke draairuimte in de sas naar de gemeenschappelijke afvalberging;
  • artikel 18:
    De reca-ruimte in de kelder is niet toegankelijk via een combinatie zoals opgelegd in dit artikel en conform artikel 19;
  • artikel 20:
    De trap naar de reca-ruimte in de kelder wordt niet voorzien van leuningen conform dit artikel, waardoor niet kan beoordeeld worden of deze voldoende breed wordt voorzien;
  • artikel 22:
    De deuren naar de WC in de reca-functie worden niet voldoende breed voorzien.
    De nieuwe deuren in de kelder van de gemeenschappelijke delen die bij de woongelegenheden horen worden niet voldoende breed voorzien;
  • artikel 29/2:
    Er wordt geen toilet voorzien dat voldoet aan de bepalingen van artikel 12, 30, eerste lid en artikel 31, inzonderheid 1° en 2.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    De recaruimte in de kelder heeft slechts een vrije hoogte van 2,50 meter in plaats van de minimale 2,60 meter;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

De recaruimte in de kelder wordt niet van daglicht voorzien;

  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    Er wordt geen gescheiden rioolstelsel voorzien conform dit artikel en de bepalingen van artikel 41.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Gunstig advies voor het regulariseren van de reca-functie gelijkvloers in een appartementsgebouw aan de Franklin Rooseveltplaats. Reeds geruime tijd is hier een reca-functie aanwezig (Pool Planet als uitbating). De eigenaar wenst de reca-functie, die als vergunde toestand handel is, in orde te brengen en nieuw leven in te blazen. OS/BI adviseert dit gunstig gelet op de locatie binnen het afgebakende strategische horecagebied Centraal Station.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. In afwijking op de bouwcode kan het dichtbouwen van de open ruimte gunstig worden geadviseerd. Deze open ruimte is zeer klein en heeft weinig verblijfskwaliteit. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevel zal worden afgewerkt met natuursteen in een beige kleur in combinatie met bronskleurig aluminium buitenschrijnwerk. De daklaag zal worden afgewerkt met een witte gevelpleister in combinatie met wit aluminium buitenschrijnwerk.

Bij de uitwerking van de gevels is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en geleding zodat het nieuwe gebouw zich integreert in de bestaande omgeving. Bijgevolg is de geveluitwerking mits tegemoet gekomen wordt aan bovenstaande opmerking, verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vrije hoogte van de reca-ruimte in de kelder is slechts 2,50 m. Dit is veel te laag om als verblijfsruimte te kunnen gebruiken temeer er ook geen daglicht aanwezig is (bouwcode, art. 21 & 24).

Deze ruimte zal dan ook worden uitgesloten van gebruik als verblijfsruimte / reca-ruimte.

 

De aanvraag is heel wat punten strijdig met de verordening toegankelijkheid. Veel van deze punten hebben betrekking op de reca-ruimte in de kelder. Door het uitsluiten van deze ruimte als gevolg van de te beperkte vrije hoogte komen ook deze punten te vervallen.

Op de overige knelpunten kan geen afwijking worden toegestaan. Deze kunnen echter worden opgelost door het opleggen van enkele voorwaarden.

Zo moet het sas naar de gemeenschappelijk afvalberging groter worden uitgevoerd zodat de er conform de bepalingen van de verordening een vlakke draairuimte mogelijk is. Verder moeten de deuren naar de WC’s en de deuren naar de gemeenschappelijke delen in de kelder breder worden uitgevoerd en moet het toilet  van de reca-ruimte worden voorzien zodat het in overeenstemming is met de bepalingen van de verordening.

 

Er wordt geen gescheiden rioolstelsel voorzien. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan en zal bijgevolg in voorwaarde worden opgelegd (bouwcode, art. 40 & 41).

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.   

 

Milieutechnische aspecten

De stedelijke milieuvergunningen verleende onderstaand advies wat gunstig leest: 

“Op basis van de informatie in het aanvraagdossier wordt geen indicatie teruggevonden dat er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zouden zijn. Vanuit milieutechnisch oogpunt is er geen bezwaar de vergunning te verlenen.”

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Het sas naar de gemeenschappelijke afvalberging moet ruimer voorzien worden zodat er een vrije vlakke draairuimte aanwezig is, conform artikel 12 van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

3. De deuren naar de wc’s en de deuren naar de gemeenschappelijke delen in de kelder moeten breder voorzien worden zodat ze voldoen aan de bepalingen van artikel 22 van de verordening toegankelijkheid.

4. Het toilet van de reca-ruimte moet worden voorzien conform de bepalingen van artikel 29 van de verordening toegankelijkheid.

5. Er moet een gescheiden rioolstelsel voorzien worden conform de bepalingen van artikels 40 en  41 van de bouwcode.

6. Zoals vermeld in het bijgevoegde advies moet er in alle publiek toegankelijke ruimtes van de reca-ruimte ASTRID indoordekking aanwezig te zijn.

7. De verblijfsruimte / reca-ruimte in de kelder wordt van de vergunning uitgesloten.

8. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 november 2023

Volledig en ontvankelijk

28 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

26 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

27 maart 2024

Verslag GOA

1 maart 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Het sas naar de gemeenschappelijke afvalberging moet ruimer voorzien worden zodat er een vrije vlakke draairuimte aanwezig is, conform artikel 12 van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

3. De deuren naar de wc’s en de deuren naar de gemeenschappelijke delen in de kelder moeten breder voorzien worden zodat ze voldoen aan de bepalingen van artikel 22 van de verordening toegankelijkheid.

4. Het toilet van de reca-ruimte moet worden voorzien conform de bepalingen van artikel 29 van de verordening toegankelijkheid.

5. Er moet een gescheiden rioolstelsel voorzien worden conform de bepalingen van artikels 40 en  41 van de bouwcode.

6. Zoals vermeld in het bijgevoegde advies moet er in alle publiek toegankelijke ruimtes van de reca-ruimte ASTRID indoordekking aanwezig te zijn.

7. De verblijfsruimte / reca-ruimte in de kelder wordt van de vergunning uitgesloten.

8. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.