Terug
Gepubliceerd op 11/03/2024

2024_CBS_01876 - Omgevingsvergunning - OMV_2023144259. Schaliënstraat 10. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01876 - Omgevingsvergunning - OMV_2023144259. Schaliënstraat 10. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_01876 - Omgevingsvergunning - OMV_2023144259. Schaliënstraat 10. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023144259

Gegevens van de aanvrager:

de heer Bob Blommaert met als adres Zwaluwenlaan 37 te 2630 Aartselaar

Ligging van het project:

Schaliënstraat 10 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3938R

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een gelijkvloers appartement plus het wijzigen van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          03/02/2023: weigering (20223671) voor het uitbreiden van een gelijkvloers appartement met de kelderverdieping;

-          26/08/2022: weigering (20221976) voor het uitbreiden van een gelijkvloers appartement met de kelderverdieping;

-          23/02/2007: vergunning (3152#1401) voor het verbouwen van appartementen.

 

Vergunde toestand

-          meergezinswoning van 5 bouwlagen onder een afgerond dak in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloers appartement met een tuin links achteraan;

-          kelderruimtes toegankelijk via de gemeenschappelijke inkomhal.

 

Nieuwe toestand

-          gedeelte van de gelijkvloerse badkamer omgevormd tot gemeenschappelijk meterlokaal;

-          kelder anders en groter uitgevoerd en enkel toegankelijk voor de bewoners van het gelijkvloers appartement via een nieuwe, interne trap (en via een kelderluik in hun tuin);

-          volledige kelder ingericht als bergruimtes bij het gelijkvloers appartement;

-          verhoging van de gelijkvloerse vloerplaat vooraan met circa 50 cm;

-          inrichting van het gelijkvloers vooraan met een complementaire functie ‘kantoor’ bij de woonfunctie;

-          verwijdering van een lichtkoepel boven de keuken;

-          gelijkvloerse voorgevel met een blauwe hardstenen plint, wit geschilderd aan de linkerkant en vervangen door een raam tot tegen het maaiveldniveau aan de rechterkant, plus buitenschrijnwerk  in zwart geschilderd hout en aluminium;

-          plaatsing van een groter raam in de zijgevel langs de tuin.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van een deel van de vloerplaat;

-          inrichten van een complementaire functie bij de woonfunctie;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          bovenliggende gevels en verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

21 november 2023

10 januari 2024

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

21 november 2023

8 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

21 november 2023

30 januari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, artikel  2:   zone voor wonen - (wo2) en artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en luchttoevoer: na het verwijderen van de lichtkoepel ontvangt de keuken onvoldoende, rechtstreekse lichtinval.
  • Artikel 27 Open ruimte: na het herinrichten van de tuin tot koer is het niet duidelijk of die maximaal vergroend en onverhard wordt ingericht.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Op het gelijkvloers appartement wordt naast de woonfunctie van een complementaire functie voorzien. De woonfunctie blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag wenst in de kelder van een gelijkvloerse wooneenheid met complementaire functie een berging in te richten.

Om de kelderberging te bereiken wordt aan de voorgevel een opening in de vloerplaat gemaakt en een trap voorzien.

Bijkomend wordt de vloerplaat van het appartement plaatselijk verhoogd zodat de eronder gelegen kelderberging een vrije hoogte van 2,70 m vrije hoogte heeft. De overige delen blijven 1,94 m hoog.

De vloerpas van de kelderruimte ligt op -2,44 m.

Dit is ruim onder het maximaal kelderniveau van -1,10 m ten opzichte van het aangrenzende maaiveld waardoor de kelder niet als verblijfruimte ingericht kan worden (bouwcode, art. 21).

 

De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume en beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven. 

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De aanvraag voorziet in beperkte gevelwijzigingen waarbij onder het rechterraam een bijkomende raamopening ter hoogte van de nieuwe keldertrap voorzien wordt.

Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:

“De aanvraag heeft betrekking op een neoclassicistisch handelshuis, gelegen in CHE-gebied en betreft de regularisatie van een aantal uitgevoerde wijzigingen t.o.v. de LVT. De aanpassingen hebben geen onaanvaardbare impact op de aanwezige erfgoedwaarde van het pand en zijn omgeving. Vanuit erfgoedkundig oogpunt geen bezwaar.”.

Het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. De bovenliggende gevels maken geen deel uit van de aanvraag en blijven ongewijzigd waardoor de visuele inpasbaarheid gegarandeerd blijft. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De koer wordt heringericht maar het is onduidelijk of deze maximaal onthard en vergroend wordt. In voorwaarden wordt opgenomen dat er voldaan dient te worden aan artikel 27 van de bouwcode.

 

Boven de keuken verdwijnt 1 van de 2 lichtkoepels waardoor deze verblijfsruimte verminderde lichttoetreding ontvangt. Het verwijderen van de lichtkoepel wordt uitgesloten zodat de aanvraag overeenkomstig artikel 24 van de bouwcode blijft.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het verwijderen van de lichtkoepel boven de keuken wordt uitgesloten van de vergunning.

3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

4. De inrichting van de gelijkvloerse buitenruimte moet voldoen aan de eisen gesteld in artikel 27 van de bouwcode. 

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

31 oktober 2023

Volledig en ontvankelijk

21 november 2023

Start openbaar onderzoek

30 november 2023

Einde openbaar onderzoek

29 december 2023

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

5 maart 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

4 april 2024

Verslag GOA

26 februari 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

30 november 2023

29 december 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het verwijderen van de lichtkoepel boven de keuken wordt uitgesloten van de vergunning.

3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

4. De inrichting van de gelijkvloerse buitenruimte moet voldoen aan de eisen gesteld in artikel 27 van de bouwcode. 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.