Terug
Gepubliceerd op 15/04/2024

2024_CBS_03147 - Omgevingsvergunning - OMV_2023088738. Sint-Gummarusstraat 4. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/04/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03147 - Omgevingsvergunning - OMV_2023088738. Sint-Gummarusstraat 4. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_03147 - Omgevingsvergunning - OMV_2023088738. Sint-Gummarusstraat 4. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023088738

Gegevens van de aanvrager:

BV STYLECOM met als adres Dokter Vandeperrelaan 1 te 2110 Wijnegem

Ligging van het project:

Sint-Gummarusstraat 4 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 5 sectie E nr. 521F

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een pand en het vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 1 naar 3

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          5/03/2019: proces verbaal (11002_2019_8776_VPV) voor het vermeerderen van het aantal woongelegenheden, het wijzigen van de voorgevel en het uitbreiden van het pand zonder omgevingsvergunning;

-          7/04/2006: vergunning (3151#1016) voor het bepleisteren van de gevel;

-          30/05/1975: vergunninig (18#57243) voor het uitbreiden van een winkel en zonnetent.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • handelsgelijkvloers;
  • woongelegenheid op de verdiepingen;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • gelijkvloers bebouwd tot achteraan het perceel;
  • bouwdiepte hoofdvolume 8,6 m;
  • uitbreiding eerste verdieping rechterzijde tot 12,8 m;
  • kroonlijsthoogte 9 m;
  • bouwhoogte 14,7 m;
  • open koer van 7 m²;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloers afgewerkt met marmeren platen;
  • eerste verdieping afgewerkt met gele baksteen;
  • bovenste bouwlaag bekleed met zwarte leien;
  • buitenschrijnwerk gelijkvloers in aluminium.

 

Bestaande toestand

-          aantal woongelegenheden vermeerderd van 1 naar 2;

-          dagopening voorgevel tweede verdieping verkleind;

-          raam in achtergevel gesupprimeerd;

-          open koer verkleind tot 3,5 m²;

-          buitenschrijnwerk verdiepingen in wit pvc;

-          bovenste bouwlaag bekleed met grijze leien.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • handelsgelijkvloers;
  • vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 1 naar 3;
  • voor de nieuwe woongelegenheden zijn volgende gegevens beschikbaar:
    • 2 tweeslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van 67 m²;
    • 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 49 m²;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met mansardedak; 
  • gelijkvloers bebouwd tot achteraan het perceel;
  • bouwdiepte hoofdvolume 10,4 m;
  • uitbreiding eerste en tweede verdieping linkerzijde tot 15 m;
  • kroonlijsthoogte 11,4 m;
  • bouwhoogte 11,4 m;
  • open koer van 7 m²;

-          gevelafwerking:

  • witte gevelsteen;
  • donkergrijze, betonnen plint;
  • grijze, granieten dorpels;
  • mansardedak bekleed met zwarte leien;
  • vergroten van het winkelpui;
  • zwart, aluminium buitenschrijnwerk;
  • zwarte, ijzeren balustrade.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van een uitbreiding achteraan;

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 1 naar 3;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

18 augustus 2023

3 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Oost

18 augustus 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal

18 augustus 2023

4 oktober 2023

Geen advies

Fluvius System Operator

18 augustus 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

18 augustus 2023

4 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

9 oktober 2023

19 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

16 februari 2024

19 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

18 augustus 2023

3 oktober 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA)

18 augustus 2023

23 augustus 2023

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA)

16 februari 2024

23 februari 2024

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

18 augustus 2023

6 september 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

18 augustus 2023

5 september 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

18 augustus 2023

31 augustus 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - binnengebied, zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 2 zone voor detailhandel - (de).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          1.4 Draagkracht:. Het voorliggende project voorziet in een te klein tweeslaapkamerappartement en 2 te kleine éénslaapkamerappartementen. Door de voorgestelde configuratie van woningtypes daalt het woongenot en stijgt de densiteit op onaanvaardbare wijze waardoor de functie overlast genereert.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    het is onduidelijk op de plannen of de dakopstanden minimaal 0,3 m zijn.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat.

Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is en dat optimalisatie ervan gunstig wordt geadviseerd. Investeringen in het winkelvastgoed helpen om leegstand van de commerciële ruimte te vermijden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume zoals voorgesteld in PIV3. Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het voorgestelde materiaalgebruik, wit metselwerk met zwart aluminium buitenschrijnwerk voor de gevel en zwarte imitatieleien met zwart aluminium buitenschrijnwerk voor de daklaag, past zich in in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheden onvoldoende wooncomfort bieden.

