Terug
Gepubliceerd op 11/03/2024

2024_CBS_01856 - Omgevingsvergunning - OMV_2023118885. Arthur Goemaerelei 79. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01856 - Omgevingsvergunning - OMV_2023118885. Arthur Goemaerelei 79. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_01856 - Omgevingsvergunning - OMV_2023118885. Arthur Goemaerelei 79. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023118885

Gegevens van de aanvrager:

de heer Thomas Somers met als adres Kouter 92 te 2811 Mechelen

Ligging van het project:

Arthur Goemaerelei 79 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 1907C3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en omvormen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning met uitbreiding van het bouwvolume

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          27/05/2023: onvolledige en onontvankelijke vergunning (OG: 2023 2103) voor verbouwen en omvormen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning met uitbreiding van het bouwvolume;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: burgerhuis in art deco;

https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/213727;

-          21/04/1933: toelating (1933#43638) voor gevel- en binnenveranderingen;

-          01/06/1923: toelating (1923#15641voor het bouwen van een bijzondere goot en ijzeren afsluiting;

-          20/03/1923: toelating (1923#15024) voor het (ver)bouwen van een huis.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 4 woonentiteiten;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met mansarde dak; 
  • bouwdiepte hoofdgebouw 9 m met een aanbouw op het gelijkvloerse en eerste verdieping rechterzijde 17 m open ruimte;
  • bouwhoogte van 14,92 m.

-          gevelafwerking:

  • lijstgevel opgetrokken in roodbruine baksteen verwerkt met natuursteen en arduin;
  • houten schrijnwerk;
  • smeedijzeren art-deco-balkonborstwering;

 

Bestaande toestand

-          functie en bouwvolume ongewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand;

-          gevelafwerking:

  • wit geschilderd houten schrijnwerk;
  • mansarde verdieping in wit pvc;
  • overdekt terras aan linkerzijde gelijkvloerse verdieping;
  • open ruimte van 76,38 m².

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met mansarde dak; 
  • perceelbrede bouwdiepte van 9 m;
  • bouwhoogte van 15,33 m.
  • dakterras eerste verdieping tegen linkerperceelsgrens;

-          gevelafwerking:

  • lijstgevel opgetrokken in roodbruine baksteen verwerkt met natuursteen en arduin;
  • donker geschilderd houten schrijnwerk;
  • smeedijzeren art-deco-balkonborstwering;
  • mansarde verdieping in grijze natuurleien;

-          inrichting:

  • tuinzone met oppervlakte van 88 m² waarvan 17 m² wordt ingericht als terras
  • toegangspad van 1,90 meter breedte in de voortuin naar de voordeur

 

Inhoud van de aanvraag

-          verminderen van het aantal woongelegenheden van 4 naar 1;

-          uitbreiden van het volume op het gelijkvloerse verdieping;

-          isoleren van de achtergevel en daken;

-          wijzigen van de voorgevel door vervanging schrijnwerk en aanbrengen nieuwe dakrand en afwerking mansarde verdieping;

-          wijzigen van de scheimuur;

-          doorvoeren van constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

24 oktober 2023

24 november 2023

Geen advies

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

24 oktober 2023

7 november 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

 

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 19 Tuinafsluitingen

indien de achtertuin wordt afgesloten moet dit gebeuren door een muur, haag, draad of scherm met een hoogte van minimum 1 meter en maximum 2,60 meter. De tuinafsluitingen zijn 3,00 meter hoog;

  • artikel 27 Open ruimte:
    voortuinen zijn vrij van constructies met de strikt noodzakelijke verhardingen van toegangspaden met een maximumbreedte van 1,50 meter. Het pad dat naar de voordeur leidt is 1,90 meter breed.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg nv – Regio Centraal. Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C). Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat het omvormen van een meergezinswoning tot eengezinswoning. De woonfunctie blijft dus behouden. Het pand is in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Arthur Goemaerelei. Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van het pand noch van de omgeving met deze vermindering van het aantal woongelegenheden wordt aangetast.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De oorspronkelijke plattegrond volgt de klassieke typologie van de burgerwoning, met een hoofdvolume en een lage achterbouw. Volgens de bouwplannen wordt de suite van salon, eetkamer en veranda op de begane grond, geflankeerd door de inkom, het trappenhuis en de keuken. Op de eerste verdieping bevinden zich twee slaapkamers, met een 'cabinet de toilette', een linnenkamer, een badkamer en een terras. Telkens drie kamers delen de tweede verdieping en de latere mansarde in.

 

De werken beogen onder andere het uitbreiden van het volume op de gelijkvloerse verdieping. De achterste gevel wordt over de hele lengte gelijkgetrokken aan de bestaande achterbouw. Bovenop de nieuwe uitbereiding van de aanbouw komt een dakterras en de achtergevel en het dak worden geïsoleerd. De bouwdiepte wijzigt dus niet, waardoor de werken weinig hebben invloed op de schaal van de woning. Daarom zijn de geplande wijzigingen aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De aanvraag heeft betrekking op een burgerhuis in sobere art-decostijl gebouwd voor opdrachtgever Cerchel, naar een ontwerp door architect Adolphe Van Coppernolle uit 1923.

