Er werd bij de deputatie een ambtshalve initiatief tot bijstelling van bijzondere milieuvoorwaarden ingediend. Het ambtshalve initiatief wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2024004554 |
Gegevens van de aanvrager: | Provincie Antwerpen met als adres Koningin Elisabethlei 22-24 te 2018 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | NV UMICORE (0401574852) met als contactadres Adolf Greinerstraat 14 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Adolf Greinerstraat 10, 14, 139 te 2660 Hoboken (Antwerpen), Titanstraat 1, 5, 9, 10, 11-13, Herbekestraat 58, 62, 80 te 2620 Hemiksem |
Kadastrale percelen: | Hemiksem sectie C nrs. 2Y2, 9D, 16N, R, 17V, 23C2, T2, 31A3, B4, C4, E4, F4, T3, 60X, 76F, 79R, Antwerpen afdeling 37 sectie C nrs. 10R2, 242C14, W25, 243E3, 244/2, 244C5, 516M, 526L, 557G4, 593B en 597F |
waarvan: |
|
- 20180124-0100 | Hemiksem sectie C nrs. 2Y2, 9D, 16N, R, 17V, 23C2, T2, 31A3, B4, C4, E4, F4, T3, 60X, 76F, 79R, Antwerpen afdeling 37 sectie C nrs. 10R2, 242C14, W25, 243E3, 244/2, 244C5, 516M, 526L, 557G4, 593B en 597F (Umicore Hoboken) |
Vergunningsplichten: | exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van het ambtshalve initiatief: | het ambtshalve bijstellen van de bijzondere voorwaarden opgelegd in de omgevingsvergunning met referentie OMV_2021033822 (beslissing van 3 december 2021) |
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 17 juni 2021 besliste de deputatie ambtshalve de bijzondere voorwaarden verbonden aan de lopende milieuvergunning uit 2013 (kenmerk MLAV1/13-520) bij te stellen. In beroep werd de bijstelling door de Vlaamse minister bevestigd op 3 december 2021 (kenmerk OMV_2021033822).
Inhoud van de aanvraag
Naar aanleiding van de opvolging van de bijzondere voorwaarde nummer L20 wenst de deputatie over te gaan tot het ambtshalve bijstellen van de bijzondere milieuvoorwaarden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid | 7 februari 2024 | 13 februari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw | 7 februari 2024 | 13 februari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
Het ambtshalve initiatief ligt niet in een verkaveling.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag heeft betrekking op het bijstellen van bijzondere milieuvoorwaarde. De vergunde activiteiten zijn in overeenstemming met de bestemmings- en inrichtingsvoorschriften van het gewestplan Antwerpen. De aanvraag heeft verder geen impact op de hoofdzakelijk vergunde bebouwing. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is er dan ook geen bezwaar tegen de voorgestelde wijzigingen.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De bijzondere milieuvoorwaarde L20 legt de exploitant op jaarlijks een nota te maken waarin opgelijst wordt welke maatregelen concreet zijn uitgevoerd om de emissies en immissies te beperken en welke reductie zij teweeg brengen. De nota wordt door de deputatie overgemaakt ter evaluatie aan de afdeling GOP van het Departement Omgeving, de kern lucht van de VMM en het Agentschap Zorg. De nota moet aantonen dat de getroffen maatregelen ervoor zorgen dat:
- de totale emissiejaarvracht niet hoger is dan de gemiddelde totale emissievracht van 2010, 2011 en 2012.
- de immissie voor stof lood, cadmium en arseen en depositie van lood, cadmium en arseen niet hoger zijn dan het referentiejaar 2011.
- de immissie van arseen en cadmium op PM10-stof en voor looddepositie verder dalen, met het behalen van de van toepassing zijnde immissiestreefwaarden en depositierichtwaarden als doelstelling. Indien blijkt dat de streef- en richtwaarden niet gehaald worden, dient de nota uitgebreid te worden met een plan van maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de verplichting nageleefd wordt.