Appartement 101 is onvoldoende groot om voor 3 personen een kwalitatieve en aangename woonbeleving te garanderen. Ook is slaapkamer 2 van Appartement 101 te klein gedimensioneerd om voldoende comfort te bieden. Daarenboven beschikt het appartement niet over een berging. Bergen en wassen nemen nuttige oppervlakte van een leefruimte weg.

Verder is het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner onvoldoende voor Appartement 201 en 301. De leefruimtes zijn te klein gedimensioneerd om op een kwalitatieve manier een leefruimte en leefkeuken te voorzien die een aangename woonbeleving te garanderen.

 

Om bovenstaande hinderaspecten aanvaardbaar te houden en tegelijk de woonkwaliteit te garanderen, is het bijgevolg noodzakelijk om de juiste verhoudingen te zoeken tussen verschillende woningtypes enerzijds en de omvang (oppervlakte) van de verschillende functies binnen de woningen anderzijds.

 

Gezien bovenstaande argumentatie wordt in voorwaarde opgelegd slaapkamer 2 van Appartement 101 te voorzien als bureau (Deze ruimte kan ook gebruikt worden om zaken op te bergen) en appartement 201 en 301 te voorzien als studio (dit wil zeggen als één doorlopende ruimte zonder aparte slaapkamer).

 

Voor het overige voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden van 1 naar 3.

Het handelsgelijkvloers blijft behouden.

De bovenliggende woning wordt verbouwd tot 3 appartementen.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

2 bijkomende wooneenheden : 2 x 1 = 2

De werkelijke parkeerbehoefte is 2

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven;

2. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

4. Slaapkamer 2 van appartement 101 te voorzien als bureau;

5. Appartement 201 en 301 te voorzien als studio (dit wil zeggen één doorlopende ruimte zonder aparte slaapkamer);

6.Het bijgevoegde advies en voorwaarden van Aquafin zijn na te leven.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

18 augustus 2023

Start 1e openbaar onderzoek

30 augustus 2023

Einde 1e openbaar onderzoek

28 september 2023

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

9 oktober 2023

Start laatste openbaar onderzoek

28 februari 2024

Einde laatste openbaar onderzoek

28 maart 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

30 januari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

29 april 2024

Verslag GOA

4 april 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael


Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 3 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

30 augustus 2023

28 september 2023

0

0

0

3

18 oktober 2023

16 november 2023

0

0

0

1

28 februari 2024

28 maart 2024

0

0

0

2

 

Bespreking van de bezwaren

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

 

  1. Inkijk naar tuinen: de bezwaarindiener geeft aan dat er door het project te veel extra inkijk naar de tuinen in de Hollandstraat wordt gecreëerd.
    Beoordeling:
    De buitenruimte van de 1ste verdieping wordt voorzien op minstens 8,20 meter (buitenruimte appartement eerste verdieping) van de dichtstbijzijnde tuin. De buitenruimtes van de 2de en 3de verdieping bevinden zich aan de hoofdbouw. De te verwachte hinder die hier zal ontstaan resulteert niet in een hinder die in een stedelijke omgeving de gangbare normale burenhinder zal overschrijden. Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Ontwerp: de bezwaarindiener geeft aan dat het ontwerp geen enkele meerwaarde voorziet voor de Sint-Gummarusstraat. Deze straat wordt volgens de bezwaarindiener enkel drukker en lelijker. Het ontwerp heeft volgens de bezwaarindiener een slechte invloed op de prachtige school naast het project.
    Beoordeling:
    Het is onduidelijk uit het bezwaar op te maken op basis van welke gegevens de bezwaarindiener tot de conclusie komt dat voorliggende aanvraag geen enkele meerwaarde voorziet. Voorliggende aanvraag voorziet een verbouwing en uitbreiding van een pand tot 3 appartementen met buitenruimte en grote commerciële ruimte. Deze functies zijn niet vreemd in de Sint-Gummarusstraat. Investeringen in het winkelvastgoed helpen om leegstand van de commerciële ruimte te vermijden. Het ontwerp voorziet een bijkomende bouwlaag waardoor de hoogte van het pand beter aansluit op de hoogte van beide buurpanden. Beide wachtgevels verdwijnen hierbij. Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving. Er kan geoordeeld worden dat geen onaanvaardbare hinder gecreëerd wordt voor de omgeving. Het bezwaar is ongegrond;

 

  1. Airco’s: de bezwaarindiener denkt dat naar alle waarschijnlijkheid het platte dak gebruikt zal worden voor airco’s voor het commerciële gedeelte. Volgens de bezwaarindiener is dit ook zo op alle platte daken van de straat.
    Beoordeling:

Het bezwaar is gebaseerd op vermoedens die losstaan van de beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond;

 

  1. Geen zon meer in het appartement: verschillende bezwaarindieners geven aan dat, door de verhoogde muur aan het terras/open ruimte, er geen zonlicht meer in hun appartement zal komen.

