Terug
Gepubliceerd op 15/04/2024

2024_CBS_03137 - Omgevingsvergunning - OMV_2023164203. De Bosschaertstraat 128. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/04/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03137 - Omgevingsvergunning - OMV_2023164203. De Bosschaertstraat 128. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_03137 - Omgevingsvergunning - OMV_2023164203. De Bosschaertstraat 128. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023164203

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Eva Maeckelberghe met als contactadres De Bosschaertstraat 128 te 2660 Antwerpen en mevrouw Hannelore Haegebaert met als adres De Bosschaerstraat 128 te 2660 Antwerpen

Ligging van het project:

De Bosschaertstraat 128 te 2020 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 9 sectie I nr. 2430T6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          20/10/2023: weigering (OMV_2023046765) voor verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning met 3 wooneenheden;

-          28/05/2021: opname in het vergunningenregister (2020279) van de constructie inclusief de functie wonen en drie woonentiteiten wegens het vermoeden van vergunning, met uitsluiting van de uitbouw op het gelijkvloers en de voorgevel wijzigingen;

-          12/09/1913: toelating (1913#4320) voor hofmuur bouwen;

-          29/03/1912: toelating (1912#960) voor huis bouwen;

-          26/03/1912: toelating (1912#947) voor bijzondere goot.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 3 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen onder zadeldak;
  • entresol met 1 bouwlaag onder plat dak langs de linker perceelsgrens en 3 bouwlagen onder plat dak langs de rechter perceelsgrens;
  • de bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt 13,50 meter aan de linker zijde en 16,75 meter aan de rechter zijde;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel met 3 traveeën op het gelijkvloers en 2 traveeën op de verdiepingen;
  • houten ramen en voordeur met boogvorm;
  • kroonlijst in hout.

 

Bestaande toestand

-          de bestaande toestand is niet in overeenstemming met de geacht vergunde toestand:

  • de gelijkvloerse bouwdiepte bedraagt ongeveer 19,5 meter;
  • voorzetrolluiken in blauwgrijs genuanceerde pvc in de raamopeningen van de eerste en tweede verdieping.

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • meergezinswoning met 3 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen onder zadeldak;
  • entresol van 1 tot 3 bouwlagen onder platte daken;
  • de bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt 16,87 meter;
  • de bouwdiepte op de verdiepingen bedraagt 9,45 meter aan de linker zijde en 16,87 meter aan de rechter zijde;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in gele gevelsteen met horizontale gevelbanden en plint in blauwe hardsteen;
  • buitenschrijnwerk in blauwgrijs genuanceerde pvc;
  • kroonlijst in blauw genuanceerde pvc;
  • voorzetrolluiken in blauwgrijs genuanceerde pvc in de raamopeningen van de eerste en tweede verdieping;

-          inrichting:

  • terras en buitentrap tegen de achtergevel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verhogen dakconstructie en het uitbreiden van de gelijkvloerse achterbouw;

-          isoleren van de zij- en achtergevels;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          de wooneenheden op de verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

23 februari 2024

3 april 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende  punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht

zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.

De voorzetrolluiken die werden aangebracht voor de raamopeningen op de eerste en tweede verdieping zijn niet in harmonie met de gevel, noch met de omgeving.

  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:

§1. Elk gebouw moet voorzien zijn van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat.

De riolering wordt niet gescheiden aangeboden: de DWA en RWA worden samengevoegd vlakbij de rooilijn, maar er dient effectief reeds een extra afvoerbuis klaar te zitten, zodat deze louter gekoppeld kan worden bij toekomstige rioleringswerken aan de straat.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af op artikel 6 en 40 van de bouwcode. Er kan niet op geldige wijze worden van afgeweken. Dit wordt als voorwaarde opgenomen bij de vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

Op 28 mei 2021 (dossiernummer AN/G8V/2020279) werd de constructie met adres De Bosschaertstraat 128 district Antwerpen, inclusief de functie van wonen en drie woonentiteiten, in het vergunningenregister opgenomen wegens vermoeden van vergunning, met uitsluiting van de uitbouw op het gelijkvloers en de voorgevelwijzigingen.