Op 6 oktober 2023 maakte de deputatie de evaluatienota 2022 over aan de adviesinstanties. De evaluatie focust op de vergunningsvoorwaarden die de uitstoot van zware metalen moet verminderen en de impact naar de omgeving inzake luchtkwaliteit en gezondheid dient te verbeteren. De afdeling GOP, VMM-lucht en het departement Zorg formuleerden een gezamenlijk advies naar aanleiding van de nota.
De adviesinstanties concluderen dat gedeeltelijk voldaan wordt aan de bijzondere voorwaarde L20. Het voornaamste knelpunt blijft het behalen van de luchtkwaliteitsnorm van arseen in PM10 (fijn stof) en de richtwaarde van de looddepositie. In 2021 werden nog bijkomende verplichtingen opgenomen, waaronder onderzoek naar bronnen en maatregelen van de niet-geleide emissies. Er wordt in 2022 vooruitgang geboekt. De windbarometer is een belangrijk instrument om de diffuse emissies te bewaken. Momenteel worden haalbaarheidsstudies en engineeringsprojecten uitgevoerd om niet-geleide bronnen aan te pakken en de geleide bronnen in bepaalde deelprocessen (loodraffinaderij, convector, hoogoven) verder te reduceren en op die manier de huidige knelpunten weg te werken.
Het evaluatierapport 2022 toont aan dat het bedrijf reeds aan bepaalde bijzondere voorwaarden voldoet, zoals L21, L22 en L23. Hiervoor vragen de adviesinstanties in hun advies een bijstelling. Op grond van de resultaten van het onderzoek uit de voorwaarde L23 dient ook voorwaarde L20 bijgesteld te worden. De adviesinstanties vragen een bijstelling van de bijzondere voorwaarden op basis van artikel 3.3.0.3 van titel II van het Vlarem.
Daarnaast wordt geadviseerd dat, ten gevolge van de aanleg van de groenbufferzone in de directe omgeving van het bedrijf, het noodzakelijk is om het meetprogramma van zware metalen in PM10-stof en depositie te herzien. VMM vraagt in de vergunningsvoorwaarde een bijzondere voorwaarde omtrent ‘meetverplichting van luchtkwaliteit van zware metalen in de directe omgeving’ te verankeren ten einde de blootstelling van zware metalen via de omgevingslucht en depositie naar leefomgeving te verminderen.
De gedetailleerde voorgestelde aanpassingen aan de bijzondere voorwaarden worden als bijlage bijgevoegd.
De voorgestelde bijstellingen van de bijzondere voorwaarden lucht zijn logisch gevolg van de resultaten van opgelegde en afgeronde onderzoeken (L21, L22 en L23) en de ‘Evaluatienota emissie Umicore Hoboken 2022’
Advies van het college
Er wordt gunstig advies gegeven op de ambtshalve bijstelling van de bijzondere milieuvoorwaarden.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 22 januari 2024 |
Start 1e openbaar onderzoek | 31 januari 2024 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 29 februari 2024 |
Start laatste openbaar onderzoek | 15 februari 2024 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 15 maart 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste adviesdatum | 12 maart 2024 |
Het ambtshalve initiatief werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
31 januari 2024 | 29 februari 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15 februari 2024 | 15 maart 2024* | 1 | 0 | 0 | 3 |
*Op het moment van schrijven van dit advies was het OO nog niet afgelopen. Elia en NMBS geven in hun reactie aan geen bezwaar te hebben tegen het project. Fluxys geeft een voorwaardelijk gunstig advies. Als voorwaarde vraagt Fluxys steeds de specifieke voorwaarden en veiligheidsmaatregelen na te leven die als bijlagen bij hun bezwaar werden gevoegd. De vergunningverlenende overheid beschikt via het loket over het advies met de bijlagen en kan desgewenst deze opnemen in haar besluit. De beoordeling van de bezwaarschriften die nog zouden worden ingediend, wordt overgelaten aan de vergunningverlenende overheid.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op het ambtshalve initiatief.