Terug
Gepubliceerd op 15/04/2024

2024_CBS_03143 - Omgevingsvergunning - OMV_2023161797. Ordamstraat zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/04/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03143 - Omgevingsvergunning - OMV_2023161797. Ordamstraat zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_03143 - Omgevingsvergunning - OMV_2023161797. Ordamstraat zonder nummer. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023161797

Gegevens van de aanvrager:

NV PSA Breakbulk met als adres Napelsstraat 79 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Ordamstraat zonder nummer te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 16 sectie C nrs. 188R3 en 188P3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

sloop loodsen, grond gewoonlijk gebruiken als parking

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-          21/12/1995: stedenbouwkundige vergunning (HV/1995/DROV/AN5/95/B/1562 – 2006100044) voor het bouwen van een bovengrondse mazouttank;

-          21/05/1990: stedenbouwkundige vergunning (HV/1990/B/18/75603-90/089 – 1990647) voor verharden terrein, kantoorloods;

-          27/02/1981: stedenbouwkundige vergunning (18/60889-14738/B/ – 1981190185) voor een stookolietank 5000 liter;

-          14/12/1979: stedenbouwkundige vergunning (18/60545-14392/B/ – 1979803473) voor een romneyhal, verharding.

 

Vergunde toestand

* functie:

  > industrie;

  > loods voor het herstellen van containers;

  > bovengrondse mazouttank;

  > stookolietank;

  > het terrein is verhard.

 

* bouwoppervlakte:

  > de loodsen hebben een gezamenlijke oppervlakte van 470 m².

 

* inrichting:

  > het terrein is breed in het zuiden en loopt smal richting het noorden;

  > de loods bevindt zich in het midden van het terrein.

 

Nieuwe toestand

* functie: 

  > industrie;

  > de loodsen worden gesloopt;

  > de tanks worden weggenomen;

  > de verharding bijft behouden en zal ingericht worden met parkeerplaatsen voor personenwagens.


Inhoud van de aanvraag

-          Slopen van loodsen;

-          Grond gebruiken voor inrichting van parkeerplaatsen voor personenwagens.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Provincie Antwerpen - Dienst Integraal Waterbeleid

22 februari 2024

4 maart 2024

Geen bezwaar

Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges) - Terreinen

25 januari 2024

5 februari 2024

Gunstig

Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant

25 januari 2024

14 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

25 januari 2024

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag.

 

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

25 januari 2024

27 februari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Grotendeels geldt hier eveneens het bestemmingsvoorschrift Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Het Churchilldok in het zuiden van de aanvraag heeft als bestemming Gebied voor waterweginfrastructuur. Parallel aan de kaaimuur loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

Daar er geen nieuwe dakoppervlakte of verharding wordt aangelegd, is de hemelwaterverordening niet van toepassing op de aanvraag.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Sectorale regelgeving

MER-screening:

Bij de beslissing over de volledig- en ontvankelijkheid is beslist dat de aanvraag geen betrekking heeft op een project als vermeld in bijlage I, II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage (milieueffectrapport). Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het voorliggende project is gelegen in een zone waarvoor de Provincie Antwerpen als adviesinstantie is aangewezen. Zij hebben geen bezwaar tegen de aanvraag.

 

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

 

Langs het project loopt een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat (score D).

 

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

 

Na onderzoek blijkt dat het project geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt, daar het hier enkel over afbraakwerken gaat.

 


Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Op een verlaten terrein ten noorden van het Churchilldok, worden verouderde loodsen afgebroken. Ook de twee tanks (smeerolietank en mazouttank) zullen worden weggenomen. De bestaande verharding blijft behouden. De nieuwe concessionaris wenst het terrein vervolgens in te richten met circa 45 parkeerplaatsen voor personenwagens. Deze nieuwe parking kadert in de veiligheids- en beveiligingsmaatregelen op de naastliggende terminal. Momenteel rijden de werknemers nog met de eigen wagen tot op de operationele zone waar ook straddle carriers rondrijden. Door de aanleg van een parking voor personenwagens buiten de operationele zone, kunnen deze verkeersstromen gescheiden blijven. Daarnaast blijven deze personenwagens dan ook buiten de beveiligde ISPS-zone, wat de risico’s op ongewenste handelingen binnen deze zone vermindert. De aanvrager geeft aan dat de werknemers zich te voet van deze parking, via veilige voetpaden, zullen begeven naar de operationele zone.

