Terug
Gepubliceerd op 15/04/2024

2024_CBS_03283 - District Deurne. Merksemsesteenweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/04/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03283 - District Deurne. Merksemsesteenweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2024_CBS_03283 - District Deurne. Merksemsesteenweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Merksemsesteenweg in het district Deurne:
  • behoort gedeeltelijk tot het beheer van de stad Antwerpen, namelijk het deel naast de brug en tussen de Bisschoppenhoflaan en de De Berlaimontstraat;
  • is deels een gewestweg (brug) waarvan de verkeerssignalisatie, uitgezonderd het parkeren, geregeld wordt door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 13 oktober 2023 (jaarnummer 7187);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Omgeving Confortalei';
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Naar aanleiding van een melding betreffende het parkeren van autocars in een bepaald straatsegment van de Merksemsesteenweg, heeft de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) onderzocht of het parkeerregime voor deze voertuigen veilig en overzichtelijk kan geregulariseerd worden.
Uit onderzoek ter plaatse is gebleken dat de reële toestand niet overeenkomt met het huidige aanvullend reglement.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • de huidige voorbehouden parkeerzone voor lichte vrachtwagens en vrachtwagens aan de  even zijde, naast de brug tussen Vaartdijk en Belcrownlaan wordt opgeheven;
  • de voorrangsregeling ter hoogte van de Vaartkaai wordt opgenomen in het reglement (artikel 1).
    Door de heraanleg van de Vaartkaai werd deze maatregel ingevoerd. 
  • het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,50 ton, aan de even zijde, naast de brug, tussen Vaartdijk en Belcrownlaan (artikel 8);
  • de laad- en loszone van nummer 26 tot tegenover nummer 45 wordt niet meer opgenomen in het reglement.
    Uit plaatsbezoek en onderzoek blijkt dat deze niet meer aanwezig is in de straat. Tevens werden er hieromtrent geen vragen of meldingen ontvangen. 
  • parkeervakken worden verwijderd uit het reglement. Door de heraanleg werden deze niet meer ingericht.
Het parkeerregime voor voertuigen wijzigt, maar de parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 26 februari 2024 Gunstig advies
Districtsraad Deurne, advies van 21 maart 2024 (jaarnummer 24) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Merksemsesteenweg in het district Deurne goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 13 oktober 2023 (jaarnummer 7187).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240214_DE_Merksemsesteenweg_AVR.pdf
  • 20240201_DE_Merksemsesteenweg_Sign_Parkeeregime_Plan3.pdf
  • 20240201_DE_Merksemsesteenweg_Sign_Parkeeregime_Plan2.pdf
  • 20240201_DE_Merksemsesteenweg_Sign_Parkeeregime_Plan1.pdf