Terug
Gepubliceerd op 11/03/2024

2024_CBS_01851 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023168822. Blauwhoefstraat 13. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01851 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023168822. Blauwhoefstraat 13. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_01851 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2023168822. Blauwhoefstraat 13. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2023168822

Gegevens van de aanvrager:

NV PR Haven van Antwerpen - Brugge met als adres Zaha Hadidplein 1 te 2030 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV PR Haven van Antwerpen - Brugge (0248399380) met als adres Zaha Hadidplein 1 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Blauwhoefstraat 13 te 2040 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 18 sectie B nrs. 185C, 185D, 197D, sectie E nrs. 35M en 35N

waarvan:

 

-          20191122-0008

afdeling 18 sectie E nrs. 35M, sectie B nrs. 185D, 197D, sectie E nrs. 35N en sectie B nrs. 185C (IIOA - NOC)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

Plaatsen van elektrische laadarm en aanhorige technische installatie;

werkhuis en nautische cluster: verandering door uitbreiding.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-      23/12/2020: omgevingsvergunning (OMV_2020087718) voor de regularisatie van beperkte wijzigingen aan reeds vergunde gebouwen en omgevingsaanleg, nieuwbouw van een fietsenberging; werkhuis en nautische cluster: verandering door wijziging en uitbreiding;

-      21/12/2016: stedenbouwkundige vergunning (8.00/11002/11525.2) voor de nieuwbouw van werkplaatsen, hoofdkantoor, overdekte opslag, voorbehandelingsruimtes, waterzuiveringsinstallaties voor de cluster 'scheepswerf'; de nieuwbouw van satellietgebouw, opslag meertouwen, milieuloods voor de 'nautische' cluster; de aanleg naar en rondom deze gebouwclusters; de plaatsing van drijvende droogdokken;

-      30/07/2015: stedenbouwkundige vergunning (8.00/11002/506952.3) voor het bouwen van een kaaimuur ter hoogte van oostkaai 606-610 aan Kanaaldok B2.

 

Vergunde toestand

* functie:

  > ‘Nieuwe Centrale Werkplaats’ voor het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, als beheerder van het havengebied, waardoor de operationele en servicebedrijven nu gecentraliseerd zijn. Binnen het Havenbedrijf beter gekend als de ‘Nautische en Operationele Cluster’ (NOC);

  > ter plaatse van de aanvraag bevindt zich het 'meertouwengebouw'.

 

* bouwvolume:

  > het meertouwengebouw heeft 1 bouwlaag met plat dak;

  > 908 m² x 7,5 meter.

 

* gevelafwerking:

  > gevelbekleding in sandwichpanelen in antracietgrijze kleur op een plint in gladde grijze zichtbeton;

  > voorzien van de nodige gevelopeningen.

 

* inrichting:

  > het langgerekte terrein bevindt zich langs de oostzijde van het Kanaaldok B2;

  > het gebouw bevindt zich in het zuiden van het terrein.

 

Nieuwe toestand

* functie: 

  > industrie;

  > aanhorigheid aan de haveninfrastructuur;

  > plaatsen van een elektrische laadarm voor het laden van elektrische sleepboten;

  > plaatsen van twee technische cabines.

 

* bouwvolume:

  > cabine AC/DC:

- 1 bouwlaag met plat dak;

- 14,79 m² x 2,59 meter.

 

  > cabine middenspanning:

            - 1 bouwlaag met plat dak;

            - 14,87 m² x 3,44 meter.

 

  > laadarm:

            - maximale hoogte 8,65 meter.

 

* gevelafwerking:

  > cabine AC/DC: staal in zwarte kleur;

  > cabine middenspanning: crepi in olijfgroene kleur.

 

* inrichting:

  > de cabines worden op 1 meter en 1,36 meter van het meertouwengebouw geplaatst;

  > de laadarm wordt op 2 meter van de kaaimuur geplaatst.

 

Inhoud van de aanvraag

-          Plaatsen van middenspanningscabine;

-          Plaatsen van AC/DC container;

-          Plaatsen van laadarm.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorgeschiedenis

Op 19 januari 2017 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen een milieuvergunning voor de exploitatie van de Nautische en Operationele Cluster (NOC) van de Haven van Antwerpen-Brugge, voor een termijn verstrijkend op 19 januari 2037. Nadien werden nog diverse vergunningen verleend voor veranderingen.

 

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van de aanvraag betreft in hoofdzaak een uitbreiding van het aantal transformatoren.

 

Aangevraagde rubriek(en)
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA.

2 x 1.250 kVA

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Water-link

23 januari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan tevens bestemd als Gebied voor waterweginfrastructuur. Dit gebied is bestemd voor waterweginfrastructuur en aanhorigheden. In dit gebied zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, het functioneren of de aanpassing van die waterweginfrastructuur en aanhorigheden.