 

Om een bruikbaar terrein te bekomen, dienen alle ondergrondse constructies afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen. Funderingspalen dienen weggebroken tot op tenminste 2 meter onder de paalkop. De niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond verwijderd.

 

Het betreft geen sloop van historische of architecturaal waardevolle constructies.

 

De nieuwe invulling van het terrein draagt bij tot de verdere exploitatie van het bedrijf waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

Door een in onbruik geraakt terrein terug vrij te geven, kan dit herontwikkeld worden volgens de bestemming die van toepassing is op dit gebied en kan het aansnijden van nieuwe ruimte vermeden worden. De aanvraag is bijgevolg functioneel inpasbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De loodsen zijn opgebouwd als boogloods met beplating in de typische groene kleur. In de kopse gevels zijn poorten geplaatst.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door de nabijheid van de spoorweg werd het advies ingewonnen van Infrabel, als spoorwegbeheerder. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit. De voorwaarden kunnen worden beschouwd als uitvoeringsmodaliteiten en kunnen aan de vergunnng worden gehecht.

 

Advies werd gevraagd aan het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge als gebiedsbeheerder. Zij brachten een gunstig advies uit.

 

Wegens de nabijheid van een waterleiding werd advies gevraagd aan Water-link. Zij hebben echter geen tijdig advies uitgebracht. De aanvrager is wettelijk verplicht om voor de start van de werken een klip melding uit te voeren.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Er werd advies gevraagd aan de dienst mobiliteit van de stad Antwerpen.

 

De aanvrager geeft aan dat het een verplaatsing van parkeerplaatsen betreft van de operationele zone van de terminal naar nieuw in concessie genomen terrein. Er worden geen bijkomende parkeerplaatsen, noch bijkomende parkeerbehoefte gecreëerd. Er wordt aldus ook geen extra verkeer gegenereerd.

Stallings- en parkeerbehoefte dient steeds op eigen terrein afgewikkeld te worden. Dit wordt opgelegd als voorwaarde.

Zij merken op dat op het inplantingsplan parkeervakken ingetekend staan, echter in de legende staat “mogelijke intekening parkeerplaatsen”. Het is aangewezen om de parkeervakken te markeren op het terrein zoals voorzien op de plannen, alsook markeringen te voorzien met betrekking tot de gewenste verkeersstromen op de site zelf.

 

De parking dient uitsluitend voor de personenwagens van werknemers. Het is aangewezen om, via verkeersbord (E9b) of slagboom, aan te geven dat parking voorbehouden is voor personenwagens.

 

De inrit van de parking komt uit op een dubbelrichtingsfietspad in de Ordamstraat. Aangezien dit aanleiding kan geven tot conflictsituaties tussen fietsers en wagens die op en af het terrein rijden, is het belangrijk de breedte van de inrit te beperken (huidige breedte inrit = 18 meter) om de conflictzone zo klein mogelijk te houden en de zichtbaarheid op aankomende fietsers optimaal te houden. Daarom wordt geadviseerd om de breedte van de inrit te verkleinen tot 6 meter. Deze voorwaarde kan worden overgenomen in de vergunning.

 

Er worden op het inplantingsplan geen elektrische oplaadpunten voor wagens voorzien. Het is aangewezen om laadpunten voor elektrische wagens te voorzien.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De breedte van de inrit dient verkleind te worden naar 6 meter;

2. Parkeren dient steeds op eigen terrein afgehandeld te worden;

3. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Infrabel nv.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 december 2023

Volledig en ontvankelijk

25 januari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

25 maart 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

24 april 2024

Verslag GOA

25 maart 2024

Naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De breedte van de inrit dient verkleind te worden naar 6 meter;

2. Parkeren dient steeds op eigen terrein afgehandeld te worden;

3. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Infrabel nv.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.