Terug
Gepubliceerd op 11/03/2024

2024_CBS_01865 - Omgevingsvergunning - OMV_2023055115. Jan Van Asperenpad 58. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01865 - Omgevingsvergunning - OMV_2023055115. Jan Van Asperenpad 58. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_01865 - Omgevingsvergunning - OMV_2023055115. Jan Van Asperenpad 58. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023055115

Gegevens van de aanvrager:

de heer Stefan Paeleman met als contactadres Michel De Braeystraat 55 te 2000 Antwerpen en NV TRIPLE LIVING met als contactadres Jan van Gentstraat 7 bus 402 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Jan Van Asperenpad 58 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3917D2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van het samen voegen van appartementen, wijzigen functies en andere wijzigingen aan Blok 17 van Nieuw Zuid

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          04/05/2018: vergunning (20173462) voor het bouwen van 165 appartementen, kantoren, commerciële ruimtes en een ondergrondse parkeergarage (blok 17).

-          17/05/2019: vergunning (2019623) voor het uitbreiden van een kantoorgebouw binnen het bestaande volume deel uitmakend van blok 17.

 

Vergunde toestand

-          torengebouw van 25 bouwlagen onder plat dak plus 3 ondergrondse bouwlagen;

-          165 wooneenheden plus een gelijkvloerse winkelruimte;

-          gevels in prefab beton met buitenschrijnwerk in aluminium en glazen balustrades.

 

Bestaande en nieuwe toestand

-          samenvoegen van 53 appartementen tot 23 appartementen;

-          samenvoegen van de 174 ondergrondse bergingen tot 149;

-          functiewijziging van appartementen A.01.03 en A.20.07 naar kantoorruimtes;

-          functiewijziging en herindeling van de commerciële ruimte naar (bank)kantoor;

-          wijziging van de positie van een gelijkvloerse inkomdeur en een aantal binnendeuren;

-          gelijkvloerse gevelwijzigingen plus het plaatsen van lichtreclames;

-          gewijzigde inrichting van de fietsenstalling;

-          verplaatsing van de septische put voor het kantoorgebouw van niveau -3 naar -2.

Inhoud van de aanvraag

-          verminderen van het aantal woongelegenheden van 165 naar 134;

-          wijzigen van de functie detailhandel en wonen naar kantoor, diensten en vrije beroepen;

-          wijzigen van de voorgevels;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

10 november 2023

12 december 2023

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

10 november 2023

14 december 2023

Ongunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

26 januari 2024

6 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

10 november 2023

19 november 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

10 november 2023

17 november 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

10 november 2023

17 november 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Nieuw Zuid, goedgekeurd op 17 juli 2014. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor centrumfuncties (ce1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het  ruimtelijk uitvoeringsplan Nieuw Zuid.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

De aanvraag betreft aanpassingen aan een vergund en gerealiseerd bouwproject. Aan de inplanting van het gebouw worden geen wijzigingen aangebracht. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een vrijstaand gemengd meergezinsgebouw dat deel uitmaakt van het stadsontwikkelingsproject Nieuw Zuid. Het gebouw is reeds gerealiseerd. De aanvraag omvat wijzigingen aan de eerdere verleende vergunningen waaronder het verminderen van het aantal wooneenheden van 165 naar 134 en een functiewijzigingen van wonen naar kantoren, diensten en vrije beroepen op de eerste en de twintigste verdieping.

 

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing/Business en Innovatie:

Het betreft hier geen kernwinkelgebied zoals voorzien in de Beleidsnota Detailhandel. Fijnmazige verweving van kantoren in de binnenstad is conform de beleidsvisie Ruimtelijke Economie dus gunstig advies voor het omvormen van een commerciële ruimte op het gelijkvloers naar een bankkantoor, alsook het omvormen van twee appartementen op de 1e en 20e verdieping naar een kantoor.”

 

De voorgestelde functiewijzigingen zijn verenigbaar met de bestemmingsvoorschriften van het RUP Nieuw Zuid en de aanwezige functies van het in ontwikkeling zijnde stadsweefsel.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De inplanting van het vergunde en gerealiseerde gebouw wijzigt niet. Om de ingang van de toren aan de westzijde te accentueren werd de gevellijn ten opzichte van de gevelkolommen op het gelijkvloers beperkt teruggetrokken.