Daarnaast zijn toegelaten:

- alle handelingen met het oog op de ruimtelijke inpassing, buffers, ecologische verbindingen, kruisende infrastructuren, leidingen, telecommunicatie infrastructuur, lokaal openbaar vervoer, lokale dienstwegen, waterwegennetwerk en paden voor niet-gemotoriseerd verkeer;

- het bergen van baggerspecie in onderwatercellen.

Na aanleg van de infrastructuur kunnen voor het gedeelte van de zone dat voorlopig niet werd benut, de voorschriften van de naastliggende bestemming toegepast worden.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Kanaaldok B2 en Duwvaart Schuildok – Gebied voor waterweginfrastructuur. De Antwerpsebaan, de Kruisweg, de R2 en de Noorderlaan hebben als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Ten zuidoosten van de aanvraag is de spoorweg bestemd als Gebied voor spoorinfrastructuur. Binnen de straal van 500 meter lopen overdrukken met als aanduiding Hoogspanningsleiding, Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur, Verbinding voor fietsers en Leidingstraat.

 

Binnen de straal van 500 meter is tevens het GRUP Hoogspanningslijn Zandvliet-Lillo-Liefkenshoek (Besluit van de Vlaamse regering van 1 juli 2016) van toepassing. Volgens dit GRUP lopen er overdrukken met als aanduiding Hoogspanningsleiding en Gebied met overdruk gebruiksbeperkingen.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De aanvrager vraagt een afwijking op de gewestelijke verordening hemelwater. Volgens artikel 12 van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke verordening inzake hemelwater, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen en op gemotiveerd verzoek van de aanvrager, uitzonderingen toestaan op de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van gebruik, wettelijke voorschriften of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is.

De aanvrager geeft aan dat er geen mogelijkheden tot hergebruik zijn. Gezien de aard van de technische cabines, kan deze stelling inderdaad gevolgd worden. Voor het aspect infiltratie geeft de aanvrager aan dat de bestaande verharding ongewijzigd blijft. Dit is op zich geen afdoende motivatie om te ontsnappen aan de infiltratieverplichting. Echter gezien de beperkte dakoppervlakte van de cabines boven voorheen reeds verharde oppervlakte, kan een afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening gunstig worden geadviseerd.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Op een terrein gelegen parallel aan het Kanaaldok B2 bevindt zich de Nautische Operationele Cluster van het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge. Op deze site worden de operationele en servicebedrijven gecentraliseerd.

 

Om het laden van elektrische sleepboten mogelijk te maken, wordt een laadarm met bijhorende cabines geplaatst.

 

De nieuwe constructies dragen bij tot de verdere exploitatie van het bedrijf waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. De constructies worden geplaatst op reeds bestaande verharding gelegen binnen de grenzen van een reeds ontwikkelde site waardoor geen extra ruimte wordt aangesneden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De twee cabines hebben een beperkte omvang en worden geplaatst op korte afstand van een bestaand gebouw. De gebruikte materialen en gevelkleur zijn neutraal en aanvaardbaar binnen deze industriële omgeving. Aangeraden wordt wel, gezien de afwezigheid van enig natuurgroen en de korte afstand tot zowel elkaar als het naastliggende gebouw, om de prefab middenspanningscabine in een grijstint, aansluitend bij dit gebouw, in plaats van groenkleurig uit te voeren. Voor de AC/DC-container wordt een lichtere kleur dan zwart geadviseerd om oververhitting van de technische installatie te vermijden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Op moment van opmaak van dit verslag was dit advies nog niet uitgebracht. Ook het college hecht belang aan dit advies.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte noch automobiliteit.

 


Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

Het Havenbedrijf beschikt ter hoogte van kaai 602-612 over een Nautische en Operationele Cluster (NOC) waar onder meer het onderhoud van eigen vloot (sleepboten en baggertuigen), het onderhoud van mechanische onderdelen van de kunstwerken in eigen beheer en de opslag van bedrijfseigen afval en materiaal plaatsvindt.

 

De aanvraag betreft een kleine wijziging door middel van een uitbreiding van rubriek 12.2.2 voor het plaatsen van 2 bijkomende transformatoren. Dit ten behoeve van een bovengronds laadstation voor het elektrisch laden van sleepboten. Het overige van de bestaande vergunning van het NOC blijft behouden.

 

De transformatoren worden in een vloeistofdichte inkuiping geplaatst en de cabine waarin ze geplaatst worden heeft een brandweerstand van minstens een half uur.

 

Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 


Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning voor zover het advies van de Brandweerzone Antwerpen gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA.

2 x 1.250 kVA

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

18 januari 2024

Start openbaar onderzoek

27 januari 2024

Einde openbaar onderzoek

25 februari 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste adviesdatum

8 maart 2024

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

27 januari 2024

25 februari 2024

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag voor zover het advies van de Brandweerzone Antwerpen gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.

 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.