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft enerzijds de achterbouw van het appartement op de gelijkvloerse verdieping, meer bepaald de aanpassing daarvan in functie van een betere woonkwaliteit. Anderzijds gaat het over de isolatie van de achter- en zijgevels en het isoleren van het bestaande platte dak boven de 2de verdieping van de achterbouw.

 

In de huidige indeling van het gelijkvloerse appartement, het voorwerp van de aanvraag, bevinden slaapkamer, eetkamer en keuken zich in het midden. Daardoor is er voor deze ruimtes vandaag geen kwalitatieve connectie met de bestaande aanpalende buitenruimtes van de straat en de tuin.

 

Voorliggende aanvraag heeft als hoofddoel het verbeteren van de woonkwaliteit van het gelijkvloers appartement. Gezien het relatief smal perceel bestond hierdoor de noodzaak om de bouwdiepte te verminderen (zie weigering OMV_2023046765). Een grote bouwdiepte maakt het in rijwoningen vaak moeilijk om nog voldoende kwalitatieve verblijfsruimtes te voorzien wegens de grote afstand tot licht en lucht en de vaak onontbeerlijke circulatie. Hiervoor zal de niet-vergunde wintertuin worden gesloopt en blijft de volume-uitbreiding beperkt tot de perceelsbrede uitbreiding ter hoogte van de keuken. De bestaande dakconstructie van de achterbouw op het gelijkvloers wordt hierbij afgebroken en vernieuwd om voldoende binnenhoogte te kunnen creëren. De constructie wordt aldus verhoogd. De bouwdiepte wordt hierbij perceelsbreed gebracht tot op 16,87 meter. Op deze diepte wordt de woonkwaliteit, ondanks het relatief smal perceel, in tegenstelling tot de weigering gegarandeerd. Om voldoende connectie tussen de leefruimte en de tuin te kunnen garanderen, wordt de slaapkamer naar voor gebracht. Centraal op het plan worden de badkamer, wc en wasplaats voorzien. Grenzend aan de achtergevel wordt er een verhoogd terras voorzien dat aansluit aan de hoger opgaande rechterscheidingsmuur. Schaal en ruimtegebruik zijn gunstig.

De woningen op de verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag waardoor de interne inrichting uitgesloten wordt van vergunning.

Voor deze woningen wordt er wel een zeer geringe woonkwaliteit vastgesteld. Zo hebben de woningen op de verdiepingen drie toegangen en dient er telkens via de gemeenschappelijke gang naar de verschillende leefruimtes te worden gegaan. Ook voor de duplexwoning is er geen interne verbinding waardoor de twee verdiepingen enkel bereikbaar zijn via de gemeenschappelijke inkomhal. Hierdoor kunnen de woningen niet autonoom fungeren wat een ernstige inbreuk is op de woonkwaliteit.

Enkel de gemeenschappelijke circulatie die dient om tot aan de woning te komen, mag gedeeld worden met andere woningen of functies. De circulatie intern in de woning dient enkel voor één woning. (artikel 25 bouwcode).

 

Visueel-vormelijke elementen

Het gewijzigd schrijnwerk is op zich regulariseerbaar met uitzondering van de voorzetrolluiken.

De voorzetrolluiken doen afbreuk aan de architecturaal opgebouwde en gedecoreerde gevel en komen bijgevolg niet in aanmerking voor vergunning. Indien er een vergunning zou worden verleend, zouden deze uitgesloten worden van vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Het rioleringsstelsel dient te voldoen aan artikel 40 van de bouwcode.

4. De voorzetrolluiken aan de voorgevel worden uitgesloten van vergunning.

5. De inrichting van de woningen op de verdiepingen wordt uitgesloten van vergunning.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 februari 2024

Volledig en ontvankelijk

23 februari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 april 2024

Verslag GOA

5 april 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Het rioleringsstelsel dient te voldoen aan artikel 40 van de bouwcode.

4. De voorzetrolluiken aan de voorgevel worden uitgesloten van vergunning.

5. De inrichting van de woningen op de verdiepingen wordt uitgesloten van vergunning.


Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.