De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn verenigbaar met de inrichtingsvoorschriften van het RUP Nieuw Zuid.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het vrijstaande gebouw is opgebouwd uit een toren en een balk. De wijzigingen aan de gevels beperken zich tot het torenvolume. Op het gelijkvloers is er een wijziging in de linteel-hoogte van de betonnen gevelpanelen en de raamindeling wordt gewijzigd van vaste ramen naar dubbel opengaande deuren. Er is een beperkte wijziging in de voegverdeling van een aantal gevelpanelen rond de ramen op de eerste en de tweede verdieping.

Op het gelijkvloers van de toren wordt een bankkantoor ingericht. De noord- en oostgevel wordt hiervoor aangelicht met een lichtreclame in het gevelvlak. De reclame is beperkt en discreet in omvang en uitstraling en doet geen afbreuk aan de beeldkwaliteit van het gebouw en het globale stadsontwikkelingsproject. 

Om de brievenbussen en videofonie ter hoogte van de inkomdeur in de zuidgevel in te werken, wordt het glaspaneel naast de inkomdeur deels vervangen door een vlak aluminiumpaneel in de kleur van het andere buitenschrijnwerk. Deze keuze wordt gemaakt gezien alle gevelvlakken in betonafwerking voorzien zijn en het inwerken van brievenbussen en videofonie hierdoor technisch niet haalbaar is.

De gevelwijzigingen zijn beperkt en doen geen afbreuk aan het architecturale geheel. De visueel-vormelijke inpassing van de aanvraag is verenigbaar met de inrichtingsvoorschriften van het RUP Nieuw Zuid.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er werd een afvallokaal toegevoegd in de kelder. De aanvraag komt hiermee tegemoet aan artikel 26 van de bouwcode dat voor meergezinsgebouwen met minimaal 4 wooneenheden een gemeenschappelijke afgescheiden ruimte voor afvalverzameling oplegt. Deze ingreep wordt gewaardeerd. 

 

De aanvraag omvat wijzigingen ten opzichte van de eerder afgeleverde vergunningen. Alle voorwaarden uit deze vergunningen blijven onverminderd van toepassing. Dit moet als voorwaarde aan voorliggende vergunning worden gekoppeld.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.   

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

De aanvraag betreft het regulariseren van het samen voegen van appartementen, wijzigen functies en andere wijzigingen aan Blok 17 van Nieuw Zuid.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 6 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van wonen en detailhandel naar kantoor.

Door een aantal kopers zijn twee aangrenzende appartementen aangekocht en samengevoegd in het gebouw. Dit maakt dat het totaal aantal appartementen gewijzigd wordt van een totaal van 165 naar 134 appartementen.

De functie van de ruimte op het gelijkvloers van de toren die als commerciële ruimtes werd aangeduid bij de oorspronkelijk vergunde plannen wijzigt vanwege de invulling door Belfius Bank naar kantoor/diensten. Ook 2 appartementen (A.01.03 en A.20.07) worden ingericht als kantoor:

  • 560m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² = 6 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 235 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er worden ondergronds 235 parkeerplaatsen voorzien. Door de samenvoeging van een aantal appartementen is de totale parkeerbehoefte lager dan in de laatst vergunde toestand.

198 ipv 238. Er is een aangepaste parkeerboekhouding bijgevoegd in het dossier.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 6.

 

Gezien de parkeerbehoefte voor wonen lager komt te liggen door de samenvoeging van appartementen, wordt de parkeerbehoefte die ontstaat door de functiewijziging van detailhandel en van wonen naar kantoren, diensten en vrije beroepen ruimschoots ingevuld. Het aantal voorziene parkeerplaatsen in het gebouw volstaat.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt [6] – [6] = [0].

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor de bijkomende kantoorfunctie moeten er 7 fietsstalplaatsen voorzien worden (1,25/100m²).

Voor de 134 appartementen moeten er 373 fietsstalplaatsen voorzien worden:

  • 44 appartementen met 1 slaapkamer = 44 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 88;
  • 76 appartementen met 2 slaapkamers = 76 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra) = 228;
  • 13 appartementen met 3 slaapkamers = 13 x 4 (3 slaapkamers + 1 extra) = 52;
  • 1 appartement met 4 slaapkamers = 1 x 5 (4 slaapkamers + 1 extra) = 5.

Er zijn 403 fietsstalplaatsen. Dit aantal volstaat.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Alle voorwaarden uit de eerder afgeleverde vergunningen blijven onverminderd van toepassing.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

31 augustus 2023

Volledig en ontvankelijk

10 november 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

26 januari 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

9 januari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

8 april 2024

Verslag GOA

1 maart 2024

Naam GOA

Axel Devroe

Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Alle voorwaarden uit de eerder afgeleverde vergunningen blijven onverminderd van toepassing.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.