 

Met een gevelbreedte van twee ongelijke traveeën telt de rijwoning drie bouwlagen, waaraan in 1933 een pseudo-mansarde werd toegevoegd. De lijstgevel is opgetrokken in baksteen verwerkt met natuursteen en arduin. Asymmetrisch van compositie, ligt de klemtoon op het brede zijrisaliet met een typisch getrapt profiel. Het eveneens getrapte en gegolfde topstuk met guirlandemedaillon, dat oorspronkelijk dit risaliet bekroonde, verdween bij de bouw van de mansarde. De driezijdige erker uit de bouwplannen, werd bij de realisatie dan weer vereenvoudigd tot een drielicht en een ondiep balkon. Het houten schrijnwerk van de deur en de vensters is bewaard, evenals de smeedijzeren art-deco-balkonborstwering en het voortuinhek.

 

In voorliggende aanvraag wordt het schrijnwerk vervangen, wordt een nieuwe dakrand aangebracht en wordt het afwerkingsmateriaal van de mansarde verdieping vervangen.

 

Gezien de werken zijn gesitueerd in een pand dat is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de administrateur-generaal van 29 maart 2019, werd ook het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg ingewonnen.

 

Dit advies is voorwaardelijk gunstig en luidt als volgt: De aanvraag omvat een grondige verbouwing van de woning en de restauratie van de voorgevel.

De aangevraagde wijzigingen werden vooraf met de stedelijke dienst monumentenzorg besproken.

 

Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen principieel bezwaar tegen de aangevraagde aanpassingen. De verbouwing binnenin en achteraan doet geen onaanvaardbare afbreuk aan de resterende erfgoedwaarde aldaar.

 

De restauratiewerken aan de voorgevel houden voldoende rekening met de architecturale en stedenbouwkundige erfgoedwaarde en kunnen gunstig geadviseerd worden. Het schrijnwerk vooraan wordt vernieuwd in hout naar oorspronkelijk model. De typedetails van het schrijnwerk dienen voorafgaand aan de bestelling ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg.

 

Gelet op het bovenstaande, wordt een gunstig advies verleend onder de volgende voorwaarde: De typedetails van het houten schrijnwerk (voorgevel) dienen voorafgaand aan de bestelling ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg”.

Dit advies wordt vanuit stedenbouwkundig standpunt bijgetreden en wordt opgenomen in de voorwaarden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Op de plannen in het aanvraagdossier is te zien dat in de bestaande en nieuwe toestand afsluitingen worden voorzien in de achtertuin. Artikel 19 van de bouwcode stelt dat indien de achtertuin afgesloten wordt, dit moet gebeuren door een muur, haag, draad of scherm met een hoogte van minimum 1 meter en maximum 2,60 meter. De tuinafsluitingen zijn 3,00 meter hoog en zijn daarom strijdig met de bouwcode. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.

 

Ook is te zien dat in de bestaande en nieuwe toestand in de voortuin een verhard toegangspad naar de voordeur loopt . Artikel 27 van de bouwcode stelt voortuinen vrij zijn van constructies met uitzondering van tuinafsluitingen, brievenbussen. Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten, zoals paden, palend aan de bebouwing en toegangspaden met een maximumbreedte van 1,50 meter. Het toegangspad dat voorzien wordt is 1,90 meter breed en is daarom strijdig met de bouwcode. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.

 

Als laatste wordt opgemerkt dat er in de woning vijf slaapkamers worden voorzien, maar slechts een kleine dagverblijfsruimte op het gelijkvloers. Dit lijkt niet volledig in verhouding te staan met elkaar. Daarom wordt gesuggereerd om indien mogelijk op een van de verdiepingen een tweede dagverblijfsruimte te voorzien in plaats van één van de slaapkamers. Zo wordt het gebruiksgenot van de woning gegarandeerd. Dit betreft echter louter een suggestie en zal niet meegenomen worden naar de voorwaarden van de beslissing.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De voorwaarde zoals opgenomen in het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg dient opgevolgd te worden.

3. Het toegangspad in de voortuin moet versmald worden tot maximaal 1,50 meter conform de bepalingen van artikel 27 van de bouwcode.

4. De tuinafsluitingen moeten verlaagd worden tot maximaal 2,60 meter conform artikel 19 van de bouwcode.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 september 2023

Volledig en ontvankelijk

23 oktober 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

22 december 2023

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

21 maart 2024

Verslag GOA

4 maart 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De voorwaarde zoals opgenomen in het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg dient opgevolgd te worden.

3. Het toegangspad in de voortuin moet versmald worden tot maximaal 1,50 meter conform de bepalingen van artikel 27 van de bouwcode.

4. De tuinafsluitingen moeten verlaagd worden tot maximaal 2,60 meter conform artikel 19 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.