Beoordeling:

Het is correct te stellen dat het voorstel in PIV1 en PIV2 van voorliggende aanvraag, waarbij de scheidsmuur met bezwaarindieners circa 5,00 m verhoogd werd, mogelijks hinder zou kunnen veroorzaken qua lichttoetreding. In de definitieve projectinhoudversie (PIV3) werden de plannen aangepast waarbij deze scheidsmuur slechts 1,00 m wordt verhoogd. In alle redelijkheid kan gesteld worden dat dit, gezien de ligging en oriëntatie, geen onaanvaardbare hinder in functie van lichtinval zal teweegbrengen. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond;

 

  1. Verluchting badkamer: verschillende bezwaarindieners geven aan dat er in de bestaande situatie voldoende luchtcirculatie mogelijk is in hun appartement. Door het verhogen van de muur ter hoogte van het terras/ open ruimte is dit niet meer mogelijk. Hierdoor zal er volgens de bezwaarindieners een verluchtingsysteem geïnstalleerd moeten worden.
    Beoordeling:

Het is onduidelijk uit het bezwaar op te maken op basis van welke gegevens de bezwaarindieners tot de conclusie komen dat een verluchtingsinstallatie zal moeten geplaatst worden. De appartementen blijven gelegen aan een buitengevel. Het bezwaar is gebaseerd op vermoedens die losstaan van de beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond;

 

  1. Groene inrichting buitenruimte: de bezwaarindiener geeft aan dat hij zijn buitenruimte niet meer groen kan inrichten na het verhogen van de muur aan zijn terras. Door de verhoging zal er onvoldoende licht zijn om groen te laten groeien.
    Beoordeling:

Het is correct te stellen dat het voorstel in PIV1 en PIV2 van voorliggende aanvraag, waarbij de scheidsmuur met bezwaarindieners circa 5,00 m verhoogd werd, mogelijks hinder zou veroorzaken qua lichttoetreding. In de definitieve projectinhoudversie (PIV 3) werden de plannen aangepast waarbij deze scheidsmuur slechts 1,00 m wordt verhoogd. In alle redelijkheid kan gesteld worden dat dit, gezien de ligging en oriëntatie, geen onaanvaardbare hinder in functie van lichtinval zal teweegbrengen. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond;

 

  1. Zicht: de bezwaarindiener geeft aan dat er in bestaande toestand een zicht is op daken, plantjes en een grote boom. Door het verhogen van de muur zal dit zicht verdwijnen. Dit heeft volgens de bezwaarindiener een grote invloed op de algemene sfeer van het appartement.
    Beoordeling:

Het is correct te stellen dat het voorstel in PIV1 en PIV2 van voorliggende aanvraag, waarbij de scheidsmuur met bezwaarindieners circa 5,00 m verhoogd werd, hinder zou veroorzaken qua zichten. In de definitieve projectinhoudversie (PIV3) werden de plannen aangepast waarbij deze scheidsmuur slechts 1,00 m wordt verhoogd. In alle redelijkheid kan gesteld worden stellen dat dit geen onaanvaardbare hinder zal teweegbrengen in functie van zichten. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond;

 

  1. Overlast terras onderbuur: de bezwaarindiener geeft aan dat wanneer het terras van de onderbuur wordt gedegradeerd naar een nutteloze koer hij/ zij hier last van zal hebben. Een nutteloze koer zal namelijk door de onderbuur gebruikt worden als opslagplaats voor vuilniszakken en dergelijke. Dit kan voor geurhinder zorgen op de bovenliggende verdiepingen.
    Beoordeling:

Het bezwaar overlast door het terras van de onderbuur is gebaseerd op vermoedens die losstaan van de beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond;

 

  1. Kwaliteit van de werken: verschillende bezwaarindieners stellen zich vragen bij de kwaliteit van de werken die uitgevoerd zullen worden. Dezelfde onderneming heeft het pand op nummer 6 gerenoveerd. Na deze renovatie bleken er nog tal van problemen te zijn. De bezwaarindieners zijn niet overtuigd dat de werken in het aanpalende gebouw beter zullen gedaan worden. De bezwaarindieners zijn ook bezorgd over de werken die nodig zijn voor de afvoerbuis van de dakgoot die verlegd moet worden.
    Beoordeling:

De bezorgdheden van de bezwaarindiener rond de kwaliteit van de werken is een uitvoeringstechnische aangelegenheid die los staat van de beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten. Het bezwaar is ongegrond;

 

  1. Waarde van appartementen: verschillende bezwaarindieners geven aan dat de waarde van hun appartement zal dalen wanneer de muur ter hoogte van de open ruimte opgetrokken zal worden. Dit omwille van het verdwijnen van het natuurlijk licht en het negatieve effect op de kwaliteit van de buitenruimte.
    Beoordeling:

Het bezwaar met betrekking tot waardeverlies is gebaseerd op vermoedens die losstaan van de beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Het bezwaar is bijgevolg ongegrond;

 

  1. Fout in aanvraag: de bezwaarindiener geeft aan dat de aannemer van voorliggende aanvraag van plan is om 6 appartementen te bouwen in plaats van de 3 aangevraagde appartementen.
    Beoordeling:

Een aanvraag wordt beoordeeld conform de bij de aanvraag ingediende plannen en de aanvrager is verplicht de werken uit te voeren volgens deze plannen indien deze hiervoor een vergunning verkrijgt. Het bezwaar is ongegrond; 

 

  1. Overaanbod: de bezwaarindiener geeft aan dat er een overaanbod van steeds hetzelfde winkelaanbod (fruit en groente) met de nodige afval, laad-en los problemen enz. plaatsvindt.
    Beoordeling:

Voorliggende aanvraag betreft een handelspand op het gelijkvloers. De functie is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060. De dienst Ondernemen en stadsmarketing geeft een gunstig advies voor het herinrichten en optimaliseren van een voormalige handelsruimte (bakkerij) gelijkvloers van een pand gelegen in de zone lokaal kernwinkelgebied Antwerpen-Noord. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is en dat optimalisatie ervan gunstig wordt geadviseerd. Investeringen in het winkelvastgoed helpen om leegstand van de commerciële ruimte te vermijden. Het bezwaar is ongegrond;

 

  1. Overbevolking: de bezwaarindiener meldt dat we moeten stoppen met alle huizen op te delen in alsmaar meer appartementen. 

Beoordeling:

Voorliggende aanvraag voldoet aan de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan en de bouwcode. De draagkracht van het pand en de omgeving wordt niet overschreden door het toevoegen van 2 bijkomende woongelegenheden waardoor in totaal 3 woongelegenheden en een handelsruimte ontstaan.

Wel wordt de draagkracht overschreden door de voorgestelde configuratie van de woningtypes waardoor de densiteit op onaanvaardbare wijze stijgt en tegelijkertijd het woongenot daalt. In functie van bovenstaande zullen een aantal zaken opgenomen worden in de voorwaarden. Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Vergroening: de bezwaarindiener maakt melding van geen vergroening op de platte daken, behoud van betonnering zonder extra inspanningen.

Beoordeling:

Wat betreft groene daken voldoet de aanvraag aan het desbetreffende artikel 38 van de bouwcode. Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Geen aangetekend schrijven ontvangen: de bezwaarindiener meldt dat hij geen aangetekend schrijven heeft ontvangen in verband met beide openbare onderzoeken.
    Beoordeling:

Het openbaar onderzoek werd gevoerd op basis van de gegevens die op dat moment beschikbaar waren volgens het kadaster. Mogelijks zijn deze gegevens ondertussen gewijzigd. Het openbaar onderzoek werd correct gevoerd. Daarenboven heeft bezwaarindiener de kans gehad om zijn bezwaren kenbaar te maken, blijkt uit voorliggend bezwaar en werden deze in het verslag behandeld. Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven;

2. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

4. Slaapkamer 2 van appartement 101 te voorzien als bureau;

5. Appartement 201 en 301 te voorzien als studio (dit wil zeggen één doorlopende ruimte zonder aparte slaapkamer);

6.Het bijgevoegde advies en voorwaarden van Aquafin zijn na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.